Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammandrag av Apples iPhone OS 4.0 event

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dagen till ära visade Apple upp nästa stora uppgradering av iPhone OS. Det bjöds på många efterlängtade funktioner t.ex. Multitasking, Folders osv. I vanlig ordning höll Steve Jobs i spakarna och började keynoten med att redovisa en rad olika siffror från försäljning, nerladdning osv. Till exempel att iPad har sålt i 450 000 exemplar hittills. Imponerande!

iPhone OS 4.0 har 100 nya användarfunktioner. Steve visa upp 7 st. lite ”tyngre” byggstenar:

1. Multitasking
Första stora nyheten är multitasking! Denna funktion gör det möjligt att köra flera program samtidigt. Det kommer alltså gå att spela musik från Spotify samtidigt som man surfar i Safari. Detta är förmodligen den mest efterlängtade funktionen och på tiden att Apple integrerar det i sitt OS.

2. Folders
Den andra nyheten är Folders; ett sätt att organisera dina Apps i mappar. Smart! Det går även flytta ner mapparna i Dock.

3. Mail
Nu finns det en förenad inbox för alla dina mail-konton. Det går sätta upp flera Exchange-konton. Snabb växling mellan inkorgar och möjlighet att öppna bilagor i Apps.

4. iBooks
Samma program som finns i iPad kommer till iPhone och iPod Touch. Inga nyheter i själva programmet nämns.

5. Enterprise
En rad nyheter som glädjer företag radas upp; Högre datasäkerhet, Mobile Device Management, trådlös App distribution, flera Exchange-konton samtidigt, stöd för Exchange 2010 och SSL VPN stöd.

6. Game Center
Detta var en lite oväntad men glad nyhet. Man skulle kunna likna det med Apples egna variant av Xbox Live. Kort och gott ett socialt nätverk för ”gamers” där du kan bjuda in vänner, bli rankad osv.

7. iAd
Precis som det har ryktats om kommer en API för marknadsföring till iPhone. Detta ska göra det lättare för utvecklare att integrera och tjäna pengar via reklam i sina Apps.

Några övriga nyheter är:
Nytt utseende på Dock som liknar den i iPad och OS X.
Du kan välja bakgrund på hemskärmen, precis som på iPad
Det blir möjligt att använda sig av ett Bluetooth Keyboard tillsammans med iPhone/iPod Touch
Skapa spellistor
5x digital zoom i kameran
Platser i Foton
Födelsedagskalender

iPhone OS 4.0 finns tillgängligt för utvecklare som beta idag och fullversion för allmänheten i sommar. iPad-ägare får lustigt nog vänta ända tills hösten.

Observera att det nya operativsystemet riktar sig mot ”high-end” användare med iPhone 3G S och iPod Touch (3gen). Äldre modeller kommer inte kunna använda sig av alla funktioner t.ex. multitasking.

Man man se antal tecken när man skriver SMS.

Well, vad ska man säga?

Multitasking - Gör jag redan idag med Jailbreak. Frågan är vad alla "det är så osäkert med Multitasking"-människor säger nu när allsmäktige Steve har okejat det!

Folders - Trevligt, men mindre nödvändigt då jag bara har tre sidor apps

iBooks - Rätt väntat, däremot skulle jag aldrig läsa en bok på min Iphone

Enterprise - Rör mig inte i ryggen, men en del företag hurrar säkert.

Game Center - Kanske blir till att börja spela lite på Iphonen nu. Trevligaste nyheten!

iAd - Kul för utvecklare...typ...

Kan varken hurra eller klaga på uppdateringen. Apple fixar åretigen saker som borde vara självklara. Givetvis lär det väl bli lite sköna buggfixar och sådär också... And ,aybe Safari will be snappier?

Ursprungligen av PeeMaN:

Well, vad ska man säga?

Multitasking - Gör jag redan idag med Jailbreak. Frågan är vad alla "det är så osäkert med Multitasking"-människor säger nu när allsmäktige Steve har okejat det!

