Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport tappar kontakt med Internet men inte med WiFi

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en MacBook unibody. Fram tills för ett par månader sedan så har airport strulat från och till. Plötsligt så kan inte safari eller spotify, eller några andra program som använder sig av internet, ladda. På airportsatusen ser allt bra ut med full täckning. Datorn kommer bara inte åt internet. Jag brukar lösa det tillfälligt genom att starta om airport på datorn. Då funkar allt som det ska tills nästa gång.
Senast det var så testade jag att ansluta min iphone 3g till WiFi:t här hemma och den körde utan problem fast datorn inte gjorde det. Jag sluter mig till att det inte är routern som krånglar eftersom iphonen funkar.
Kan någon hjälpa mig med detta? Om ni vill ha mer detaljer så får ni gärna beskriva hur jag får fram dem. Har inte så grundlig koll på det här.

Tack!

Vad har du för anslutning?(adsl via telefonjack eller kabel via comhem) vilken router har du? använder du lösenordsskydd på wlan?(eller kör du oskyddat). En första åtgärd du kan göra är att bryta strömmen på såväl modem som router(dra ur strömadaptern ur båda), låt strömmen vara bruten i 5-15 minuter, ge därefter ström till modemet - vänta tills dess lampor lyser korrekt(adsl = när dsl-lampa på modemet lyser med fast sken i MINST 45 sekunder i sträck), därefter ge ström till routern och vänta tills dess lampor ger rätt indikation så den har hittat sin signal - därefter slår du på Airport på datorn och kollar om du får kontakt. Prova dessa steg först och återkom annars med lite mer info så ska det nog lösa sig. Jag tror inte att det är airportkortet som det är något fel på efterssom du har full signalmottagning. En viktig sak att hålla koll på om du har adsl är (a)dsl-lampan på modemet - om den blinkar till eller inte är stabil så har du problem på linjen. Varje gång dsl-lampan blinkar är en tappad sync med nätet, nu måste jag ut ett tag men kollar senare. Lycka till:D

Tack för snabbt svar!
För tillfället så funkar ju allt som det ska men jag ska testa att bryta strömmen på routern nästa gång. Har för mig att jag har testat att stänga av och sätta på den vid ett tidigare tillfälle när detta problem uppstod, men det gav ingen långvarande lösning. Ska ändå testa nästa gång.
Detta händer ju kanske en gång om dagen eller varannan dag. Testade ju att koppla upp iphonen via routern sist när datorn inte ville, och det gick ju bra. Så funderar på om det ändå måste vara något med datorn...
Jag har adsl via telefonjack. Jag fick med min router från bredbandsbolaget så det är någon standard-grej skulle jag tro. Den heter Intelo och modellnamnet ska vara x5258-p2 om lapparna stämmer. Har även kopplat den fasta telefonen genom den. Det finns ju ett lösenord som jag har skrivit in på dator för att komma åt den, men jag har aldrig behövt göra något med själva routerns inställningar, vet inte ens om det går. Det finns ingen dsl-lampa på modemet...men däremot en wan-lampa som blinkar nästan hela tiden. Har för mig att det är den jag skulle vänta på att den skulle sluta blinka när jag kopplade in modemet första gången.

Tack för din hjälp!

Hej,

Har samma problem här, men med en fiberuppkoppling (alltså inte DSL). Vi hade en netgear-router som tappade kopplingen till nätet, och när den byttes ut mot en Airport Extreme blev det inte bättre. Det är också bara när en av våra datorer, en iMac 27, är uppkopplad som nätkopplingen tappas. När den datorn inte är igång funkar allt som det ska på övriga burkar (en PBG4 12", en MacMini kopplad till TVn, en MBP15 Unibody, en iPhone, ett Wii, en iPod Touch). Jag misstänker alltså något i snöleoparden på iMacen, alltså inte routern eller nätuppkopplingen. En omstart av Airporten löser alltid problemet tillfälligt, men ibland bara för några minuter.

Ja, låter som samma problem. Jag ville bara nämna att jag har Leopard.

Tammelin: när du tappar kopplingen - bryt strömmen på BÅDE modemet OCH ROUTERN. Men koppla inte in routern förrän modemet har fått sin signal korrekt. Om du har routerfunktion även i modemet kan de bli problem(bl a Speedtouch modemen har det problemet). Det bästa är ett separat modem, tex Zyxel 660H, och en separat router av 802.11n typ, tex Airport Extreme, TimeCapsule, D-link DIR-615 eller DIR655. Om du bara har en eller 2 datorer funkar DIR-615 utmärkt men om du har flera och med olika teknik såsom föregående inlägg syftar på så är DIR-655 att föredra då den inte lika lätt låter en enhet med ett starkt kort "ta över trafiken". Om du har svårt att själv ställa in och konfigurera routern, gå till en seriös datorhandlare och be om hjälp och beskriv vilken utrustning du har och hur du vill att det ska fungera så kan de säkert hjälpa dig mot skälig ersättning. Tyvärr är väl sällan den "medskickade" utrustningen från teleoperatörerna den optimala, den ska ju främst vara billig och uppfylla ett elementärt behov...

Problemet brukar vara att man har två enheter efter varandra som båda försöker dela ut DHCP adresser. När jag hade skilda modem och router så fick jag bryggkoppla modemet så att det bara var modem och inte försökte leka router, då funkade det. Nu har jag allt i en enhet då funkar det alltid.

Jag har bara en enhet. Modem + router i ett. Jag har startat om den en gång sedan jag fick rådet här i tråden. Men det var inte samtidigt som den hade tappat kopplingen. Jag ringde till bredbandsbolaget och de sa att det antagligen inte var modemet det var fel på eftersom det hjälper med omstart av airporten. Tror nog inte att de är så villiga att fixa något som de inte tror är sönder. Måste i så fall kunna bevisa att det är modemet och inte datorn som krånglar. Så som han bad mig kolla var genom att koppla upp iphonen till routern för att se om den fungerade. Och det gjorde den ju. Vad säger ni? Kan det vara datorn?

