Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

exportera vissa email-adresser

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

BAKGRUND
jag har under våren genomfört ett projekt där jag kontaktat ett stort antal forskare (jag är själv forskare) för att fråga om de skrivit en viss typ av artikel.
Sammanlagt rör det sig nog om ca 400 forskare. De flesta har jag uppskrivna men jag kan ha missat enstaka forskare som jag kontaktat. Nu behöver jag veta deras exakta antal!
Jag vet att i ämnesraden för alla email till kontaktade personer finns ordet "slutenvård". När jag gör en sökning i apples Mail på "ämne: slutenvård" får jag 990 träffar (mail från mig och till mig).

FRÅGA
Kan jag på något sätt exportera alla epostadresser från de 990 emailen? Då kan jag sedan sortera dem och se hur många unika mottagare jag har.... ?

med vänliga hälsningar Jonas Ludvigsson
(PS. Har sökt på 99mac.se men inte hittat något svar på min fråga.)

  • Medlem
  • 2010-04-28 07:15

Första tanken:
[1] Gör en 'smart brevlåda, där alla mail med 'slutenvård' syns.

[2] I den brevlådan, klicka på rubriken mottagare (eller till. Jag skriver detta i telefonen så jag minns inte vad det står.) Nu sorteras mailen.

[3] Nu kan du räkna dem i bokstavsordning och enkelt göra pauser före ny bokstav.

Nackdelen med detta sätt är att de som skickat till dig men aldrig fått brev från dig är svåra att kontrollera om de är räknade eller ej. Om du gör som ovan och vill ha största noggrannhet krävs nästan kalkylbladssortering (puh). Då upptäcker du genast vid andra sorteringen (markera rubriken från) vilka du redan skrivit in.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-28 07:30

För att låta datorn räkna dina mejl istället för att göra det för hand...

[4] Markera alla mejl du fått fram enligt DrDip:s tips. Kopiera dem (⌘+C) och klistra in i dem i Textredigeraren.

[5] Markera textmassan i Textredigeraren, kopiera denna och klistra in i Microsoft Word.

[6] I Words funktion för sökningar (⌘+F) skriver du in ett begrepp som bara förekommer en gång per meddelande. Exempelvis "Från: N. N." Klicka i kryssrutan Markera alla poster... Sök. Varsågod, mejlen är räknade.

Alltid lite omständligt detta, men så här brukar jag göra för att skapa e-postlistor utifrån gammal inkommande mail.

När du har alla mail i en textfil, öppna filen i TextWrangler och välj Text > Process Lines Containing...

Välj "Find lines containing: @och kryssa förCopy to clipboard".

Klistra in urklippet i ett nytt dokument. Rensa bort all onödig text och tecken med lite kreativ sök och ändra. (T.ex. sök efter "From:" och ersätt med inget, sök efter "<" och ersätt med inget osv tills du har en lista med enbart e-postadresser.

När du har en lista med enbart e-postadresser, välj Text > Process Duplicate Lines... Välj "Leaving one" och "Delete duplicate lines".

Som avslutning tar du Text > Sort Lines...

Nu har du en lista över alla unika adresser. Med t.ex. visa info (kommando-i) i TextWrangler kan du se hur många rader det handlar om.

Bare Bones Software | Download TextWrangler

OK. Jag får försöka testa detta. Hade hoppats på någon genväg, men med litet kreativt klippa och klistra ska det alltså gå! tack!
mvh Jonas

Stort tack för alla tips. Jag körde TextWrangler. Fantastiskt program....det lyckades.
mvh Jonas

1
Bevaka tråden