Att det äntligen görs på rätt sätt! Givetvis

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2010-04-08 22:32

Men med denna dessa uppdateringar, vad finns det då för mening med att jailbreaka. Tycker att dom har tagit med de flesta fördelarna med jailbreaket i 4.0.

Vad väger så tungt med en jailbrakad iPhone så att man ska gå igenom allt jobb med det?

Har aldrig haft en jailbreakad iPhone så jag undrar.

Ursprungligen av beachen:

Men med denna dessa uppdateringar, vad finns det då för mening med att jailbreaka. Tycker att dom har tagit med de flesta fördelarna med jailbreaket i 4.0.

Vad väger så tungt med en jailbrakad iPhone så att man ska gå igenom allt jobb med det?

Har aldrig haft en jailbreakad iPhone så jag undrar.

Nu ser jag bara två saker...

  • Att kunna ha widgetar på låsskärmen (exvis: kalender)

  • Att kunna använda telefonen som wlanrouter

Så jag tror att Apple slog undan fötterna för jailbreak, jag ser inte någon större anledning längre

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-08 22:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu ser jag bara två saker...

  • Att kunna ha widgetar på låsskärmen (exvis: kalender)

  • Att kunna använda telefonen som wlanrouter

Så jag tror att Apple slog undan fötterna för jailbreak, jag ser inte någon större anledning längre

Förutom om man råkar äga en iPhone som Apple tycker inte ska ha multitasking.

//Rob

Det finns en handfull anledningar att jailbreaka fortfarande

Cute-sms
Lockscreen
Bluetooth filöverföring
SB-settings

Är bara några...

Nu är ju bara frågan vad BlackSmp menar med "rätt sätt". Jag tycker det har fungerat skitbra fram tills nu, och just nu ser jag inga GIGANTISKA fördelar med att uppgradera, såvida inte jailbreak finns kvar när man gör det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det finns en handfull anledningar att jailbreaka fortfarande

Cute-sms
Lockscreen
Bluetooth filöverföring
SB-settings

Är bara några...

Nu är ju bara frågan vad BlackSmp menar med "rätt sätt". Jag tycker det har fungerat skitbra fram tills nu, och just nu ser jag inga GIGANTISKA fördelar med att uppgradera, såvida inte jailbreak finns kvar när man gör det.

Min kommentar ska givetvis läsas på ett skämtsamt sätt. Är det inte det man anklagar oss för att vara - blinda avgudadyrkare som dyrkar allt som Apple och Jobs kommer med? Då blir svaret på frågan "vad säger ni nu som avfärdade multitasking när Apple kommer med det?" att det görs på rätt sätt och att om det inte görs på rätt sätt så är det inte värt att ha det.

Personligen så har jag inte saknat multitasking men väl backgrounder samt att jag ser definitivt fördelar med att köra på ett officiellt, senaste OS mot ett äldre jailbreakat. Det finns fortfarande buggar i 3.1.3 som jag blir frustrerad över ibland.

Inte speciellt kunnig inom området, men innebär det här att man kommer kunna köra Spotify i telefonen ihop med AiPort Express? I dagsläget är det väl bara iTunes som lirar ihop med AirPort, iaf på iPhone. Men om någon Airfoil-liknande app kommer till iPhone så kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 08:47
Ursprungligen av northernlights:

Inte speciellt kunnig inom området, men innebär det här att man kommer kunna köra Spotify i telefonen ihop med AiPort Express? I dagsläget är det väl bara iTunes som lirar ihop med AirPort, iaf på iPhone. Men om någon Airfoil-liknande app kommer till iPhone så kanske?

Lite lätt OT här

Ursprungligen av northernlights:

Inte speciellt kunnig inom området, men innebär det här att man kommer kunna köra Spotify i telefonen ihop med AiPort Express? I dagsläget är det väl bara iTunes som lirar ihop med AirPort, iaf på iPhone. Men om någon Airfoil-liknande app kommer till iPhone så kanske?

