Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP: Bara ena fläkten fungerar?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook Pro och enligt min förståelse så ska denna dator ha 2 fläktar. Jag använder programmet Fan Control till att styra fläktarna.

Och nu till huvudsaken, enligt detta program så har jag bara en fungerande fläkt. Dvs att min högra fläkt står på -1 RPM. (Se bifogad bild)

Jag har kört Apple Hardware Test, det som tar ungefär en timme att köra enligt testet. Den hittade ingenting.

Datorn ligger på en 40-50 C och jag har inga problem alls med kylningen. Det är bara det att Fan Control visar att en fläkt bara snurrar så blir man lite fundersam. Är det bara en bugg i programmet eller är det så att jag har en fläkt som inte funkar?

Har även läst att det är mycket fläktproblem med MBP så det är ju inte osannolikt.

Några idéer?

MVH Marcus

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-09-20 19:53

Den där tempen ser ju jättebra ut. Så lågt har jag bara haft när jag precis startat datorn (MBP). Så här ser det ut hos mig.

Ursprungligen av onnyt:

Den där tempen ser ju jättebra ut. Så lågt har jag bara haft när jag precis startat datorn (MBP). Så här ser det ut hos mig.

Dra upp Base speed till 2000 rpm och du märker skillnad (desto högre rpm desto mer ljud ger fläkten) sen kan du dra ner lower treshold till 45-50 kanske och då märker du ännu större skillnad. Testa dig fram

  • Medlem
  • 2009-09-20 21:15

Välkommen till 99.se! Försök gärna att beskriva frågan redan i rubriken när du skapar nya trådar.
Ändrar från "MBP Fläkt".
Admin

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-09-20 21:25

Vad för MacBook Pro är det du har?

Ursprungligen av smurf:

Vad för MacBook Pro är det du har?

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro 15,4
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,53 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 4 GB
Busshastighet: 1,07 GHz

En sådan.

Jag hade samma problem på en MBP från 2006. Det slutade med att jag öppnade den och droppade en droppe olja i navet på fläkten och snurrade runt lite. Därefter har den fungerat. Hittade detta tips i något forum minns inte var. Vänster fläkt var det.

Ursprungligen av michael71:

Jag hade samma problem på en MBP från 2006. Det slutade med att jag öppnade den och droppade en droppe olja i navet på fläkten och snurrade runt lite. Därefter har den fungerat. Hittade detta tips i något forum minns inte var. Vänster fläkt var det.

Tack så mycket för ditt svar

Nu ska man bara hitta en mikroskopisk skruvmejsel också haha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 20:23

Hej! Min MBP 13 tum ligger runt 60-62 grader ständigt (sedan jag installerade Istat för tio minuter sedan). Ibland har den varit uppe i 66 grader. Det är när jag jobbar med den i knät.
Jag tyckte också att den var väldigt varm när jag arbetade med den på ett helt plant bord, men då hade jag inte Istat installerat så jag vet inte hur varm den var egentligen.
Är det normala temperaturer?
Borde inte datorn klara av ett plant bord utan något under eller vid sidorna? Jag satt bara och skrev på den.
Tips? Hjälp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 20:45

76 grader säger den nu... vad är normalt?
nu 78. ska jag spola av den om den går över 80?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-10-27 21:25

Vad gör du för att den skall bli så varm?

Jag tyckte att min MBP blev väldigt varm, låg runt 70 grader. Testa att installera Istat, och kolla om det finns processorer igång i bakgrunden som drar kräm.

