Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud från MiniDisplayport via HDMI

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-25 23:08

Hej,

Har den nya Macbook Pro som sägs ha en MiniDisplay-port som ska stödja ljud-output via HDMI.

Jag köpte en sådan här ifrån Kjell & Co: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Men jag får inte ljudet ut att fungera, och undrar om det kanske är någon inställning som måste göras? Hittar ingen ny enhet under Ljud heller som tyder på HDMI.

Läste på iMac (Late 2009), MacBook Pro (Mid 2010): HDMI audio doesn't work with some adapters att man måste ha en adapter som stödjer v1.1a och såhär står det på förpackningen till adaptern:

* Supports Mini DisplayPort 1.1a input and HDMI 1.3b output.
* Supports HDMI highest video resolution HDMI 1080p.
...blabla...
* Support uncompressed audio such as LPCM.
* Support compressed audio such as DTS Digital Dolby.

Spelar det någon roll vad det är för HDMI-kabel? Det är en simpel från Biltema: HDMI-kabel - Biltema

Tips mottages tacksamt!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 23:11

Prova med en annan HDMI kabel. Du kan också kolla ljud inställningarna och se om ljud ut ljudet är riktigt inställt.

//Rob

Man behöver en 1.2 VESA kompatibel adapter för att överföra ljudet via HDMI (Macbook 2010 Displayport to HDMI - Mac Forums, http://www.displayport.org/consumer/sites/default/files/VESADP1_2Final.pdf). VESA versionen framgår ju inte i Kjell & Co's beskrivning av deras adapter.

Mini Displayport till HDMI - med Ljud?

Enligt vad jag läst så ska mini displayport 1.1 mata ut både ljud och bild nu för tiden. Har precis beställt en sprillans ny MBP 13" och tänker koppla in den till min 40" sony bravia när jag vill kolla på film / svt play etc.

Det vore sjukt smidigt om jag kunde göra detta med en HDMI sladd enbart. Jag har ingen hemmabioförstärkare eller dyl utan kör alltid TV / Xbox / DVD etc ljud genom TV:n så jag kan inte ta ut ljudet från min MBP och koppla in det med separat sladd (eller i praktiken så antar jag att jag inte kan det, eftersom TV:n kommer vilja ta ljud på sin HDMI ingång när jag slår över till HDMI för att kolla på film från min MBP).

I vilket fall som helst så vet jag att det finns billiga minidiplayport -> HDMI hona adaptrar på kjell & co / claes ohlsson (nån av dem, vet inte vilken, förväxlar dema lltid) men jag är väldans säker på att de inte supportar ljud, eller hur?

Har googlat runt lite på om edt finns nån ny adapter som även ger ljud och hittade en i amerikanska applestore (hitar ock inte denna i svenska apple strore) -> Griffin Video Display Converter - Apple Store (U.S.)
Det är ju fr'mst denna jag är nyfiken på. Funkar den verkligen med ljud och allt? Enligt kommentarer på varan i applestore så ska den "supposedly" göra det vilket ju inte känns så tillförlitligt.

Sen finns det ju adaptrar som tar ut bild via mini displayport, ljud via USB, slå ihop signalen och skickar ut till HDMI: Kanex adapter takes Mini DisplayPort video, USB audio to HDMI | iPod & Entertainment | Playlist | Macworld men jag är dock inte så sugen på denna lösningen då jag hellre har en "allt i ett" adapter som jag bra kopplar in på min displayport.

Fråga: Någon som har testat att plocka ut bild+ljud från mini displayport till HDMI ännu? Vad använde du? Var köpte du det du använde?

Inlägg #4 har flyttats hit från en annan tråd.

Sök gärna lite innan ni startar nya trådar. Det är inte helt ovanligt att det redan finns en tråd med samma ämne.

/Mod

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-26 15:14

På förpackningen för Kjell & Co-adaptern står det "Supports Mini DisplayPort 1.1a input and HDMI 1.3b output." dock inget om VESA.

Nåja, antar jag får lämna tillbaka MiniDisplayPort-adaptern och försöka införskaffa en 1.2-adapter. Tycker det är förvirrande dock när det står i Apples knowledge-base att 1.1a stöds.

Någon som har tips på vilken adapter man ska köpa, och vart man kan införskaffa den?

Som jag skrev i mitt felpostade inlägg så tvivlar jag på att de gamla Kjell adaptrarna stöder ljud ut från mini displayport än så länge.

Funderar starkt på att köpa adaptern från amerikanska applestore men måste först få bekräftat att den verkligen ger ljud också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-27 11:21
Ursprungligen av krino81:

Som jag skrev i mitt felpostade inlägg så tvivlar jag på att de gamla Kjell adaptrarna stöder ljud ut från mini displayport än så länge.

Funderar starkt på att köpa adaptern från amerikanska applestore men måste först få bekräftat att den verkligen ger ljud också

Vilken adapter är det som dom har på US applestore och inte på den svenska ?

