Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Junk-mappen i Entourage töms utan förvarning

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har trott att jag inbillat mig tidigare eftersom jag varit osäker på om jag raderat mail medvetet eller av misstag. Då har det handlat om ganska oviktiga mail. Men nu har det försvunnit mail som jag absolut inte raderat eftersom dom är viktiga (fast dom har legat i junk).

Det är efter omstart av datorn som det har hänt. Verkar vara slumpmässigt. Har letat efter inställning som eventuellt raderar junk efter viss tid men inte hittat nåt sånt.

Har Office 2008, Mac OS 10.5.8, inte mer än ca 500Mb i Entourage databas.

Någon?

Är det ett kopplat Hotmail-konto? Då försvinner skräpposten automatiskt efter en veckas karantän. Beror på Hotmail, inte Entourage i så fall.

Att långtidsförvara viktiga saker i det runda arkivet är något riskfyllt...

Nej, inget hotmail-konto inblandat.
Och nej, det ska inte vara några problem att spara i någon mapp, vare sig det är junk-mappen eller någon annan. Har aldrig varit i tidigare Entourage (har använt det sen 1998) eller någon annan epostklient.
Jag har varit på g att byta till mail.app men varit tveksam p.g.a. att det kommer att ta tid. Men det är väl läge nu...

Men detta måste ju vara ett problem som går att lösa. Programmet raderar inte slumpvis utvalda mail vid slumpvis utvalda tillfällen. Det vågar jag påstå med 100% säkerhet.

Du får gärna ge oss lite mer information...

Berätta gärna om de försvunna mejlen kommer från ett och samma konto, eller om det är olika konton.

Berätta gärna hur kontot (eller kontona) ser ut - vilken leverantör det är, om det är POP eller IMAP, osv.

Har du kollat så att du inte har någon regel i Entourage som gör att det städas lite då och då?

Har du provat att köra Entourages verktyg och "bygga om" databasen? Den är kanske skadad på något sätt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men detta måste ju vara ett problem som går att lösa. Programmet raderar inte slumpvis utvalda mail vid slumpvis utvalda tillfällen. Det vågar jag påstå med 100% säkerhet.

Du får gärna ge oss lite mer information...

Berätta gärna om de försvunna mejlen kommer från ett och samma konto, eller om det är olika konton.

Berätta gärna hur kontot (eller kontona) ser ut - vilken leverantör det är, om det är POP eller IMAP, osv.

Har du kollat så att du inte har någon regel i Entourage som gör att det städas lite då och då?

Har du provat att köra Entourages verktyg och "bygga om" databasen? Den är kanske skadad på något sätt.

Från olika konton (det är offerter från 5 olika företag)
POP3, egen server
Ingen regel finns
Har byggt om databasen 2-3 ggr i år, sen jag började misstänka detta.
Jo, mailen försvinner faktiskt slumpmässigt. Jag börjar undra om det kan bero på att databasen från början skapades av min första Entourageför 12 år sen och därefter importerats till nya versioner allt eftersom.

Ursprungligen av Falutjorven:

...börjar undra om det kan bero på att databasen från början skapades av min första Entourageför 12 år sen och därefter importerats till nya versioner allt eftersom.

Jag har också en databas som har hängt med i många år, genom alla Entourage-versionerna, och jag har aldrig märkt att något mail har försvunnit.

Men å andra sidan så har jag inga viktiga mail liggande i Junk-mappen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har också en databas som har hängt med i många år, genom alla Entourage-versionerna, och jag har aldrig märkt att något mail har försvunnit.

Men å andra sidan så har jag inga viktiga mail liggande i Junk-mappen.

Då är det bara att gratulera till att du har både tur och har fått berätta att du är duktigare än jag är. Tyvärr hjälper det inte mig så mycket.

Ursprungligen av Falutjorven:

Då är det bara att gratulera till att du har både tur och har fått berätta att du är duktigare än jag är. Tyvärr hjälper det inte mig så mycket.

Du tycker att det är "tur" att ett program fungerar som det är tänkt? Lite konstigt sätt att se på det... Jag ville bara peka på att det inte automatiskt innebär problem att flytta med sig databasen från version till version av programmet.

Men om vi går tillbaka till felsökningen:
- Är det bara från Junk-mappen som mejlen försvinner, eller handlar det om andra mappar också?
- När det händer, är det enstaka mejl som försvinner, eller töms hela Junk-mappen?

