Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att visa bild i html mailsignatur på Outlook och ex hotmail!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-28 13:22

Hej alla glada,

Försöker att komma runt ett ganska vanligt problem. Såhär ligger landet: Jag har skapat en signatur i html. Bestående av vanlig text och en logotyp. Logotypen har jag lagt ut på nätet och allting fungerar fint när jag mailar med mail app till andra användare som har samma program. Logotypen visas och den hamnar inte som en bifogad fil.

Problemet uppstår först när jag mailar till användare som exempelvis har Outlook eller Hotmail. Då måste dem aktivt klicka på typ "visa bildobjekt" eller "lite på innehållet" för att logotypen skall visas. Men samma användare menar att de får mail från andra företag där de inte behöver "godkänna innehållet" utan företagets logotyp visas utan problem.

Varför är det så? Och hur kan man arbeta runt det, för det är ju bevisligen möjligt?

Tacksam för svar!

Avsändaren finns även i mottagarens adressbok? Och därmed ansedd som "säker".

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-28 14:23

tack för ett snabbt svar!

nope, även om jag är med i hans adressbok visas ändå loggan som ett kryss som man sen måste klicka för att visa. Har det något med filstorlek, filändelse att göra? Eller en inställning i mail app där man skall klicka "pc kompatibelt" eller dylikt??

Var din bildfil ligger kan kanske ha betydelse. Den sajten är kanske inte "betrodd" av hans mail-program.

Men mer troligt är att han måste ställa in sitt mail-program att lita på mail från din avsändaradress eller domän.

Ursprungligen av Rajkurt:

Har det något med filstorlek, filändelse att göra?

Nej

Ursprungligen av Rajkurt:

Eller en inställning i mail app där man skall klicka "pc kompatibelt" eller dylikt??

Nej

Senast redigerat 2010-04-29 09:20

När "de andra" får med loggan i mail från andra - är den då med eller hämtas den från nätet?

Jag har noterat att allt fler skickar med sin logga
"embedded" och användning av "cid:" (img src="cid:image.jpg")
mot att den tidigare hämtades.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-28 15:55

till jesper: så kan det vara, men den är länkad från en helt vanlig .com adress på ett webbhotell...

till macwitty: det vet jag inte men nu när jag tänker på det tror jag faktiskt inte att den hämtas från nätet utan måste vara inbäddad i mailet, men den visas då inte som bilaga. Men vad är "cid" det låter ju definitivt spännande!? Du får gärna förklara lite djupare.

Jag erkänner med en gång
jag inte kan förklara utan har bara använt det vid skapande av html-mail (lagt till "cid:" före bildfilens namn) och sedan sett att det även varit så i signaturer när jag tittat närmare på dem

Google ger en del resultat som kanske kan ge en ordentlig förklaring embedded image "cid:" - Google-sökning

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-28 16:24

yes, kollade runt lite gällande det. Blev mer och mer exalterad tills jag läste att mail med cid inbäddade bilder kan bli klassade som spam. Och det är ju INTE bra om man blir svarlistad som företag bara för att man envisas med att loggan skall synas i sitt mail. Men hu har det funkat när du har använt det? Fungerat utan problem och bilden visats i de flesta mail applikationerna?

Jag har inte kollat när det gäller signaturer men vi gjorde ett ovetenskapligt test för html-mail med inbäddade bilder för medlemsutskick. I Sverige skickade vi ut 160 mail - mottagarna hade en blanding av gratismail (hotmal, gmail etc), adress till myndigheter och företag. Alla gick fram, några (mindre än 10) var märkta [spam] vilket var vanligt enlig mottagarna. Alla kunde se bilderna utan problem.

Ett mindre utskick, ca 60, gick till adresser utomlands och även här en blandning av adresser. En italiensk server stoppade meddelandet annars gick de fram och det verkar som alla kunde se bilderna. Skriver "verkar" för några mottagare svara gärna ja till allting ...

När det gäller epostprogram tror jag en stor del var Microsofts olika program (till XP och Vista), en del hotmail, gmail, yahoo,Thunderbird vet att det finns några Entourage och Mail för Mac.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-04-29 08:28

Det låter ju helt perfekt, det kör vi på! Men bara för att förtydliga, då använde du CID? Hur omsätter man cid i praktiken? I exempelivs apples mail app, skriver man bara i html koden för signaturen img src="cid:xxxxx.jpg"?

tack så mycket för svaren hitintills macwitty, du är en pärla!

Som sagt jag har inte sysslat med signaturer utan hela html mail
om man i html använder .....img src="image.jpg"
så ska embedded vara ........img src="cid:image.jpg"

(Ja, jag fuskar - jag gör sidorna i GolIve och går sedan in och lägger till cid:)

1
Bevaka tråden