Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro stendöd: Svart skärm, inget uppstartsljud, vilolampan lyser. Logic board?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå gott folk!

Jag har stora problem med min MacBook Pro 2,2Ghz köpt sommaren 2007 (Santa Rosa och tvåkärnig med GeForce-gfx): Den tycks avliden efter att ha somnat in tidigare under kvällen.

När jag försöker starta den snurrar hårddisken igång, men varken SuperDrive-snurren eller uppstartsljudet! Den uppträder nästan såsom att den vore i viloläge (svart skärm, vita lampan lyser konstant) och verkar kort och gott ligga i någon slags koma. Har testat PRAM och SMC-reset men inget av detta hjälper. Antagligen är logikkortet (moderkortet) dött...

Jag har tidigare i år lämnat in den till LanMaster i Malmö då mitt nVIDIA-chip dog (dvs felet där datorn rullar igång men skärmen är svart pga brusten koppling mellan grafikkortet och moderkortet). Då åtgärdades felet kostnadsfritt eftersom den ryms i Apples förlängda garanti (jag har aldrig haft AppleCare mer än det första årets garanti) -- och jag kan bara hoppas att även detta felet är möjligt att få ersatt för.

Men om jag har sånt oflyt att moderkortet måste bytas ut till självkostnadspris - vad tror ni isåfall att det kostar, och var bör jag göra detta billigast och säkrast?

Stort tack på förhand för er hjälp till en sorgsen Mac-användare som tycker att det är orättvist att datorn slutar fungera efter 2, och sedan 3 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 00:35

Här är tråden för alla med samma problem: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/246601-macbook-pro-med-defekt-nvidia-ligger-vi-illa-till-nu.html
Men den kanske du sett redan. När jag fick samma problem och moderkortet utbytt på garantin, så lät det som att det skulle kostat några tusen att få det bytt (enligt de på Macfixaren). Tur att garantin fanns. Jag minns ingen exakt summa, tyvärr.

Ursprungligen av doomas:

Här är tråden för alla med samma problem: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/246601-macbook-pro-med-defekt-nvidia-ligger-vi-illa-till-nu.html
Men den kanske du sett redan. När jag fick samma problem och moderkortet utbytt på garantin, så lät det som att det skulle kostat några tusen att få det bytt (enligt de på Macfixaren). Tur att garantin fanns. Jag minns ingen exakt summa, tyvärr.

Först och främst tack för svaren killar!

doomas: jag tror att mitt fel är ett annat än det som du länkar till. Jag har haft den stora oturen att råka ut för två olika strul:

1) Grafikkort/chip-fel: som du länkar till. Detta går som jag förstått det ut på att lödningen mellan grafikkortet och logickortet släpper. Symptom: datorn går precis som den ska, med undantaget att skärmen (både intern- och extern) är svart. Dvs uppstartsljudet hörs, SuperDrive spinner igång och hårddisken rullar. Åtgärdas genom Apples förlängda garanti för just min typ av MBP/NVIDIA-chip.

2) Mitt nuvarande problem: Allt är stendött, förutom hårddisken och vilolampan. Sannolikt ett centralt moderkortsfel, eftersom varken SuperDrive eller uppstartsljud, eller någon som helst bild fungerar eller syns.

Fick nytt logickort-pris uppskattat till 5000-6000 SEK exkl moms, vilket givetvis innebär att en ny (med garanti medföljande) MB/MBP är mer kostnadseffektivt sett till Apples uppenbara problem med att leverera hårdvara som orkar med mer än 2,5 års användande.

Är dock hoppfull om att reparationen av mitt moderkortsfel kan åtgärdas kostnadsfritt då jag i februari var inne och bytte chip pga. NVIDIA-strulet. Får se vad LanMaster säger (min lokala AASP), och bara hoppas på det bästa.

Disclaimer: jag låter givetvis bitter över mitt extrema oflyt med dubbla strul - att jag dessutom fått byta ut batteri 1 gång då det efter 2 år laddades ur på 5 minuter gör inte saken bättre. Jag vet att detta beror på främst otur, och att det endast händer en liten minoritet av alla Mac-användare. Men jag kan ändå inte låta bli att förundras över vilka uppenbara brister som finns i Apples kvalitétsarbete med sin hårdvara. Man förväntar sig helt enkelt bättre!