Jag brukar ha många flikar i Safari och detta drog något enormt då det var mycket Flash på sidorna. Fick då tipset att installera Click To flash. Sen dess mycket mycket bättre:)
Nu ligger den väl på 55-60 grader istället
Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 09:00

Ingen aning vad jag gör som är speciellt. Jag sitter oftast bara med Word och möjligtvis Spotify och min jobbmejl samt Safari, där olika många flikar kan vare uppe. Dock brukar jag maniskt Återställa Safari efter att jag har surfat in på någon sida och då är bara programmet uppe, inga fönster.
Mina normala ("normala") sittställningar:
• Köksbordet, helt plan skiva, ingenting under eller framför.
• Soffan, datorn på ett reklamblad eller liknande. (Min tanke är då att sofftyget smothers datorn.)
• Soffan, med datorn på låren (bakdelen mot knäna ungefär).
Första ställningen borde anses vara en helt normal arbetsställning, tycker jag.
Hur och när ska man bli orolig och be tillverkaren ta en titt på datorn? Finns det något program jag kan köra för att kolla att allt fungerar som det ska?
Datorn gick i går kväll aldrig över 80 grader (processorn) utan sjönk till temperaturer runt 60 grader igen.

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-04-05 17:32
Ursprungligen av Siltberg:

Jag har en Macbook Pro och enligt min förståelse så ska denna dator ha 2 fläktar. Jag använder programmet Fan Control till att styra fläktarna.

Och nu till huvudsaken, enligt detta program så har jag bara en fungerande fläkt. Dvs att min högra fläkt står på -1 RPM. (Se bifogad bild)

Jag har kört Apple Hardware Test, det som tar ungefär en timme att köra enligt testet. Den hittade ingenting.

Datorn ligger på en 40-50 C och jag har inga problem alls med kylningen. Det är bara det att Fan Control visar att en fläkt bara snurrar så blir man lite fundersam. Är det bara en bugg i programmet eller är det så att jag har en fläkt som inte funkar?

Har även läst att det är mycket fläktproblem med MBP så det är ju inte osannolikt.

Några idéer?

MVH Marcus

Har du hittat några konkreta svar? Jag har EXAKT samma problem som dig och jag kan inte se något relevant svar i den här tråden.

Mvh Jon

Ursprungligen av Jonait:

Har du hittat några konkreta svar? Jag har EXAKT samma problem som dig och jag kan inte se något relevant svar i den här tråden.

Ursprungligen av Jonait:

Eftersom jag inte ser nåot svar i den liknande tråden som finns postar jag min fråga och hoppas på fler svar!

Du säger själv att det är exakt samma problem, och då räcker det med en tråd.

Din nya tråd har slagits ihop med den här tråden.

/Mod

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-04-05 18:22

Ena Mbp fläkten defekt?

Eftersom jag inte ser nåot svar i den liknande tråden som finns postar jag min fråga och hoppas på fler svar!

i Fan Control visar ena fläkten (right) -1 och i ett annat monitorprogram jag har som widget syns den inte alls, medan bara left visar med aktuell rpm.

I smcFanControl (ett ytterliggare prog) syns right fläkten inte alls medan left visas som den ska.

Vad kan vara fel?

Min mbp 15" ligger på 40-50 grader idle och har en gång kommit upp i 100 grader vid en 2 timmar lång upp-packning (dvs konstant 100% load), då låg den dock i min säng utan plant underlag så jag kan nog säga att ventilationen var rejält tilltäppt av mitt smarta drag. Vid vanlig användning lilgger den runt 40-75 grader beroende på vad jag gör.

Men jag är fundersam över fläkten på högra sidan, är den möjligen pajj? Den har aldrig visats i något monitor program nånsin sen jag köpte den, vilket var i Januari i år. Det korta test alternativet i Apple Hardware Test visade heller inga problem men jag är fortfarande fundersam!

Tacksam för snabba svar!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-05 19:34

Om det är 2,53 GHz av den nyaste MacBookPro, så har den bara 1 fläkt.
Kan ju vara en av orsakerna till att ni bara ser en fläkt i såfall.

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-04-05 22:00
Ursprungligen av smurf:

Om det är 2,53 GHz av den nyaste MacBookPro, så har den bara 1 fläkt.
Kan ju vara en av orsakerna till att ni bara ser en fläkt i såfall.

Jag har 5,4 mid 2009, antar att det är senaste, finns det en sådan lista nånstans där man kan se modeller resp introduktionsdatum?

Ursprungligen av Jonait:

...finns det en sådan lista nånstans där man kan se modeller resp introduktionsdatum?

EveryMac.com

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-06 14:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller apple-history.com

Det är en smaksak.

