Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att komma på Internet via trådlösa

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har en kompis som köpt en Mac precis, hade PC förut. Hon lyckas inte komma ut på Internet via det trådlösa, även om den är ansluten till trådlösa nätverket. Med Ethernetsladden ikopplad är det inga problem. Jag tänkte att det kanske kunde va att nån tidigare vart inne o satt på att det trådlösa är låsta till specifika MAC-adresser, men det verkar det inte va. När jag loggar in på routern blir jag helt förvirrad, är inte superhaj på det.. Hittar inte nåt där inne som säger att den inte skulle kunna komma ut via det trådlösa. Vad gör man? Har testat resetta routern, kört Wizard-mode, men det funkar inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-01 19:35

Börja med att slå av ev kryptering i routern.
Har du DHCPserver påslagen i routern? Har du Mac på DHCP? Får du en IPadress? Kan du pinga routern?

Vilken router är det?

Ok, jag är ingen support som jobbar med sånt här, o har därför inte satt saker i system, men menar även jag har ok koll på det mesta kring datorer. Men detta var ju bara pinsamt.
Efter att suttit en timme o slitit håret inser jag att.. men vänta nu, ethernetsladden in i router är ju inte i. Så modemet funkade som det skulle, det trådlösa nätverket fanns där, men inte mer än så. Min kompis hade dragit ut ethernetsladden av nån oförklarlig anledning och sen inte tänkt på det.. Får försöka skylla det på att det var sen fest om fredagen

Ursprungligen av Anders Båth:

Ok, jag är ingen support som jobbar med sånt här, o har därför inte satt saker i system, men menar även jag har ok koll på det mesta kring datorer. Men detta var ju bara pinsamt.
Efter att suttit en timme o slitit håret inser jag att.. men vänta nu, ethernetsladden in i router är ju inte i. Så modemet funkade som det skulle, det trådlösa nätverket fanns där, men inte mer än så. Min kompis hade dragit ut ethernetsladden av nån oförklarlig anledning och sen inte tänkt på det.. Får försöka skylla det på att det var sen fest om fredagen

Det har hänt fler av oss... (åtminstone mig också:))

1
Bevaka tråden