Nåväl, ha en bra dag allihopa!

Jag tror att det skulle kosta 8000 kr. Apple gav till slut med sig och bytte logikkort kostnadsfritt för de som drabbades av Nvidia-debaclet även om garantitiden löpt ut. Hoppas att det gäller fortfarande.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2010-04-28 02:45

Råka ut för precis samma sak med min mbp! Och jag hade ingen garanti kvar, så de hade kostat mig 9000 för att få logikkortet utbytat! I skrivande stund ligger datorn och dammar bakom min soffa

Om det skulle kosta 8000-9000 kr så är det ju lika bra att köpa en begagnad Macbook Pro eller en Macbook. Det är ju vad en MBP 2,2 Ghz:are är värd idag. Om ens så mycket. Sitter med samma burk och jag har också haft min inne för felet med NVIDIA-kortet (tror jag iaf). Fick inget papper på vad de lagat. Har AppleCare på den.

Man får ju själv fundera på det om det är värt att laga. Nu går jag lite off topic, men jag ägde en VW Passat 1997:a med 1,8T. Tyckte den gick lite dåligt, så jag bad dem kolla det i samband med kamremsbyte. De hittade en massa fel, vevhusventilation, trasigt avgasrör, trasig fjäder, bromsslangar som var på gång och ge sig och till slut en trasig turbo. 26500 skulle det gå på. Jag stod i valet och kvalet att laga eller skrota och köpa en bil i samma prisklass som reparationen skulle kosta. Jag valde att laga, för i övrigt var bilen i mycket bra skick. Nu kör min svägerska bilen istället. Fick 21500 för den 1 1/2 år senare.

Igår fick jag tillbaka min lagade EOS 1D Mark II N, som efter 60587 exponeringar gav upp. Den reparationen kostade 7316 kr. Nästan så mycket som den är värd idag. Nu slapp jag stå för den kostnaden som tur var. Annars hade läget varit detsamma som med bilen. Antingen laga eller köpa nytt/begagnat i samma prisklass.

Vad du än beslutar dig för så se till att du blir nöjd, fast du blir fattigare (läs mindre rik).

Och du kan ju lämna in den på kostnadsförslag iaf. Borde väl ligga på 500-600 kr.

Lycka till vad du än gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-02 10:54

svart skärm

Ursprungligen av limerick:

Hallå gott folk!

Jag har stora problem med min MacBook Pro 2,2Ghz köpt sommaren 2007 (Santa Rosa och tvåkärnig med GeForce-gfx): Den tycks avliden efter att ha somnat in tidigare under kvällen.

När jag försöker starta den snurrar hårddisken igång, men varken SuperDrive-snurren eller uppstartsljudet! Den uppträder nästan såsom att den vore i viloläge (svart skärm, vita lampan lyser konstant) och verkar kort och gott ligga i någon slags koma. Har testat PRAM och SMC-reset men inget av detta hjälper. Antagligen är logikkortet (moderkortet) dött...

Jag har tidigare i år lämnat in den till LanMaster i Malmö då mitt nVIDIA-chip dog (dvs felet där datorn rullar igång men skärmen är svart pga brusten koppling mellan grafikkortet och moderkortet). Då åtgärdades felet kostnadsfritt eftersom den ryms i Apples förlängda garanti (jag har aldrig haft AppleCare mer än det första årets garanti) -- och jag kan bara hoppas att även detta felet är möjligt att få ersatt för.

Men om jag har sånt oflyt att moderkortet måste bytas ut till självkostnadspris - vad tror ni isåfall att det kostar, och var bör jag göra detta billigast och säkrast?

Stort tack på förhand för er hjälp till en sorgsen Mac-användare som tycker att det är orättvist att datorn slutar fungera efter 2, och sedan 3 år.

Ursprungligen av whilan:

¿Que? Har du samma problem som TS eller vad är frågan?
Tråden är ju 5 år gammal, så jag antar att det inte rör sig om just den där specifika maskinen?

1
Bevaka tråden