Efter att ha grävt vidare i det här: Det visar sig att Microsoft - i sin outgrundliga vishet - fr.o.m. Office 2008 gjort så att alla mail i "junk" automatiskt försvinner efter X antal dygn (hur lång tid vet ingen och inte går det att få reda på heller).

De flyttas alltså inte ens till foldern "deleted", utan raderas helt och hållet utan förvarning. Någon varning eller möjlighet att stoppa detta eller sätt att få tillbaka samma beteende som i alla tidigare Entourage finns inte.

Däremot har man gjort ett skript som i alla fall gör att mail i Junk inte försvinner helt och hållet efter en (okänd) tid, utan flyttas till foldern "Deleted". Det blir inte som i tidigare Entourage (dvs att programmet inte automatiskt slänger bort mail i Junk), men tack vare skriptet har man i alla fall en chans att få tillbaka mail som programmet tycker ska slängas.

Här kan man ladda ner skriptet: http://bit.ly/cEWFLH

Packa upp filen, kopiera och lägg det i ~/Documents/Microsoft User Data/Entourage Script Menu Items. Starta om Entourage, gå till scriptmenyn och välj "Soft_Delete_Junk_Mail". Sen ska det funka.

Ursprungligen av Falutjorven:

...Det visar sig att Microsoft - i sin outgrundliga vishet - fr.o.m. Office 2008 gjort så att alla mail i "junk" automatiskt försvinner efter X antal dygn...

Med risk för att du ska börja kalla mig för diverse saker igen, så säger jag att Microsoft gör helt rätt.

Så här fungerar många mailtjänster - att Junk- och Spam-mapparna rensas efter en viss tid. Det är inget unikt för Entourage.

Om något hamnar där av misstag så har man chansen att flytta det till en mer lämpad plats. Och gör man inte det, så försvinner det. Helt ok, tycker jag.

Ursprungligen av Falutjorven:

...hur lång tid vet ingen och inte går det att få reda på heller)...

Men även om jag tycker att funktionen i sig inte är konstig, så kan jag hålla med om att det är dåligt att det inte är dokumenterat vilken tidsgräns det handlar om.

Och nu när vi vet lite mer, så ändrar jag trådens rubrik, så att den tydligare visar vad frågan egentligen handlar om.

Tidigare rubrik: "Mail i Entourage försvinner"

/Mod

Senast redigerat 2010-04-25 14:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med risk för att du ska börja kalla mig för diverse saker igen, så säger jag att Microsoft gör helt rätt.

Jo, jag räknade inte med att du skulle tycka annat än att det är helt rätt att en ny version av ett program utan förvarning eller annan upplysning om det nya fenomenet vare sig i inställningar eller annorstädes i programmet börjar radera användarens filer eftersom det inte drabbade dig utan någon annan. Då är det lätt att spela Bror Duktig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så här fungerar många mailtjänster - att Junk- och Spam-mapparna rensas efter en viss tid. Det är inget unikt för Entourage.

Jodå, att olika webmailapplikationer (hotmail gmail osv) gör så vet jag. Nu är det ju ett tag sen jag använde mail.app och Thunderbird, så jag vet inte om dom eller andra e-postklienter också raderar filer automatiskt. Vilka syftar du alltså på?

Men du menar alltså att man måste veta hur andra program opererar för att få info om Entourage? Vore det inte bättre om det fanns info i Entourage direkt? Särskilt när det handlar om en så här viktig funktion?

Ursprungligen av Falutjorven:

...ett program utan förvarning eller annan upplysning om det nya fenomenet vare sig i inställningar eller annorstädes i programmet börjar radera användarens filer...

Ja - det är dåligt att man inför en sådan funktion utan att dokumentera den. Där har du helt rätt.

(Om det nu verkligen är så att funktionen infördes i 2008-versionen och inte fanns tidigare. Jag får lita på att du har rätt angående detta.)

Men...

Kan du inte erkänna att det är ganska dumt att förvara viktiga mail i Junk-mappen?

Det har ju inte direkt blivit någon rusning till den här tråden, med folk som har samma problem, och folk som håller med dig. Det kanske beror på att du är ganska ensam om att använda Junk-mappen som arkiv.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja - det är dåligt att man inför en sådan funktion utan att dokumentera den. Där har du helt rätt.

(Om det nu verkligen är så att funktionen infördes i 2008-versionen och inte fanns tidigare. Jag får lita på att du har rätt angående detta.)

Men...

Kan du inte erkänna att det är ganska dumt att förvara viktiga mail i Junk-mappen?

