Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Signalförstärkare 3GS för Telenor?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har iPhone med Telenor.
Har även ett torp ute i skogen där jag vill kunna använda telefonen istället för fast abonnemang. Vill även kunna surfa ibland.

När man är utomhus är signalmätaren på nivå 2. Men så fort man går in sjunker den till noll. Det går att surfa och ringa ibland men 70% av tiden letar den efter signal. Spelar ingen roll om man är på över- eller undervåningen.

Vet nu att det finns signalförstärkare (cell repeater) som jag antar att man sätter på utomhusantennen. Men dessa verkar vara skräddarsydda till olika länder eller signalleverantörer. Jag kan ju inte vara den ende som har detta problemet.
Vilken lösning skulle funka med Telenor?

Verkar vara något för mig.
Men finns det verkligen inget billigare?
Har sett att liknande säljs i USA för under 2.000.
Men de har ju 120V där så man kan ju inte använda dem här.

Det går ju att köpa en converter (120v -> 220v) på typ Clas Ohlson

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-25 19:01

Det finns riktantenn på Clas-i-sjön för 299:- som klarar 900-1900MHz, men den kräver att du har en FME-kontakt i telefonen. Sen behöver du en adapterkabel mellan FME och din mobiltelefon. Är det någon som har koll på om man kan mata in extern signal på kontakten i botten på iPhone?

Börja ta kontakt med Telenor. Att fixa egen repeaterutrustning som kanske bryter mot Radiolagen etc kan sluta med böter och beslagtagen utrustning.
Det här är väl DDR-Sveriges sista utpost

kolla vad operatören har för idéer först.
Ibland om man klagar kan de rikta om en antenn i en befintlig mast.
De kanske vet om problemet och set skall bli en mast till i området i sommar...

Senast redigerat 2010-04-25 22:49
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 22:47

Infoferenda säljer repeatrar för 3G. de är dock dyra och tillstånd av operatören krävs för att få använda dem. Amerikanska GSM-repeatrar kan vi glömma, fel frekvensband. Jag använder ett par professionella GSM-repeatrar avsedda för tåg, signalstyrkan går från ett streck till fem inne i huset. Jag bor inte i Sverige.

En lösning är att använda en telefon med antennuttag som en Ericsson T39. Denna kopplad till en GSM ground plane 900 MHz ger mkt bra signal i knepiga lägen. en riktantenn är naturligtvis ännu bättre. Kan vara knepigt att få tag i kontaktadaptern till en Ericsson telefon idag. M600 hade dock samma. Man kan också hitta kontakten i en bilhållare.

Nästa variant är att använd en 3G router med yttre kontakt för 3G antenn. Huawei E960 säljs av telia, den har kan användas för andra operatörer också. jag använde en i Italien under påsken. en annan variant är en USB sticka för 3G med yttre antennkontakt, som Huawei E960. Denna kan sedan kopplas till en Dovado UMR router. Under påsken hade vi sju pers uppkopplade via ett italienskt prepaid-kortför surfning via E169 och Dovado, Då kan du surfa men får använda VoIP för telefoni, t ex Skype.

Det finns ingen antennkontakt att komma åt på en iPhone, allra minst i flata kontakten undertill.

Ditt grundläggande problem på torpet är att det finns bra signal tio meter upp men inte nere vid marknivå oc inte när huset dämpar. Det är ett bekant problem närman kommer för långt från Stureplan.

Jag kör ice net med D35 router när jag hälsar på bekanta i skogen. då får man alltid signal, och skulle det trassla så finns signal med rätt antenn, bara att koppla in.

Det är lättare om man är radioamatör med förvärvad känsla för antenner och radiovågor.

Kan inte den här lösning vara något? Den passar för både mobiltelefon och usb-mobil-dongel:
Poynting Panelantenn 10 dBi med ADPT-024 - Signalförstärkning / M2M - ProPhone.se

Tack jonasolof för utförligt svar.
Ringde Telenor och frågade. Deras lösning är att sätta upp en repeater och det skulle kosta MINST 1.750 kronor... per månad... HAHA

Tyvärr inser jag också att torpet ligger i 3G-område (inte med turbo) och därmed är trafiken ändå begränsad till 384 kb/s. Ingen utbyggnad planerad.