Det där är väl en app i datorn du pratar om? att styra spotify i din dator från iPhone finns för windows i app store... OSX version utvecklas..
Alltså en app som motsvarar "remote" för iTunes

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-26 09:00
Ursprungligen av wilhelmsson:

Det där är väl en app i datorn du pratar om? att styra spotify i din dator från iPhone finns för windows i app store... OSX version utvecklas..
Alltså en app som motsvarar "remote" för iTunes

Jag kör med RowMote. kan styra alla video/musikspelare med den. samt att man har en inbyggd touchpad som man kan styra muspekaren med.
Rowmote

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-08 23:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Well, vad ska man säga?

Multitasking - Gör jag redan idag med Jailbreak. Frågan är vad alla "det är så osäkert med Multitasking"-människor säger nu när allsmäktige Steve har okejat det!

Folders - Trevligt, men mindre nödvändigt då jag bara har tre sidor apps

iBooks - Rätt väntat, däremot skulle jag aldrig läsa en bok på min Iphone

Enterprise - Rör mig inte i ryggen, men en del företag hurrar säkert.

Game Center - Kanske blir till att börja spela lite på Iphonen nu. Trevligaste nyheten!

iAd - Kul för utvecklare...typ...

Kan varken hurra eller klaga på uppdateringen. Apple fixar åretigen saker som borde vara självklara. Givetvis lär det väl bli lite sköna buggfixar och sådär också... And ,aybe Safari will be snappier?

Stor skillnad på den multitasking som finns för JBade enheter och den Apple nu gör.

Ursprungligen av PeeMaN:

...

Folders - Trevligt, men mindre nödvändigt då jag bara har tre sidor apps

...

Bara tre? Jag har fem inklusive en sida med direktlänkar till serier på Arcamax o annat smått o gott.

Det blir ingen Multitasking för mig på min G2 Touch men det finns säkert annat att se fram emot.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-09 06:58

iPhone OS4

Jag läst lite snabbt nu på morgonen om vad som komma skall i OS4.

Men nu när vi har fått detta i OS4:

  1. "Persistent Wi-Fi"

  2. VOIP i bakgrunden

  3. Tangentbord stöd via blåtand

Kommer man då kunna använda blåtands headset till en iPod för t.ex. "fring".
Eller är det fortfarande kabeln som gäller för att ha mikrofon?

Det låter nästan som att de fortfarande inte lagt in ordentligt blåtands stöd utan enbart lite extra för tangentbord...
Själv så vill jag gärna använda min iPod som en VOIP telefon och det ser mer och mer lovande ut.
Hoppas att någon beta testare kan svara på den frågan för det är en viktig fråga för mig :">

Min iPod Touch är av tredje generation så full OS4 uppgradering för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-08 22:53

Instämmer på sätt och vis.

Categories använder jag dagligen (Mappar)
Har det snyggt sorterat och lättanvänt.
Multitasking gör jag redan och det fungerar riktigt bra, telefonen blir inte slö och den är fortfarande stabil. Får upp aktiva program via kortkommandot volym ner + volym upp. Smidigt och enkelt.
Bakgrundsbild har jag också på "springboard" och det är snyggt och städat.

Det jag saknar som kommer göra att jag fortfarande vill jailbreaka är möjligheten till MyWi (Wlanrouter)
Widgets på lockscreen samt på springboard, t.ex. mail, kalender, missade samtal, sms mm. mm. Fungerar mycket bra och är lättavläst och informativt, återigen används dagligen.
Har även ett grymt program som nattetid stänger av alla ljud utom larm, sms, samtal. Dvs mail är tyst nattetid. (Stänger aldrig av mobilen och kommer aldrig göra så, enda luren och vill kunna vara nådd.)

Saker som jag kan leva utan men uppskattar:
Byta sms-signal
Byta mail-signal
Byta ikoner
Många bra program är inte godkända av apple inte för att dom är dåliga utan för att dom inte följer apples riktlinjer, dom vill jag kunna använda.

Detta är min högst personliga åsikt och jag uppskattar att Apple fortsätter att utveckla och tydligen lyssnar på sina användare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-08 23:12

Stämmer bra det. Multitasking på iPhone OS 4 måste man inte bry sig om. Man stänger programmen precis som vanligt. Det finns ingen task manager eller liknande. Det enda som körs är vissa apin men inte programmen självt vilket spar både ström och minskar inte prestandan.