Ursprungligen av NBK:

Vilken adapter är det som dom har på US applestore och inte på den svenska ?

denna: Griffin Video Display Converter - Apple Store (U.S.)

Nu har jag skaffat en adapter och provat att köra Voddler på TVn. Funkade perfekt och upplösningen ändrades innan jag hade satt på TVn. Ljudet fick man däremot byta själv.

ceve: Har du provat detta? Jag gick in på Systeminställningar/Ljud/Ljud Ut/ Där fanns nu "Panasoniq HDMI" som val.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-02 21:19
Ursprungligen av newcastle:

Nu har jag skaffat en adapter och provat att köra Voddler på TVn. Funkade perfekt och upplösningen ändrades innan jag hade satt på TVn. Ljudet fick man däremot byta själv.

ceve: Har du provat detta? Jag gick in på Systeminställningar/Ljud/Ljud Ut/ Där fanns nu "Panasoniq HDMI" som val.

Ja, jag var inne där och kollade. Hittade inget där dock.
Det stod inget om 1.1a eller 1.2 Mini DisplayPort på din adapter?

Jag har lämnat tillbaka adaptern nu dock och ska kila in på inLife eller Macoteket och se om de har någon.

Vad tror ni om dessa?
http://www.macoteket.se/ProductPopup.aspx?prd=18519670
http://www.macoteket.se/Categories/Datorer/Tillbehor/MacBook_Pro/Kanex_Mini_DisplayPort__HDMI-adapter/prd21002881.aspx

Ursprungligen av ceve:

Ja, jag var inne där och kollade. Hittade inget där dock.
Det stod inget om 1.1a eller 1.2 Mini DisplayPort på din adapter?

Jag har lämnat tillbaka adaptern nu dock och ska kila in på inLife eller Macoteket och se om de har någon.

Vad tror ni om dessa?
File not found - Macoteket
Kanex Mini DisplayPort > HDMI-adapter - MacBook Pro - Tillbehör - Macdatorer - Macoteket

Hm i produktbeskrivningen för en första länken du postade ( File not found - Macoteket ) står det ju uttryckligen "NYHET! Kabel för även över ljud om din dator stödjer detta direkt genom MiniDisplay-porten (MPB intr. 2010)." så det verkar ju lovande. 249 kr ger jag utan att blinka för en fungerande bild+ljud HDMI-adapter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-30 12:40

newcastle: körde du samma adapter som ceve köpte på Kjell ?

Ursprungligen av NBK:

newcastle: körde du samma adapter som ceve köpte på Kjell ?

Nä, jag köpte en på MacForum i GBG. Hade inget namn men var "Made for Mac".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-30 14:19
Ursprungligen av newcastle:

Nä, jag köpte en på MacForum i GBG. Hade inget namn men var "Made for Mac".

Undrar om du inte tog den sista då, var inne där igår faktiskt men det fanns ingen

Ursprungligen av NBK:

Undrar om du inte tog den sista då, var inne där igår faktiskt men det fanns ingen

Jag var inne i förrgår och beställde en. Hämtade den idag. Finns säkert fler nu då... Inte helt gratis. 395:-

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-03 12:47

Länken verkar vara bruten, Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter - Kablar - IPhone - Macoteket

Det blir ett givet köp då!

Frågade Macotekets support om de själv hade testat adaptern i fråga (Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter - Kablar - IPhone - Macoteket) på en ny MBP eller om det ska funka enligt tillverkaren, och fick ett jäkligt tvetydigt svar:

"Det är helt riktigt, den hanterar ljud och jag har själv inte testat den men haft kunder som ringt in med denna varpå
det fungerat när den kopplats på rätt sätt.
Datormodellen har i detta fall inget med saken att göra utan så länge som du har Mini DP så ska du få det att fungera."

Känns ju inte helt lugnt att de tror att vilken mac som helst med MiniDP ska ge ljud men jaja, jag beställer en adapter så får vi se. I värsta fall får man väl krångla och skicka tillbaka den om det inte skulle funka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-03 13:04

Och vad menar dom med "kopplats på rätt sätt"?
MiniDP -> HDMI -> TV... då var det rätt kopplat, rocket science! Däremot kanske det är en viss inställning som måste göras i OSX för att få ut ljudet, som newcastle skriver i inlägg #10 ?

Ursprungligen av NBK:

Och vad menar dom med "kopplats på rätt sätt"?
MiniDP -> HDMI -> TV... då var det rätt kopplat, rocket science! Däremot kanske det är en viss inställning som måste göras i OSX för att få ut ljudet, som newcastle skriver i inlägg #10 ?

Precis, ett väldigt svävande svar. Fick dock uppföljning då jag undrade om det verkligen gällde alla datorer:

>>"Ja alltså, detta gäller då som sagt de helt nya MBP, är det denna typen du köpt?"

