Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jokertecken i "Filtrera portalrad" i FM11

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gjort en portal som visar artikelnummer. Till den skulle jag vilja lägga ett filer som enbart tar fram de artikelnummer som börjar på 474. Artikelnummrena lagras som formatet text.

Jag har ställt in portalen på "filtera portalrad" och angivit detta:

If ( Artikel::ArtikelNummer = "474" ; 1 ; 0 )

Då får jag fram en artikel som har just 474 i artikelnummer. Men då detta är början på en hel artikelserie skulle jag vilja använda mig av jokertecknet * för att visa alla. Då ser min kod ut som följande:

If ( Artikel::ArtikelNummer = "474*" ; 1 ; 0 )

Men då får jag inte fram en enda sökträff. Varken artikeln som bara heter "474" och ingen av de 10 andra som börjar på 474.

Varför fungerar det inte?

Senast redigerat 2010-04-28 22:18
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-28 22:06

Är artikelnumret ett text- eller nummerfält? Det verkar som att * bara fungerar i textfält.

Finding text and characters

Ett sätt att lösa det kan vara att skapa ett beräknat fält med innehållet i arktikelnummer-kolumnen vars resultat (output) är ett textfält.

Tack för snabbt svar!
Dock är det redan ett textfält, vissa artikelnummer innehåller bokstäver.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-28 22:25

Men vänta lite, det är inte så att du söker specifikt efter innehållet 474*. Du lär väl snarare behöva funktionen Left. Men eftersom jag inte pysslar med att konstruera FileMaker-skript till vardags är jag inte helt säker på det är det som är lösningen.

Det stämmer det Jahve skriver.
Jokertecknet, Noll eller flera tecken, använder du vid sökningar men inte i portalfiler, där gäller FileMakers beräkningsfunktion.
FileMaker försöker hitta texten 474* såsom du angivit funktionen.

Prova att skriva:

Left( Artikel::ArtikelNummer ; 3 ) = "474"

Det innebär att om de första tre tecknen är 474 så visas portalraden.

Tack för svaren!
Det var inte så enkelt och kraftfullt som jag hoppats på med portalfiltrering.
Båda era svar fungerar att köra left.
Min tanke var dock att ta funktionen och användarvänligheten ett steg längre och låta filtret styras av ett sökfält och få fram en funktion liknande Spotlight. För varje bokstav man skriver filtreras ett antal poster bort tills man snabb och smidigt fått fram rätt alternativ.

Får väl bli att gå via en mer klassisk relation och hoppas det fungerar bättre.

Kan du inte använda dig av script triggers (manusutlösare) i stället?
På så sätt får du dessutom samma funktionalitet som vid en vanligt sökning och kan t ex använda * med flera symboler.

Exempel finns t ex här:
FileMakerBloggen.se | Sök medan du skriver

Tack för tipset!
Ska kolla under kvällen och återkommer!

Tack för alla svar!

Min önskan var som sagt att kunna frisöka i en portal, i mitt fall en lista med artiklar där jag i ett fält vill kunna skriva antingen artikelnummer eller benämning och sen se raderna i portalen uteslutas en efter en för varje tecken man skriver.

Lösningen blev att använda "Filtrera portalposter". Jag har ett sökfält som är inställt på manusutlösare "Vid ändra" att köra ett manus som uppdaterar fönstret. Väl uppdaterad är portalen inställd att filtrera portalposter enligt vad som finns lagrat i min sökruta. Se även där bifogad bild.

Inte så mycket kod - men väldigt användbart. Nackdelen är att det man söker på måste vara det som kolumnen börjar på.

1
Bevaka tråden