Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvarande monitor som 21.5" iMac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 13:32

Hej. Undrar över vilka monitorer som motsvarar 21.5" iMacen?
om man ska köpa en separat monitor vill säga och vill ha en i samma kvalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 13:57

Apples egna 24"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 14:38

jo tack.
Var lite otydlig i inlägget, för denna monitor är tänkt till en PC. Sett en alienwareskärn och denna Samsung både strax under 4000. Apples egen 24" kostar över 8000. Ligger verkligen iMac displayen på en prislapp runt 8000? Jag har faktiskt ingen aning

iMacens skärm har LED-belysning och IPS-panel.

Samsung-skärmen som du länkar till har visserligen LED-belysning, men den har TN-panel (vilket innebär sämre färgomfång och sämre betraktningsvinklar)

Alltså är de inte motsvarande.

Du hittar ingen skärm med IPS-panel och LED-belysning i den prisklassen (runt 4000). Antingen får du gå upp i pris, eller så får du nöja dig med TN-panel och/eller CCFL-belysning.

Senast redigerat 2010-04-28 15:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 15:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

iMacens skärm har LED-belysning och IPS-panel.

Samsung-skärmen som du länkar till har visserligen LED-belysning, men den har TN-panel (vilket innebär sämre färgomfång och sämre betraktningsvinklar)

Alltså är de inte motsvarande.

Du hittar ingen skärm med IPS-panel och LED-belysning i den prisklassen (runt 4000). Antingen får du gå upp i pris, eller så får du nöja dig med TN-panel och/eller CCFL-belysning.

Tack för svar. Får läsa på vad LED och IPS är för något så kan jag nog göra ett jämförbart val sedan

Det är min bror som sett denna skärm och blev sugen på att uppgradera. Jag är också intresserad för att se hur pass dyr/prisvärd iMacen är mot om man skulle plocka ihop en PC med motsvarande spec. Visste inte att skärmen är så pass dyr.

Ursprungligen av slicke:

Tack för svar. Får läsa på vad LED och IPS är för något så kan jag nog göra ett jämförbart val sedan

Det är min bror som sett denna skärm och blev sugen på att uppgradera. Jag är också intresserad för att se hur pass dyr/prisvärd iMacen är mot om man skulle plocka ihop en PC med motsvarande spec. Visste inte att skärmen är så pass dyr.

LED är inte så noga men IPS är väldigt trevligt, i stort vad det gör är att du får en grym betraktningsvinkel, finfina färger och bra kontrast .. typ

8 000:- för apple's 24" är väldigt dyrt, men apple's prylar har en tendens att kosta lite också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 18:20
Ursprungligen av slicke:

Tack för svar. Får läsa på vad LED och IPS är för något så kan jag nog göra ett jämförbart val sedan

Det är min bror som sett denna skärm och blev sugen på att uppgradera. Jag är också intresserad för att se hur pass dyr/prisvärd iMacen är mot om man skulle plocka ihop en PC med motsvarande spec. Visste inte att skärmen är så pass dyr.

Köp en iMac, du kommer bli nöjd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 22:57
Ursprungligen av Tangen:

Köp en iMac, du kommer bli nöjd

Jo jag tackar, sitter å skriver på min snart 2 veckor gamla iMac och är nöjd

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-04-28 14:52

HP ZR24w - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Men det är också lite fel.. Med skärmar är det såhär.. Köper du en skärm för 6000, så får du en skärm för 6000. Köper du däremot en från Apple, så kostar den ca 25% mer än en likvärdig. Men det är folk beredda att betala, antingen för att inte förpesta sitt hem med andra märken, eller för designens skull.

I Apples äldre ACD sitter t.ex. en likadan display som i Dells 2004-serie.

Senast redigerat 2010-04-28 15:48

Om det ska vara "motsvarande iMacens skärm" så stämmer inte den heller.

Ja, den har IPS-panel, men den har inte LED-belysning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-28 19:28

Så länge man håller sig från budgetskärmarna och kalibrerar dem tillsammans brukar det bli ganska bra.

  • Oregistrerad
  • 2010-04-29 01:35

Här har du en ruggigt prisvärd skärm med IPS-panel till ett fantastiskt pris!
DELL 2209WA ULTRASHARP 22" WIDE TFT TCO-03 BLACK - Fantastisk e-IPS skärm till kanonpris! - Produktinformation

Ursprungligen av Iphone77:

Här har du en ruggigt prisvärd skärm med IPS-panel till ett fantastiskt pris!
DELL 2209WA ULTRASHARP 22" WIDE TFT TCO-03 BLACK - Fantastisk e-IPS skärm till kanonpris! - Produktinformation

Ja, det är säkert en bra skärm.

Men...

Det skulle ju vara "motsvarande iMacens skärm", och det är det inte.

Den Dell-skärmen har bara 1680x1050 pixlar, men iMacen har 1920x1080.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-01 12:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det är säkert en bra skärm.

Men...

Det skulle ju vara "motsvarande iMacens skärm", och det är det inte.

Den Dell-skärmen har bara 1680x1050 pixlar, men iMacen har 1920x1080.

Nu framgick det inte exakt vad som avsågs med "motsvarande" (storlek, upplösning, paneltyp, design?) men det stämmer att panelupplösningen inte är densamma. Jag låter TS själv avgöra huruvida det är ett intressant alternativ eller inte.....

Det närmaste du kommer är DELL U2410 ULTRASHARP för 4965 Kr och det är en IPS skärm. IPS är viktigare än om det är LED eller CCFL belysning.
DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT TCO-03 BLACK - Fabrikskalibrerad IPS-skärm med 110% color gamut! - Produktinformation

Senast redigerat 2010-05-02 12:54
Ursprungligen av Hunter78:

ISP är viktigare än om det är LED eller CCFL belysning.

Ja, jag håller med. Jag tycker också att paneltypen är viktigare än bakgrundsbelysningen.

Men det heter IPS.

ISP är något helt annat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... paneltypen är viktigare än bakgrundsbelysningen.

dessutom är det inte alltid klart vilken typ av bakgrundsbelysning som bör räknas som 'bättre':
http://www.99.se/1873551-post3.html

1
Bevaka tråden