Men men adaptern är beställd och jag antar att den dyker upp nu i veckan. Jag hör av mig så fort jag testat att koppla in den till min TV.

Ursprungligen av NBK:

Och vad menar dom med "kopplats på rätt sätt"?
MiniDP -> HDMI -> TV... då var det rätt kopplat, rocket science! Däremot kanske det är en viss inställning som måste göras i OSX för att få ut ljudet, som newcastle skriver i inlägg #10 ?

Jag behövde bara ställa in ljudet första gången. Sen fattade Macen alldeles själv...

  • Oregistrerad
  • 2010-05-04 16:52

Köpte min på ebay härifrån:
Mini DisplayPort DP to HDMI Adapter For MacBook Pro Air - eBay (item 260541854235 end time May-22-10 04:16:26 PDT)

Funkade perfekt till min MBP 13" 2010 med ljud via HDMI (efter att jag valt min TV som output i ljudinställningarna) 55kr inkl frakt är svårslaget!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-04 17:00
Ursprungligen av Iphone77:

Köpte min på ebay härifrån:
Mini DisplayPort DP to HDMI Adapter For MacBook Pro Air - eBay (item 260541854235 end time May-22-10 04:16:26 PDT)

Funkade perfekt till min MBP 13" 2010 med ljud via HDMI (efter att jag valt min TV som output i ljudinställningarna) 55kr inkl frakt är svårslaget!

Tack för tipset!

Har inte bråttom och 51.72kr är ju lätt värt.

En sak jag såg bara är ju att det står "Support Mini DisplayPort 1.1a input and HDMI 1.3b output" vilket det gjorde på Kjell&Co-adaptern med?
Nåväl, om det fungerade för dig så borde det ju fungera för mig med..

HDMI ut och in

Jag har en Canon videokamera som har HDMI ut. Kan man använda HDMI-porten på en MacBook Pro för att importera video eller är den bara till för att överföra data till TV, dvs HDMI-ut?
Undrar Peter

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-05 19:05
Ursprungligen av hoken1397:

Jag har en Canon videokamera som har HDMI ut. Kan man använda HDMI-porten på en MacBook Pro för att importera video eller är den bara till för att överföra data till TV, dvs HDMI-ut?
Undrar Peter

Mini-Displayporten på Macbook Pro är bara en utgång den kan därför inte användas till att importera video med.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-06 01:45

Jag har försökt på alla sätt o vis att få ljudet att funka med denna adapter:
Dr. Bott Mini DisplayPort till HDMI-adapter - Apple Store (Sverige)

Men det går inte, även hittat flera andra som haft problem med den, och har inte hittat en enda som lyckats få igång ljud med denna. Ändå står det på förpackningen att "supports audio if port does" eller ngt liknande.

Så nu tänkte jag helt enkelt kolla vilka som funkar? Kan inte folk börja länka till adaptrar som faktiskt har fungerat?

Hur var det med denna:
Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter - Kablar - IPhone - Macoteket
Är den testad och fungerar av någon här inne?

Fick hem min Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter - Kablar - IPhone - Macoteket igår, och den funkar utmärkt att få ut ljud med.

Testat med min nya MBP 13" mot en Sony Bravia 40" (KDL40W nånting, en ca 3 år gammal TV).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-17 20:17
Ursprungligen av krino81:

Fick hem min Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter - Kablar - IPhone - Macoteket igår, och den funkar utmärkt att få ut ljud med.

Testat med min nya MBP 13" mot en Sony Bravia 40" (KDL40W nånting, en ca 3 år gammal TV).

Jag har likadan adapter, dator och en Sony Bravia 40( kdl40w4500). Det fungerar dock inte för mig.

Hur fick du det att fungera?

Ursprungligen av Niks:

Jag har likadan adapter, dator och en Sony Bravia 40( kdl40w4500). Det fungerar dock inte för mig.

Hur fick du det att fungera?

Vilken MBP har du? Det är ju bara från och med modellerna som släpptes i april i år som det funkar.

Första gången jag kopplade in TV:n fick jag gå in i ljudinställnignarna i min MBP och välja HDMI-enheten som ljud-enhet.

Datorn kommer dock ihåg denna inställningen så nu läggs ljudet ut på TV:n så fort jag kopplar in den via HDMI.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-21 20:10
Ursprungligen av krino81:

Vilken MBP har du? Det är ju bara från och med modellerna som släpptes i april i år som det funkar.

Första gången jag kopplade in TV:n fick jag gå in i ljudinställnignarna i min MBP och välja HDMI-enheten som ljud-enhet.

Datorn kommer dock ihåg denna inställningen så nu läggs ljudet ut på TV:n så fort jag kopplar in den via HDMI.

Jag har den senaste mbp... det kom inte upp någon HDMI-enhet bland ljudinställningarna

Bevaka tråden