Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook hittar inte LaCie disk längre?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-28 23:07

Hej hej,

helt plötsligt hittar inte min PowerBook min LaCie-disk längre. När jag kopplar in den så startar LaCie-disken upp som vanligt men ikonen poppar aldrig upp i PowerBook:en - är det någon vänlig själ som vet vad det kan bero på eller hur jag gör för att "hitta" den igen?

Tackar ödmjukast!

Ursprungligen av emjg:

Hej hej,

helt plötsligt hittar inte min PowerBook min LaCie-disk längre. När jag kopplar in den så startar LaCie-disken upp som vanligt men ikonen poppar aldrig upp i PowerBook:en - är det någon vänlig själ som vet vad det kan bero på eller hur jag gör för att "hitta" den igen?

Tackar ödmjukast!

Kollat i Skivverktyg? Ibland, av någon anledning, kommer diskar bara upp där och man får själv välja "lägga till på skrivbordet".

Annars hade jag en LaCie-disk som gjorde samma sak, gick inte att hitta någonstans. Den var sönder, jag fick den lagad på garanti. Kortet med kontakter hade gett upp, eller om det bara var Firewire-porten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 16:17

emjg,

Många externa hårddiskar har externa nätaggregat som ger både +5v och +12v.

Pajar 12v-kretsen i nätaggregatet slutar disken att snurra, men ex.v. lysdioder i hårddisk-chassiet lyser som "vanligt". Hårddisksymbolen kommer då inte upp på skrivbordet som sig bör.

Detta har hänt mig alldeles för många gånger med Iomegas diskar, så jag nu ett antal extra nätaggregat "på lager"…;)

Första gången blev jag kallsvettig…men nu rycker jag mest luttrande på axlarna och byter nätaggregat!

Lycka till,

- Torkel

P.s.

Iomega skickar hittills nya nätaggregat utan att ifrågasätta vad som hänt…

Det verkar vara en epidemi, eftersom jag nu tagit hem två st LaCie 250 GB Mobile FireWire Little Disk (pianolack); ingen av dem går att läsa efter formatering, varierande typer av fel, ingen partition visas, ena partitionen visas… Frågan är om problemet ligger hos dator eller hårddisk. Provat med olika kablage. Skit också. Jag kör MBPro, 10.5.4.

Skivverktyg hänger sig nu under formatering. Svarar inte, måste tvångsavslutas. Detta är ett nytt fenomen för mig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-20 10:03

Tack for hjalpen! Befinner mig utomlands sa jag har ingen mojlighet att undersoka saken narmare just nu - men ni har verkligen gett mig bra alternativ att ga vidare med!

Uppskattas enormt mycket !!

Citat:

Många externa hårddiskar har externa nätaggregat som ger både +5v och +12v.

Pajar 12v-kretsen i nätaggregatet slutar disken att snurra, men ex.v. lysdioder i hårddisk-chassiet lyser som "vanligt". Hårddisksymbolen kommer då inte upp på skrivbordet som sig bör.

Detta har hänt mig alldeles för många gånger med Iomegas diskar, så jag nu ett antal extra nätaggregat "på lager"…

Första gången blev jag kallsvettig…men nu rycker jag mest luttrande på axlarna och byter nätaggregat!

Hej!

Jag har råkat ut för samma problem med med en iomega.

Hur vet jag om det nätaggregatet som har lagt av? Den lyser och låter som att den snurrar, men syns inte i Macens Systeminformation.

Tacksam för svar! //Tobias

Kolla först om inte FW-kabeln är kass.

Sedan skadar det väl inte att kontakta Iomega och be om ett nytt agg enligt #3 ovan...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-12-21 14:02

Jag lyckas inte hitta min LaCie-disk, nätverksvarianten på 1TB, i min imac med 10.6 men däremot i min MBP med samma OSX.

Skillnaden kan vara att MBP körde Time Machine mot disken redan innan upgraderingen.

När jag skall välja disk finns bara en ruta för Time Capsule i inställningarna för Time Machine. Efter att ha installerat LaCie Network Assistant hittar jag disken i Finder, men fortfarande inte i TM-inställningarna.

Har Apple lagt in något nytt så att det bara går att välja Time Capsule numera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 18:15

Kom precis hem med en LaCie Network Space 2 (1 TB). Ansluter jag den till min Time Capsule via ethernet så dyker den upp med övriga datorer på nätverket i Finder, men det går inte att koppla den till en dator via USB (har testat med två olika datorer, en MB och en MBP, båda med 10.6.2). Den dyker inte upp i Finder, syns inte i Skivverktyg och hittas inte ens på USB-porten om man tittar i Systeminformation. Har även provat att byta USB-sladd. Är det fler som haft samma problem eller är den helt enkelt trasig?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-12-28 20:45

Vet inte m vi har exakt samma disk, men på min LaCie 1TB är USB endast för utgående, du skall kunna spara filer från disken till ett USB-minne el.dyl.

Hur lyckas du förresten koppla den till en dator, det är ju samma USB-hane i båda ändar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 20:58
Ursprungligen av Stig R:

Vet inte m vi har exakt samma disk, men på min LaCie 1TB är USB endast för utgående, du skall kunna spara filer från disken till ett USB-minne el.dyl.

Hur lyckas du förresten koppla den till en dator, det är ju samma USB-hane i båda ändar?

Tack för svaret!

Det följer med en helt vanlig USB-sladd och enligt manualen så ska den fungera som en "vanlig" extern hårddisk via USB (dyka upp som disk i Finder o.s.v.). Dock finns det även en USB-port på framsidan som endast skall användas till att koppla på ytterligare enheter m.m.

Det är denna produkt jag har och här finns manualen.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-12-28 21:07

OK, på min disk finns det bara en USB-port, den på framsidan. Jag har inga ytterligare tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 22:04

Problemet löst. Jag hade missat att man via LaCie-diskens webbgränssnitt var tvungen att avsätta utrymme för USB-överföring (detta var som standard satt till 0 GB). Tänkte att det kanske kan hjälpa någon annan

Torkel

Fick samma problem som du beskrev och lyckades lokalisera det till nätaggregatet.
Vet du vart man ska vända sig för att köpa ett nytt aggregat? har en Iomega Ultramax.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 11:05

bassman,

Jag har alltid felanmält via Iomega's hemsida & supportsajt.

Här finner du en förteckning över deras nätaggregat…

Lycka till,

- Torkel

Torkel

Tack för det snabba svaret. Ska göra en beställning på en gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 15:20

Bassman,

Försök med en felanmälan först…då min erfarenhet är att de, utan större problem, skickar dig en ny, gratis!

Lycka till,

- Torkel

1
Bevaka tråden