Det har ju inte direkt blivit någon rusning till den här tråden, med folk som har samma problem, och folk som håller med dig. Det kanske beror på att du är ganska ensam om att använda Junk-mappen som arkiv.

Ditt behov av att demonstrera din egen förträfflighet genom att påpeka irrelevanta "brister" hos mig och insinuera att jag använder junk-mappen "som arkiv" är både barnsligt och patetiskt. Du har ingen aning om varför eller hur länge jag haft några mail i junk-foldern, eller hur? Men du kan liksom ändå inte låta bli att framhålla hur duktig du är själv. (Jag tror förresten att det finns gott om folk som låter diverse mail ligga kvar i skräpmappen ganska länge...).

Ja, du får lita på att jag har rätt i att tidigare versioner av Entourage inte raderade mail automatiskt över huvud taget. Du säger ju att du använt många versioner av programmet. Har du inte lagt märke till detta varken förr eller nu i 2008?

Jag frågade förresten efter de andra epostklienterna som du säger automatiskt raderar mail som ligger i junk-foldern (eller motsvarande). Vilka är dom? Det är ju bra att veta eftersm jag funderar på att byta....

Ursprungligen av Falutjorven:

...hur lång tid vet ingen och inte går det att få reda på heller...

Ursprungligen av Falutjorven:

...Någon varning eller möjlighet att stoppa detta eller sätt att få tillbaka samma beteende som i alla tidigare Entourage finns inte...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Programmets inbyggda hjälp upplyser exakt om var man ska hitta funktionen och hur lång tid skräppost behålls.

Ja, där ser man.

Och jag som litade på frågeställaren när han sade att det inte fanns någon inställning eller dokumentation av funktionen.

Då kan jag ta tillbaka de inlägg där jag höll med frågeställaren om att detta var dåligt av Microsoft.

Senast redigerat 2010-04-26 13:11

Öh?
Är inte meningen med en junk-mailmapp att man inte ska bry sig om den ngt större.
Man slänger en titt om ngt blivit felsorterat.
Datorn sköter själv när det skall städas där.

Att förvara mail där som är det minsta viktiga bäddar ju för problem.

Är det inte meningen att man skall sätta en bunte regler som styr saker iväg därifrån?

EDIT

Själv har jag satt upp ett par POSITIVA regler som FRIAR ett mail från "junkstämpeln" och placerar dem i lämpliga mappar.
Efter det kommer ett par NEGATIVA (om mail kommer från Zambia) skickar direkt till "junk".

Brev som överlever såväl positiv som negativ sortering får hamna i Inkorg då det helt klart behövs en människa för att bringa reda i det hela...

Det kan ju vara ett tips?

Senast redigerat 2010-04-25 21:40
Ursprungligen av Falutjorven:

Har du inte lagt märke till detta varken förr eller nu i 2008?

Nej, eftersom jag inte förvarar något av värde i Junk-mappen, så har jag inte lagt märke till detta.

Jag kollar den mappen med jämna mellanrum, för att se så att inga "riktiga" mail råkat hamna där, och sen tömmer jag mappen.

Ursprungligen av Falutjorven:

Jag frågade förresten efter de andra epostklienterna som du säger automatiskt raderar mail som ligger i junk-foldern (eller motsvarande). Vilka är dom? Det är ju bra att veta eftersm jag funderar på att byta....

Jag har inte sagt något om andra klienter. Nu försöker du lägga ord i min mun också.

Jag skrev mailtjänster (se inlägg #10), och tänkte då på t.ex Hotmail och mailtjänsterna hos diverse webbhotell.

Senast redigerat 2010-04-25 21:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har inte sagt något om andra klienter. Nu försöker du lägga ord i min mun också.

Jag skrev mailtjänster (se inlägg #10), och tänkte då på t.ex Hotmail och mailtjänsterna hos diverse webbhotell.

Du försökte insinuera att jag var lite småpuckad och ville påskina att detta skulle vara ett normalt beteende genom att skriva "Så här fungerar många mailtjänster - att Junk- och Spam-mapparna rensas efter en viss tid. Det är inget unikt för Entourage."

Vad har då mailtjänster med saken att göra? Det här handlar ju om epostklienter. Om du inte kan visa exempel på andra epostklienter än Entourage som också raderar mail automatiskt, så är det ju i allra högsta grad unikt för Entourage.

Din primära målsättning verkar vara att visa för medlemmarna på 99.se hur oerhört duktig du själv tycker att du är genom insinuanta kommentarer och småarroganta tillrättavisningar snarare än att objektivt försöka hjälpa till. Jag betackar mig därför för din "assistans" i fortsättningen.