Är det någon mer som har något förslag? Vore tacksam!

  • Medlem
  • Köpenhamn
  • 2010-06-01 22:48

Hej

Stötte på samma problem idag problemet gäller en macbook pro 15" uniboddy helt plötsligt la mitt internet av och jag började rota med modem router mm men problemet kvarstår dvs att Airport visar full styrka och skall vara uppkopplad men så är inte fallet det visade sig även att det blev problem när jag skulle slå in nätverks nyckeln då mac´n envist menade på att det är fel kod provade att nollställa routern och körde öppet nätverk "Netgear router" detta funkade inte heller bytte namn på nätverket samt kod så huxflux så funkade det trodde jag efter en stunds surfande så kom problemet tillbaka. Jobbigt värre återkommer med status när jag har löst problemet.

Jag hade ett liknande problem med min Snow Leopard Mac, stängde av IP flood detection i routern och sen funkade allt perfekt.

Min Airport Extreme krånglar av o till och jag tror, efter att ha skumläst övriga inlägg, att jag har samma problem.

jag kan ansluta mig till mitt Wi-Fi nät från min Touch och jag kan ansluta mig till routern från min Mac men längre kommer jag inte. Enligt Airport Util. är allt OK men i nätverksdiagnostiken i kontrollpanelen är "Internet" o "Server" antingen röda eller gula. Efter att ha följt instruktionerna och startat om routern blir dessa gröna för en kort stund men så fort jag försöker ladda en sida så blir de röda eller gula igen. Ringde min ISP som sa att de kunde "se" fram till min router men inte längre.

Ibland har nätet kommit tillbaka för några timmar och sedan har det gått bort igen, andra stunder känns det som om jag bankar huvudet i den laggårdsdörr som släppts ner mellan min internetanslutning och min dator.

Jag tom resettade Airporten igår och gjorde om alla inställningar men det enda det gjorde var att ge mig någon minut med internet. I natt hade jag strömmen helt urdragen och när jag kopplade in den igen imorse, tillsammans med ingående nät, så blinkar det bara gult...fast vid närmare eftertanke kanske det beror på att den nollställts igen ??

Ska lämna Airporten på koll imorgon men om de inte hittar något fel så antar jag att nästa steg är att kolla med nätleverantören och be dem komma o kolla på switchen i källaren. Jag har dock inte hört något om problem från andra boende i huset fast det är iofs inget ovanligt, de säger inget annars heller när något är trasigt... :/

***
Jag pluggar ethernet-kabeln direkt i väggen (inget modem). Min isp är Bahnhof

Senast redigerat 2010-06-29 11:19

Nu har jag också drabbats av detta problem. Jag har en Time Capsule och en MB Pro 2010. Statusraden längst upp visar full WLAN täckning, men internet är inte åtkomligt. Efter typ 10-15 sekunder kommer man åt Internet igen. Det händer ganska ofta och är väldigt störande!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-10 12:51

Har ni aktiverat DHCP och NAT?
Vilket IP-scope använder ni?
Hos mig funkade det bättre med 192.168.1.2 och uppåt istället för 192.168.0.2 och uppåt.

Använder 192.168.0.2, men det verkar märkligt om det kan spela roll. Hur som helst så provade jag ta bort filer i /HD/Library/Preferences/SystemConfiguration samt ställa in routern på bara b/g nät. Inget hjälpte. Idag har jag inte alls haft problem så det kan ha varit min ISP BBB som strulade igår, då jag inte haft problem förut.

Håller tummarna att det fortsätter fungera.

Jag har Macbook Unibody tillsammans med Airport Express och jag har också problem.

Tidigare gick signalen ner till hälften när jag tappade anslutningen, detta var riktigt jobbigt för att jag streamade filmer till mitt Xbox 360 trådlöst. Lämnade in den och dom kunde konstatera att den var trasig, fick en ny på garantin.

Har samma problem med Xboxen efter bytet, och saken är att den klarar sig utan signal i flera minuter då den buffrar mycket innehåll. Har även provat koppla in Xboxen genom en switch utan framgång, anslutningen bryts ändå. Har fiber och kör kabel direkt in i Airporten.

Har 100mbit men får ut ungefär 10-30mbit på det trådlösa N-nätverket. Är det bara acceptera att det är så pass dåligt? Har många nätverk runt mig kanske 15 stycken som syns i listan. Provat byta kanal, störningskompensation med mera.

Har även problem att när jag kör Micron så störs nätverket ut, och Spotify via Airtunes börjar att hacka, är trådlöst fortfarande såhär känsligt? Känns jobbigt att börja köra med kabel igen.

Körde en Linksys tidigare och den fungerade klockrent, bytte till Airporten för att kunna lyssna på musik från datorn trådlöst men trodde den skulle klara mer? Den är trots allt rätt dyr.

Mvh

Jag fick min Airport Extreme utbytt på garanti så mitt problem är löst...for now

Då jag gick ifrån 192.168.0.x till 10.0.0.x verkar äntligen WLAN fungera i min Time Capsule!

Verkar vara fler som har samma problem med WLAN
Apple - Support - Discussions - Airport slows to a stop ...

Har provat allt i denna tråd utan att lyckas How I fixed my dropping wireless Airport connection problem in Snow Leopard - OS X Daily

Min gamla kombo D-link / Windows strulade inte alls som min nya kombo MBP / TC Ja, ja bara det fungerar nu så är jag nöjd.

1
Bevaka tråden