Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partitioner syns i Bootcamp, men inte i Skivverktyg?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

När jag skulle installera windows genom bootcamp så kom det fram en ruta där man fick välja vilken partition man ville installera på. Då fanns det 3-4 partitioner att välja mellan, jag kan inte se dessa i skivverktyg, vad innehåller de? och kan man på nåt sätt formatera dem och frigöra mer hårdiskminne?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-30 08:54

Kan du ta en liten screenshot (CMD + Shift + 4) för att visa hur det ser ut så vore det bra. Det finns en del orsaker till att det kan se ut som du beskriver, flera diskar i, eller kopplade till datorn t.ex.
Men en bild borde säga mer

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Det går väl inte att ta en screenshot på installationsskärmen av windows, hittade en liknande bild i bootcamps installationshandbok, kommer inte ihåg vad mina partitioner hette men typ såhär såg det ut.

Ursprungligen av polonium:

Tja!

När jag skulle installera windows genom bootcamp så kom det fram en ruta där man fick välja vilken partition man ville installera på. Då fanns det 3-4 partitioner att välja mellan, jag kan inte se dessa i skivverktyg, vad innehåller de? och kan man på nåt sätt formatera dem och frigöra mer hårdiskminne?

Jag tog en bild med min mobilkamera på en vy från Diskpart i Win 7 på min laptop.

EFI-partitionen på 200 Mb (Partition 1) (Bootpartitionen där bootmanager ligger och EFI - data för OS X bootprocess + pekare för Win 7 bootloader)
Mac HFS+ -partitionen på 19,4 Gb (Partition 2 - Diskpart ser den men kan inte läsa namnet OS X) Här ligger OS X Snow Leopard.
En liten partition på 128 Mb som Diskpart Win 7 alltid skapar (jag vet inte vad den används till: Unallocated Space
NTFS-partitionen på 129.3 Gb (Partition 3) Jag döpte den till Win 7, men Bootcamp Assistant verkar döpa den till BOOTCAMP av nån outgrundlig anledning.

Du ska alltså installera Win 7 på NTFS-partitionen, i detta fall 129.3 Gb. (Partition 3) Markera NTFS-partitionen och klicka på Next i installationsprogrammet.

Svaret på din fråga är att du ska absolut inte formatera några andra partitioner än Win 7 - NTFS-partitionen i detta fall. Om du formaterar EFI så kommer du inte att kunna starta vare sig OS X eller Win 7. och den lilla partitionen på128 MB är ju ointressant som diskutrymme

Senast redigerat 2010-05-08 12:11

Hej Polonium, hur gick det?

Ursprungligen av Macce65:

Hej Polonium, hur gick det?

Tack för infon!
Installationen gick smärtfritt men man blev ju lite förvånad över att det dök upp flera olika partitioner vid installationen, men nu vet jag vad det är åtminstone

1
Bevaka tråden