Ursprungligen av Falutjorven:

Du försökte insinuera att jag var lite småpuckad...

Nej, jag tycker inte att du är småpuckad.
Ja, jag tycker att det är fel att förvara viktiga mail i Junk-mappen.
Ja, jag tycker att du attackerar problemet från fel håll.

Men detta betyder inte att jag tycker att du är småpuckad.

Man kan ha en åsikt om en persons handlingar utan att för den skull tycka att någon är dum.

Märker man att fel mail har en tendens att hamna i Junk-mappen, så får man kanske anpassa sina spamfilter, eller börja göra regler som flyttar ut saker från den mappen, eller åtminstone hålla regelbunden koll på vad som hamnar i den mappen.

Det är tre personer som har svarat i den här tråden. Alla tre har påpekat att det kanske inte är så lämpligt att förvara saker i den mappen.

Självklart är det tråkigt att du har förlorat mail. Och självklart är det dåligt att Microsoft inte dokumenterat den här "nyheten" i Office 2008.

Men jag tror att du läser in lite för mycket mellan raderna här - kanske för att vi har trampat på en öm tå...

Senast redigerat 2010-04-26 08:55
Ursprungligen av Falutjorven:

Vad har då mailtjänster med saken att göra? Det här handlar ju om epostklienter. Om du inte kan visa exempel på andra epostklienter än Entourage som också raderar mail automatiskt, så är det ju i allra högsta grad unikt för Entourage.

Nja, mail som mail... Jag ville bara påpeka att det inte är ovanligt i mail-sammanhang att Junk- och Spam-mappar rensar sig själva. Att man kanske inte ska bli så överraskad att detta sker.

Ibland är ett påpekande bara ett påpekande. Det behöver inte ligga någon djupare underliggande mening i det. (apropå det där med att läsa in saker mellan raderna )

Programmets inbyggda hjälp upplyser exakt om var man ska hitta funktionen och hur lång tid skräppost behålls.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Programmets inbyggda hjälp upplyser exakt om var man ska hitta funktionen och hur lång tid skräppost behålls.

Ja jäklar. NU Hittade jag den, och står här som en fårskalle och skäms. :"> :"> :"> :"> :">
Tack!

Ursprungligen av Falutjorven:

Ja jäklar. NU Hittade jag den, och står här som en fårskalle och skäms. :"> :"> :"> :"> :">
Tack!

Det finns väl ingen anledning till det. Alla missar saker då och då, och det viktiga är ju att problemet blir löst.

För eventuellt andra som söker information i samma ämne kan det vara bra att känna till att även Entourage 2004 har samma inställningsmöjligheter.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns väl ingen anledning till det. Alla missar saker då och då, och det viktiga är ju att problemet blir löst.

För eventuellt andra som söker information i samma ämne kan det vara bra att känna till att även Entourage 2004 har samma inställningsmöjligheter.

Nu har jag ju inte Office 2004 installerat längre, men då märkte jag inget av detta eller ens la märke till inställningsmöjligheten (som tyvärr inte ligger bland programmets andra "huvudinställningar"). Kan det vara så att 2008 raderar efter 3 dagar per default, men att 2004 INTE raderar alls per default?

Till Jesper Ohlsson: Du skriver ju att du själv har Entourage, och har haft flera versioner. Du har alltså också totalmissat precis samma inställningar?

Ursprungligen av Falutjorven:

Du har alltså också totalmissat precis samma inställningar?

Har aldrig behövt de här inställningarna, eftersom jag själv kollar och tömmer Junk-mappen med jämna mellanrum.

Man kan inte "totalmissa" något som man inte behöver eller använder.

Visst kunde jag ha letat efter inställningen nu när frågan kom upp, men jag litade på dig att du hade djupforskat i det här och konstaterat att det inte fanns någon inställning för funktionen.

Jag har fortfarande Entourage 2004 installerat, och såvitt jag minns har jag inte ändrat inställningen, och det värde som står ifyllt är 30 dagar, så jag *tror* att det är standardvärdet.

Hursomhelst, problemet är ju löst så det är väl bra så.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

...det värde som står ifyllt är 30 dagar, så jag *tror* att det är standardvärdet.

Jag kollade nu, och min Entourage 2008 har också 30 dagar inställt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 08:59

i min 2008, web service edition så är det inte aktiverat per default, och siffran i rutan säger 30 dagar

1
Bevaka tråden