//Rob

Har suttit och pillat med 4.0 en stund nu och är imponerad av hur bra det funkar redan vid beta-stadiet. Telefonen är dock lite segare än innen. Men Folders är kungligt. Istället för 9 sidor har jag 2 nu

Är det möjligt att koppla MacBook:ens egna tangentbord (via -> bluetooth) till en iPhone som kör 4.0? Eller drömmer jag..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 20:14
Ursprungligen av ks.rasmus:

Är det möjligt att koppla MacBook:ens egna tangentbord (via -> bluetooth) till en iPhone som kör 4.0? Eller drömmer jag..

Du drömmer nog.

//Rob

Ursprungligen av ks.rasmus:

Är det möjligt att koppla MacBook:ens egna tangentbord (via -> bluetooth) till en iPhone som kör 4.0? Eller drömmer jag..

Nej, du dr;mmer inte... Detta 'r skrivet med ett bluetoothtangentbord via min iPhone... Men det 'r lite knepigt att g;ra r'tt... Det 'r n'mligen engelsk tangentbordslayout, vilket f;rklarar min n[got konstiga text:)

Edit: Detta skrivet med samma tangentbord på min MBP. Det gick att parkoppla tangentbordet med telefonen men det var en aning omständigt och krävde några försök. Dock så ser jag ingen större nytta med att använda ett tangentbord som är ca 5 gånger större än telefonen, men det är ett roligt trick:)

Senast redigerat 2010-04-25 20:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, du dr;mmer inte... Detta 'r skrivet med ett bluetoothtangentbord via min iPhone... Men det 'r lite knepigt att g;ra r'tt... Det 'r n'mligen engelsk tangentbordslayout, vilket f;rklarar min n[got konstiga text:)

Edit: Detta skrivet med samma tangentbord på min MBP. Det gick att parkoppla tangentbordet med telefonen men det var en aning omständigt och krävde några försök. Dock så ser jag ingen större nytta med att använda ett tangentbord som är ca 5 gånger större än telefonen, men det är ett roligt trick:)

Är det sant! Men hur bar du dig åt? För mig skulle det vara perfekt. Testar att parkoppla nu Mvh Rasmus K.S.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 21:18
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, du dr;mmer inte... Detta 'r skrivet med ett bluetoothtangentbord via min iPhone... Men det 'r lite knepigt att g;ra r'tt... Det 'r n'mligen engelsk tangentbordslayout, vilket f;rklarar min n[got konstiga text:)

Edit: Detta skrivet med samma tangentbord på min MBP. Det gick att parkoppla tangentbordet med telefonen men det var en aning omständigt och krävde några försök. Dock så ser jag ingen större nytta med att använda ett tangentbord som är ca 5 gånger större än telefonen, men det är ett roligt trick:)

Jag trodde han menade Macbookens tangentbord som synkades med blutooth till iPhone vilket inte går.

Apples trådlösa tangentbord borde teoretiskt gå att använda med iPhone.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag trodde han menade Macbookens tangentbord som synkades med blutooth till iPhone vilket inte går.

Apples trådlösa tangentbord borde teoretiskt gå att använda med iPhone.

//Rob

Stryk teoretisk;)

Skämt åsido, det gick men det var jobbigt att få ihop parkopplingen. Jag var tvungen att gå ut från huset så att min mini inte fick kontakt med tangentbordet (jag ville inte slå av minin).

Och då gick det helt plötsligt att parkoppla och skriva med tangenterna - men det är amerikansk tangentbordslayout, vilket var knöligt.

Jag är dock en aning tveksam till nyttan över det hela. Det går givetvis snabbare än att skriva med skärmtangentbordet men...

Och nu när jag läser orginalposten så ser jag också din tolkning av posten som jag inte såg inte först. Att kunna skriva med MacBooken tangentbord på iPhonen går inte. Jag använder Apples bluetoothtangentbord.

Har försökt nu ett antal gånger, men min iPhone 3GS verkar inte vilja parkoppla sig med MBP:n.

Man ska testa och uppdatera från 4.0. Tack ändå!

1
Bevaka tråden