Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker program för att felsöka trasiga hårddiskar i OSX?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-30 14:28

Finns det något bra hårddisktestprogram för OSX?
Misstänker att min externa hårddisk är trasig och skulle vilja göra ett fullständigt test efter trasiga kluster m.m.

Jag hittar massor av program för PC men inget för MAC. Känner ni till några?
Jag litar inte på skivverktyget.

Senast redigerat 2010-04-30 20:14
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-30 15:37

Kan verkligen DiskWarrior kolla efter skadade sektorer på hårddiskar?
Jag har testat programmet några gånger för att fixa till skivbehörigheter men har inte tänkt på om det kan leta avancerade hårdvarufel. Någon som kan bekräfta?

Du litar inte på Skivverktyg men hur skall du nånsin kunna lita på disken?

Släng, köp en ny.

Möjligen att man kör ngt kör att kunna sätta ngt på "lärdomskontot". Men disken, aldrig att jag ens sparat farmors kakrecept på den ens.

Drive Genius är ett annat alternativ.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-01 10:37

Jag litar mer på t.ex Seagate seatool diskdiagnostik som tar två timmar att köra på en PC än OSX skivverktyg som testar hårddisken i 5 minuter.

Vore kul om det finns riktigt bra testprogram som kan köras i OSX så jag slipper leta upp en PC med windows.

Skivvertyget visade fel på hårddisken men efter omformatering hittas inga fel på hårddisken längre. Skulle vilja testa hårddisken med något mer program för att vara lite säkrare på att den är frisk. Tar emot att slänga en 1TB disk.

Jag har hört från en som har en hårddisk recovery firma att PC versionen av ett av de bättre programmen fungerar bättre på PCn än på Macen. Vi diskuterade inte anledningen.

Själv använder jag TechTool Pro och när det gör en ordentlig koll så tar det timmar på en stor disk.

LCR

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-03 13:59

Tack för tipsen.
Jag har iaf testat min hårddisk i en PC med Seagate seatools och den är tydligen frisk.
Jag fick formatera om den i macen för att den skulle bli som folk igen. Skönt, och inget viktigt var det på den heller.

1
Bevaka tråden