Bjunkas lösning hade annars funkat. Ringde och frågade. Och det är ju den varianten som blir användbar om de bygger ut i området. 2.000 och engångskostnad, jämfört med 1.750 per månad.
Lite skillnad, ju.

Jag höll själv på att söka en egen lösning på samma problem (i småländska urskogen). Döm om min förvåning då jag fick besök av en bekant från Sthlm med 3s mobila bredband, och insåg att turbolampan lös på hans usbdongel. Ringde 3 för att kolla varför turbo-lampan lös. Ingen kunde förklara, men alla sa att det omöjligtvis kunde vara turbo3g i skogen. Men sen visade det sig att de gjorde en test och hade monterat upp 4-5 master runtom den lilla byn med 2-300 invånare. Fast nu har alla bybor upptäckt att det går fortare än hos Telia, så nu kanske jag måste bräcka dem med en förstärkare......

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-26 22:36

Lösningen med riktantenn och adapter kan möjligen funka men på sin höjd halvtaskigt tror jag för du får mycket stora förluster i överföringen mellan adapter och iphoneantenn. Så det gäller att ha bästa möjliga riktantenn för högsta möjliga förstärkning så att förlusterna kompenseras. Det finns bättre riktantenner än den visade panelantennen. Du skulle t o m kunna köra en parabol men du kommer att ha svårt att få till matningen så säkraste kortet är nog att köra en poynting-yagi, kolla med infoferenda.

Jag har aldrig sett någon ärligt redovisa resultat av riktantenn plus induktiv adapter. Du kan kolla på mobilabredband.se/forum, där gillar vi den här typen av frågor.

På skoj har jag testat med en 17 elements yagi på 450(Ice net). Jag åkte så långt från basstationer jag kunde (Ölands södra udde). Utan yttre antenn ingen signal, med den antennen bättre än full. Fast den är 2,5 meter lång.

En annan viktig saki är att höjden har lika stor betydelse som antennförstärkning. Kommer du upp i toppen på en flaggstång kan du ha helt OK signal - men hur få ned den till marken? Måste du ha koaxialkabel ned så förlorar du massor. Den lösning folk kör med är ett USB modem ensamt eller kopplat till riktantenn, sedan relativt kort USB-kabel till en router som står i närheten, sedan trådlöst eller nätverkskabel till switch i huset eller en trådlös router där.
Problemet är att du både vill kunna ringa och surfa,, enbart surf är mkt lättare att ordna.

Kanske har du bra GSM täckning vid marknivå men kan inte surfa. Då är lösningen att medflytta från ett kort som sitter i en router högt upp ned till en telefon vid marknivå.. Dattrafik går via routern.

Eller köra ice net för 59 kr i månaden. Kostar 1 kr MB men mest 349 kr på en månad. router 1800 kr ca. Räckvidden på wifi är god, funkar utmärkt mot iphone och laptops. Jag ahr roat mig med att köra ice-net router i bilen med dubbla takantenner och strömmande BBC-radio eller amerikanska countrystationer till iphonen som i sin tur är kopplad till bilstereons slutfärstärkare.

Ice jobbar på en voip lösning som kan vara intressant på landet. Skype funkar bra. Ice netska uppgradera till 14 mbit/s och ännu bättre täckning.

Senast redigerat 2010-04-28 10:04

Letar efter en lösning för att förstärka GSM/3G-signalen på en iPhone 4.

Hittade denna gamla tråd när jag letade efter en lösning för min vän som har en iPhone 4 och bor i ett torp i Dalarna utan ström. Det omöjliggör en aktiv repeater som diskuteras ovan och dessutom skulle det vara i överkant på hennes budget. Hon har mycket sporadisk täckning och det är ju framförallt vanliga samtal och SMS som är viktiga för henne. Hennes hus ligger precis vid en sjö, så jag misstänker att det är därför det fungerar ibland vid "rätt" väder, då det då också fungerar bättre nere vid vattnet än högre upp på berget ovanför.

Han någon provat någon passiv lösning på en iPhone4, såsom något av nedan?

1. Communica - Poynting Riktantenn 12dBi PAKET med ADPT-024 platt - K-LPDA-0044
2. $10.51 Universal Cellphone Signal Booster Amplifier GSM Aerial Antenna V2 - BudgetGadgets.com (Lite väl mycket leksak kanske, men ändå)

Mvh,
Stefan

Senast redigerat 2011-08-05 23:14
1
Bevaka tråden