Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på online-backup?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 00:16

Jag har noterat att de trådar jag har hittat om online-backup har varit en aning utdaterade varför jag startar en ny här.

Hur som helst. Jag letar efter en tjänst där jag kan göra backup av mina filer online och har prövat en drös med olika alternativ. Jag har dock ännu inte hittat någon som passar mig fullständigt.

Mina krav:

1. Tjänsten ska ha en mac-applikation som jobbar på i bakgrunden och gör backups efter ett satt schema (detta verkar de flesta tjänster erbjuda).

2. Tjänsten ska kunna göra en backup av min externa hårddisk i tillägg till den interna (här faller till exempel Carbonite ifrån).

3. Tjänsten ska inte kräva att jag har min externa hårddisk kopplad till min dator för att jag ska behålla min online-backup av den förra (här faller till exempel Mozy ifrån då de kräver att den externa disken ska kopplas till datorn 30 dagar efter första genomförda backupen utan den).

4. Tjänsten ska tillåta att jag gör backups av STORA filer (här faller till exempel Backblaze ifrån då de inte tillåter filer större än 4GB).

Är det någon som kan rekommendera en tjänst som uppfyller dessa (enligt mig modesta) krav?

Om jag har fattat det rätt så klarar Sugarsync.com det

(Vill du ha ref för länk på alla konton så pma)

MobileMe klarar av det, men sedan har den tjänsten kanske andra begränsningar som gör att det inte fungerar för dig.

Skulle nog rekommendera att titta på crashplan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-06 15:13

Tack för tipsen allihopa!

Jag fastnade för Crashplan som verkar uppfylla samtliga mina kriterier samtidigt som det är riktigt billigt också

Meddela gärna vad du tycker om Crashplan när du provat det en tid.

Själv använder jag Mozy Home Backup ($5/mån) för onlinebackup, men finns det andra bättre (men samtidigt stabila) onlinebackuptjänster så är det såklart av intresse. Jag kan för övrigt inte uttala mig om hur Mozy funkar vid totalåterställning, men själva backupen har funkat smidigt och bra under de tre år jag använt tjänsten. Både via WinXP- och MaxOSX-dator.

+1 för Crashplan. Grymt bra. Har använt i över ett år, 3 macar 2 win (5 burkar i ett "familjepaket").
Lysande!
Det märks att datacentret finns i USA, men när väl initialbackupen är klar så är det helt OK.
På min "jobb" burk har jag crashplan+ och de andra fyra crashplan.

Tips, när du gör initialbackupen, tänk till så att du lägger till smarta filter på saker som kanske är onödiga att backa upp overthere. I mitt fall dmg, zip, mp3, mp4, m4v, vmware och liknande. Sen lade jag initialt till nef, dng och jpg också för att sedan ta bort en i taget av dessa från undantagslistan. Då kan jag så att säga välja att sätta igång backup för dessa filtyper lite vartefter, och tills det är 100% syncat, backa upp dem någon annan stans också.

Den enda "nackdelen" jag kan komma på är att det inte går att sätta olika kriterier för vad som ska backas upp om du backar upp till flera platser, t.ex crashplan datacenter samt även en lokal HD ansluten till någon av dina burkar.

Jag kör crashplan själv, dock har vi egen Crashplan Pro server stående så vi har ganska nära och bra hastighet emot våran server.

Kan någon säga vilken hastighet ni kommer upp i med Crashplan? (Och vilken uppkoppling ni har då.)

Ursprungligen av glaskross:

Kan någon säga vilken hastighet ni kommer upp i med Crashplan? (Och vilken uppkoppling ni har då.)

Jag får knappt 1mbit med ComHem 24/1 och då trådlös -n uppkoppling hemma.

Min initiala backup till deras USA servers tog en hel evighet för dom ≈200gb jag backar. Men, dom inkrementiella backuperna och den extra data jag lägger till kontinuerligt backas on the fly, ingen lagg eller väntetid som jag tycker.

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Jag får knappt 1mbit med ComHem 24/1 och då trådlös -n uppkoppling hemma.

Min initiala backup till deras USA servers tog en hel evighet för dom ≈200gb jag backar. Men, dom inkrementiella backuperna och den extra data jag lägger till kontinuerligt backas on the fly, ingen lagg eller väntetid som jag tycker.

Tack! Men då maxar du ju å andra sidan din lina, så det kanske går att krama ur mer ur min 100/10 Mbit-lina?

Hur lång är en evighet förresten?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-01-30 14:25

Kör med Comhem 25/1. Har precis börjat trycka upp 300GB. 10Kb/s upp, vilket betyder att det är färdigt om 9,8månader. Tur att man köpte 2år på en gång!

Inväntar uppgraderingen om två dagar till 50/7Mbit.

Uppdaterat: Fick tydligen 100/10, uppmätt 98/9,8. Nu tuffar det på desto snabbare ca 3,4Mb/s.
Att det gick så långsamt i början förstår jag inte. Nu pratar Crashplan om 9 dagar istället för månader.

Senast redigerat 2012-02-01 09:03

Backblaze har släppt på begränsningarna numera.
Alla sorters filer, obegränsad storlek.

Använder dem själv, jättenöjd.

Jag håller på att sätta upp en egen lösning i källaren (endast för eget bruk). Blir CrashPlan Pro.

1
Bevaka tråden