Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingående moms.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-30 20:46

Hej!

En (eventuellt självklar) skatteteknisk fråga för de som är insatta.

Är det ingående moms på ALLT man köper in till företaget?

Exempelvis köper jag en maskin för 100.000kr måste jag ligga ute med 25.000kr tills jag får "tillbaka dem" från skatteverket?

Jag räknar nämligen inte med att ha någon försäljning under det första året.

Senast redigerat 2010-04-30 21:42

Det är nog inte en bokföringsfråga, utan en fråga om skatteverkets regler. Har du ringt skatteupplysningen och frågat?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-30 21:44
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är nog inte en bokföringsfråga, utan en fråga om skatteverkets regler. Har du ringt skatteupplysningen och frågat?

Det har du rätt i, ändrar till skatteteknisk fråga.

Nej jag har inte ringt Skatteupplysningen då ämnet kom upp nu under kvällen. Dom har väll stängt tills måndag antar jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-30 22:42
Ursprungligen av Csoft:

Är det ingående moms på ALLT man köper in till företaget?

Exempelvis köper jag en maskin för 100.000kr måste jag ligga ute med 25.000kr tills jag får "tillbaka dem" från skatteverket?

Jag räknar nämligen inte med att ha någon försäljning under det första året.

Förstår inte riktigt frågan. Du måste väl veta om du har betalat någon moms på varan? Om du har gjort det så är det ju ingående moms på den. Det är klart att det inte är ingående moms på ALLT du köper. Köper du en försäkringstjänst till exempel så är det ingen moms på det.

Men datorer är momsbelagda med 25% och då gäller det ju alla datorer...

Om frågan istället är om du måste vänta ett helt år på att få tillbaka momsen, så är svaret nej. Om du har ett företag med omsättning över 40 miljoner så har du momsredovisning varje månad. Företag med lägre omsättning har momsredovising en gång per kvartal eller en gång per år i inkomstdeklarationen, men mindre företag kan själva begära att få redovisa moms varje månad och då slipper du ju vänta (men får å andra sidan det tveksamma nöjet att skicka skattedeklarationer varje månad).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-30 22:51

Blev kanske lite felformulerat.

Givetvis finns det produkter och tjänster som klassificeras som momsfri försäljning. Jag är även införstådd i hur det fungerar med momsredovisning.

Frågan gäller om det är ingående moms för företag på alla momspliktiga produkter?

Jag kan förstå att om man köper något över disk till företaget, då får en ingående moms. Men när man köper mot faktura känns det inte lika självklart.

Jag har lite svårt att förstå att om ett företag gör en investering på 10M så ska man ligga ute med 2.5M för att senare få tillbaka det en månad senare.

Hoppas jag varit tydlig.

Ursprungligen av Csoft:

Jag har lite svårt att förstå att om ett företag gör en investering på 10M så ska man ligga ute med 2.5M för att senare få tillbaka det en månad senare.

Menar du att man skulle få någon slags dispens?

Med argumentet typ:"Man ska ju ändå få tillbaka pengarna sen. Varför ska man då behöva ligga ute med pengarna?"

Nej, är det en momspliktig pryl (eller tjänst) du köper, så får du självklart betala momsen, och ligga ute med pengarna.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-01 00:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Menar du att man skulle få någon slags dispens?

Med argumentet typ:"Man ska ju ändå få tillbaka pengarna sen. Varför ska man då behöva ligga ute med pengarna?"

Nej, är det en momspliktig pryl (eller tjänst) du köper, så får du självklart betala momsen, och ligga ute med pengarna.

Jag trodde man kunde utnyttja någon variant utav "Omvänd skattskyldighet" men så verkar inte fallet vara om man inte är verksam inom byggsektorn.

Förmodligen kan du inte det, men det är möjligt att det finns någon form av undantagsregler (även om jag inte tror det)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-01 15:31

Omvänd skattskyldighet finns, men det är inget du kan begära själv utan används i specifika fall. Du kan nog helt enkelt ge upp vad det nu är du tänker på. Samtidigt kan man tycka att om dina marginaler är så små att du inte kan ligga ute med momsen i en månad, så är kanske investeringen för stor också...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-01 18:41

Jag har kommit fram till att det inte fanns så mycket att göra på den punkten. Att ligga ute med momsen är ingen fara heller det var mest att jag ville veta hur det verkligen gick till.

1
Bevaka tråden