Senast redigerat 2010-04-06 15:00
Ursprungligen av CUBEIS:

Eller apple-history.com

Det är en smaksak.

Nu är vi lite offtopic...

...men jag tycker inte att det är en smaksak.

Apple-History uppdateras för långsamt. Det kan ta ett par månader efter en lansering av en ny datormodell innan han uppdaterar sajten.

Och han skriver inte heller inofficiella uppgifter, som t.ex att vissa modeller klarar mer minne än Apples officiella siffror. Sådana uppgifter finns på EveryMac.com.

Jag tycker också att EveryMac.com överlag har mer detaljerade uppgifter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-06 18:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu är vi lite offtopic...

...men jag tycker inte att det är en smaksak.

Apple-History uppdateras för långsamt. Det kan ta ett par månader efter en lansering av en ny datormodell innan han uppdaterar sajten.

Och han skriver inte heller inofficiella uppgifter, som t.ex att vissa modeller klarar mer minne än Apples officiella siffror. Sådana uppgifter finns på EveryMac.com.

Jag tycker också att EveryMac.com överlag har mer detaljerade uppgifter.

Okey du kan ha rätt men jag gillar Apple-historys upplägg och design. Det är viktigt för mig.

SÅ många nya apple modeller kommer det väl inte varje månad så vad ska uppdateras förutom minnet som du nämner ??

När det gäller minnehantering/adressering så hänger det mer ihop med att det inte funnits större storlekar av just den minnestypen vid lanseringen av macmodellen. Men visst everyMac.com upplyser om det mer detaljerat.

Men för mig är det en smaksak vad jag väljer, var det är för dig får stå för dig.

Samtidigt är det bra att det finns alternativ och att var och en får bilda sig en uppfattning vad man vill välja utifrån sina mac kunskaper.

För mycket tekniska detaljer kan bli tråkigt i längden.

"Sen om det står på everymac.com att 4 gig minne stöds officiellt och 8 gig inofficiellt så blir jag inte så mycket klokare av det, innan jag testat själv och klämt in 8 gig i min mac och ser att det funkar i verkligheten".

Ursprungligen av CUBEIS:

SÅ många nya apple modeller kommer det väl inte varje månad så vad ska uppdateras förutom minnet som du nämner ??

Nu har du missuppfattat. Jag har inte sagt att det kommer nya modeller varje månad. Jag har inte sagt att det ska uppdateras något om minne.

Jag skrev att det ofta tar väldigt lång tid innan han lägger ut nya Mac-modeller på sajten.

T.ex de nya Mac-modeller som kom i oktober 2009 lades inte ut på hans sajt förrän i februari 2010. Alldeles för lång fördröjning.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-26 08:35

Söker info om fläkten i min likadana MBP som diskuteras här. Den har börjat skramla too much.
Men var hittar man Fan Control som visades i början av tråden?
Någon som har en länk till hur man byter fläkt, jag misstänker att den har gjort sitt - om det nu inte räcker med en droppe olja.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-26 10:37

Har hittat Fan Control: Det är ett tredjepartsprogram som man laddar ner gratis - hittas med Google.

Men hur byter man fläkt - är hyfsat händig och orädd, räcker det eller är det verkstad som gäller?

Ursprungligen av Stig R:

Har hittat Fan Control: Det är ett tredjepartsprogram som man laddar ner gratis - hittas med Google.

Men hur byter man fläkt - är hyfsat händig och orädd, räcker det eller är det verkstad som gäller?

Har du testat att blåsa dom rent först? Jag hade en PB G4 där fläktarna lät ordentligt och med hjälp av lite luft på burk så blev dom nästan som nya

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-26 16:16

Tror inte det funkar. Jag har nu haft isär datorn och rengjort både fläktat och det som tycks vara ett filter som sitter innan fläkten. Men vid 3500 rpm börjar den ena väsnas, den liksom tjuter. Den andra verkar tyst.

Undrar om det bara är att rycka loss den elektriska anslutningen? Den är så liten att man ser inte riktigt hur den ser ut.

1
Bevaka tråden