Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krånglande hårddisk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-04-25 17:34

Jag har en PowerMac G5 2x2 GHz med en 160 Gb hårddisk samt ytterligare en på 200Gb. På orginaldisken (160 GB) har jag Tiger för att ha tillgång till OS 9 och på den andra Leopard. Tigerdisken har börjat krångla med återkommande Kernel Panic. Vid reparation som körs från den andra disken får jag ett meddelande att "Enhetshuvudet behöver en mindre reparation". Är det bara att byta disk eller kan jag göra "en mindre reparation"?

Bosse

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-25 21:55

Testa du "mindre reparation" igen, alltså mjukvarumässigt (och vänta med att gå in med skruvmejslar i din damm-fria hårddiskverkstad )
Använd Skivverktyg från den andra disken eller från en installationsskiva. Kör några reparationsförsök i följd. Kan sedan även pröva med tex DiskWarrior eller andra reparationsprogram. Men först en redig backup om du inte har det!

Verkar som om det är en dålig översättning i Skivverktyg av "Volume header", alltså ett fel i filsystemet, inte det mekaniska läshuvudet, se länk i vårt grannforum:
Enhetshuvudet behöver en mindre reparation - MacWorld - allt om Mac & iPhone

  • Medlem
  • 2010-04-25 22:26

Tack! Skall försöka med en ny reparation, annars får det bli en ny hårddisk.
bosse

  • Medlem
  • 2010-04-29 19:31

Det verkar ha fungerat med ytterligare en reparation. Nu tuffar den på som vanligt. Dock används inte den datorn så ofta efter att familjen tillökats med ett par bärbara äpplen så jag får se hur den håller i längden, kan bli en ny hårddisk vad det lider.

bosse

1
Bevaka tråden