Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini Displayport till Displayport

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att skaffa en enklare skärm till min PC som jag spelar på. Vill gärna kunna koppla in min Alu Macbook så att jag kan pyssla med lite bilder på en större skärm än min 13 tummare.

Funderar på att köpa en Dell med Displayport. Vet att det finns en Mini Displayport till Displayport i USA men har inte kunna hitta någon i en svensk butik.

Eller skall man skaffa en med HDMI och skaffa en adapter till mini displayport? Då är utbudet lite större.

Senast redigerat 2009-08-25 21:18
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-01 11:06

Jag är också på jakt efter mini displayport <-> displayport sladd men utbudet i sverige verkar magert vilket är väldigt konstigt. Om någon vet var det finns så får ni gärna hojta till!

Gällande adaptrar i övrigt så kör jag för närvarande mini displayport -> DVI adapter från Apple och det fungerar bra, men jag hade gärna sluppit adaptern eftersom jag ändå har displayport-ingång på skärmen.

Någon som hittat en Mini Displayport -> Displayport-adapter?
Jag var inne på Macforum här i Göteborg men han jag pratade med kunde inte hjälpa mig med någon sladd.. Apple säljer ju en Mini Displayport -> Dual DVI för hutlösa 1000:- men det vill jag inte ha.

Har en Dell 27" IPS 2560x1440 som har en displayport på baksidan..

det finns på Mac i Malmö.-.Kabel Mini DisplayPort/DisplayPort - M/M - 1m - vit / Bildskärm / Kablar & adaptrar / Kullander Apple Premium Reseller både 1-2 m lång.

Är du nöjd med din 27 och till vilken dator har du kopplat den?

Men!! Jag googlade och köpte en kabel från USA istället:

Mini Displayport to Displayport Extension, VGA to Mini Displayport

2 meter för $15, men det tråkiga var att det var $14.50 i frakt också, så $30 totalt vilket blir ca 215kr .. tänkte inte på att kullander fanns, oh well - återkommer om ett par dar när kabeln kommit om hur det fungerar

Just nu sitter 27-tummarn i en PC, bredvid min gamla 20" som också har IPS-Panel.
Skillnaderna är att 20" är blank och 27" är matt, jag föredrar egentligen blank men det är en smaksak. Betraktningsvinkeln är guld dock och skärmen känns fräsch, Apple har ju inte uppdaterat sin 30" på år och dar.

Men bortsett från det -- om jag är nöjd med skärmen, den är grym! 2560x1440 är så mycket yta, speciellt när man har 1680x1050 vid sidan av också, i photoshop kör jag alla paneler och liknande på 20" och så är 27" 100% bild, helt underbart! Vad jag mer gillar är att skärmen har 1000 ingångar och utgångar, eller i klarspråk 1xVGA, 2xDVI, DisplayPort, HDMI, Component och Composit, 4usb-portar samt ljud ut -- och DisplayPort och HDMI tar ju hand om ljudet, vilket ger den fina detaljen att när man pluggar in macbooken i displayporten så strömmas även ljudet till högtalarna som är inkopplade i skärmen, och när jag sen slår över till HDMI där PS3:an är inkopplad så är det dens ljud som strömmas ut! (Därför jag inte vill ha Dual DVI som jag kör från PC'n nu, för den hanterar inte ljud, samt att Apple tar 1000:- för en sån sladd)

Slänger in att jag fick min mini displayport -> displayport sladd idag, riktigt snabb leverans från att ha beställt i måndags morse från USA

Fungerar utmärkt, verkar dock inte som ljudet hänger med sladden in till skärmen, är detta fixat i nyaste macbookarna?

Ursprungligen av Ford Prefect:

Fungerar utmärkt, verkar dock inte som ljudet hänger med sladden in till skärmen, är detta fixat i nyaste macbookarna?

De nyaste MacBook Pro, ja. MacBook har inte fått den funktionen än. Och beroende på om sladden klarar det också, antar jag.

Hej!
Undrar om det är sämre med DisplayPort?
Jag skaffat mig en sådan sladd. Men då är det bara 60 Hertz - NTSC med Overscan som jag får i Systeminställningar! Tror dator att det är TVn som är ansluten?
Min Dell2410 klarar större färgrymd än NTSC systemet levererar. Förlorar jag alltså på att använda DisplayPort?

MVH
Alex

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-29 14:32

Jag har precis köpt en dell u2711 och ett nytt radeon 5770 till min MP 2008 3,1.
Jag har fått för mig att om man har en mini DP till DP så utnyttjar man möjligheterna till Max.
Alltså upplösning mest färger m.m.
Idag så tyckte en kille på webhallen att jag skulle köra på mini DP till dual-Dvi och att det skulle ge bäst prestanda.
Men köpa en sån kabel från Apple för 945:- känns åt skogen för mycket.
Såg iaf en sådan mini DP till DP på kullander, men jag undrar mer hur era lösningar fungerar. Jag vill som sagt nyttja grafikkortet och skärmen till Max.

jag använder denna till mina EIZO skärmar

KABEL DISPLAYPORT-MINI DISPLAYPORT 2.0M VIT - Produktinformation

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-29 18:17
Ursprungligen av niklas.axelsson:

jag använder denna till mina EIZO skärmar

KABEL DISPLAYPORT-MINI DISPLAYPORT 2.0M VIT - Produktinformation

Vad har du för setup, dator och skärmar?
Vad kör du för upplösning?

Tack för länken, blir nog till att beställa en sådan.

Jag kör med två stycken EIZO FlexScan 24" som är kopplade till en Mac Pro 2010 med ett ATI Radeon HD 5870. Upplösningen är 1080p ( 1920 x 1200 )

Länk till skärmarna :

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2433WFS-GY

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-29 19:52
Ursprungligen av niklas.axelsson:

Jag kör med två stycken EIZO FlexScan 24" som är kopplade till en Mac Pro 2010 med ett ATI Radeon HD 5870. Upplösningen är 1080p ( 1920 x 1200 )

Länk till skärmarna :

Eizo

Trevligt, jag köper en sån där så får jag se vad jag kan kräma ur den.

Ursprungligen av Potah:

Trevligt, jag köper en sån där så får jag se vad jag kan kräma ur den.

Lycka till med köpet..

1
Bevaka tråden