Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laserskrivare till familjen

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-24 16:33

Min gamla HP laserskrivare fungerar inget vidare med OSX 10.6 så jag funderar på att köpa en ny till familjen.

Vi har fyra mac i huset, tre med 10.6.3 och en med 10.5.8. Skrivaren ska kopplas med USB eller nätverk till vår Airport extreme.

Vi har inget behov av färglaser och skriver ca 30 sidor i veckan. Vi är alltså inga storkonsumenter av utskrifter men behovet av en problemfri skrivare finns.

Vad rekommenderas? Mer än 2500kr vill vi inte ge, gärna billigare.

Skaffa en nätverksbaserad skrivare. Då är ni oberoende av en dator som agerar som skrivarserver. Det finns flera fördelar med nätverksbaserade skrivare framför dem med USB via Airport. Det finns billiga nätverksbaserade svartvita skrivare, här är några:

Xerox 3250DN: 2295 kr (inkl. duplex enhet) hos Dustin
HP P2055dn (CE459A): 3743,75 kr (inkl. duplex enhet) hos Dustin.
Epson Aculaser M2000DN: 3280 kr (inkl. duplex enhet) hos Dustin.

Det kanske kan finnas bättre priser på andra online shopping ställen, t.ex. Misco.

Lycka till…

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-24 18:08

Kan du förklara varför en nätverksskrivare är bättre än att koppla en med USB-kabel till Airport extreme? Duger inte skrivarservern i APE?

Tänkte om jag får mer skrivare för pengarna utan nätverksstöd?

Ursprungligen av MagArne:

Kan du förklara varför en nätverksskrivare är bättre än att koppla en med USB-kabel till Airport extreme? Duger inte skrivarservern i APE?

Tänkte om jag får mer skrivare för pengarna utan nätverksstöd?

Om Airport slutar att fungera, kan du inte längre skriva ut från nätverket. Det blir liksom högre redundans med nätverksskrivare och vanligtvis hanterar de multipla användaren bättre.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-24 23:32
Ursprungligen av The Real Viking:

Om Airport slutar att fungera, kan du inte längre skriva ut från nätverket. Det blir liksom högre redundans med nätverksskrivare och vanligtvis hanterar de multipla användaren bättre.

Säger du inte emot dig själv nu? Går airporten sönder så dyker ju mycket riktigt nätverket. Då borde ju nätverksskrivaren också få det jobbigt att kommunicera?

Är det värt att lägga 500kr extra på skrivaren för ett nätverksinterface då jag har en APE?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-25 02:30
Ursprungligen av MagArne:

Säger du inte emot dig själv nu? Går airporten sönder så dyker ju mycket riktigt nätverket. Då borde ju nätverksskrivaren också få det jobbigt att kommunicera?

Är det värt att lägga 500kr extra på skrivaren för ett nätverksinterface då jag har en APE?

Personligen kan jag tycka att det känns värt att inte ha en skrivare som är tvunget i närheten av en APE för att fungera utan kan stå var som helst. Men det är ju verkligen upp till var och en.

Sen angående min länk i början av tråden så vill jag påpeka att jag sa att multifunktionsskrivaren fungerade bra, men scannerfunktionen är sådär. Man scannar in tack vare Samsungs program till Mac men resultatet blir sådär.

Ursprungligen av MagArne:

Säger du inte emot dig själv nu? Går airporten sönder så dyker ju mycket riktigt nätverket. Då borde ju nätverksskrivaren också få det jobbigt att kommunicera?

Är det värt att lägga 500kr extra på skrivaren för ett nätverksinterface då jag har en APE?

Både ja och nej,

Jag har TimeCapsule och en separat router och en nätverksbaserat Xerox skrivare. Går min TimeCapsule ner fungerar fortfarande mitt nätverk och jag kan fortfarande skriva ut, från maskiner som är trådanslutna.

Om man använder enbart TimeCapsule, Airport Extreme eller liknande som router så är det självklart att nätverket också går ner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-24 19:02

Köpte en Samsung SCX-4500W Trådlös multifunktionssskrivarer för inte så längesen och tycker den fungerar mycket bra. Dock är det ju en multifunktionsskrivare. Det finns också en version som är enbart skrivare. Men då tror jag inte där är trådlöst nätverksfunktion på den. Bara USB. Men dock betydligt billigare

Samsung ML-1630 Samsung ML-1630

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-24 20:28

Tror ni att en Brother HL-5340D kan vara något?

Ursprungligen av MagArne:

Tror ni att en Brother HL-5340D kan vara något?

Se upp med drivrutiner för Mac. Utan dem har du begränsad eller ingen kontroll över skrivaren! Finns det drivrutiner för Mac OS X, så fungerar skrivaren med Mac.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2010-04-25 09:05
Ursprungligen av The Real Viking:

Se upp med drivrutiner för Mac. Utan dem har du begränsad eller ingen kontroll över skrivaren! Finns det drivrutiner för Mac OS X, så fungerar skrivaren med Mac.

Brother har bra support för OS X och linux, kan rekomendera Brother för både vanliga skrivare och märkmaskiner istället för Dymo.

Ett märke att se upp för är kyocera, dåligt med drivrutiner och dessutom skriver den jag har på jobbet med en osymetrisk skala.

När det gäller nätverkskort i skrivaren eller inte så rekomenderar jag nätverk til skrivaren. Om skrivaren håller längre än din nuvarande nätverkslösning så kommer det underlätta i framtiden. En inbyggd skrivarserver ger bättre funktion med tex web-gui för skrivaren och bättre samarbete mellan drivrutinerna på klientdatorn och skrivaren.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-04-24 20:54

Hp 2015n funkar bra.

Uppdaterar: såg just att färglaser inte var ett krav. Sorry.
Men den är bra!

Senast redigerat 2010-04-25 08:01

Brother HL-2030 på Dustinhome för 869,-? Supernöjd!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-25 10:25
Ursprungligen av Snabeldrake:

Brother HL-2030 på Dustinhome för 869,-? Supernöjd!

Helt perfekt skrivare, har kört en sådan till Airport Extreme i två år nu utan ett enda problem

Ursprungligen av Snabeldrake:

Brother HL-2030 på Dustinhome för 869,-? Supernöjd!

Vi har en sådan stående och den har fungerat bra. Den började skriva ut snett, men när jag bytte toner (som skulle ha bytts för länge sedan) så blev den bra igen. USB via APE.

Billig bra lösning, bra skrivare.

LCR

Brothers laserskrivare är ett säkert kort till OS X. Kör både en HL-2070 och en större kopiatorvariant på jobbet. Fördelen med en lan-kopplad är att du har USB-porten kvar som "reservutväg" samt att drivrutinen alltid är skriven för funktion som nätverksskrivare. Sen sitter ju en RJ-45 kontakt lite stadigare än en USB...Ett annat alternativ för dig om du vill ha en multifunktionsskrivare är Epson BX600FW en multifunktion bläckstråle med USB/Lan/Trådlöst som funkar löjligt smidigt oavsett OS (Mac Os X 10.6.3, Win allt från XP sp2 och uppåt). Denna skrivare har dessutom en utskrift ekonomi som inte ligger efter laserskrivarna. Priset ligger på ca 1795:-. Och när du installerat denna så jobbar den trådlöst(om du vill) alltså utan fysisk koppling till vare sig datorer eller router, behöver bara el-kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-25 06:13

Om det inte handlar om några mängder så är en simpel laser MED DRIVARE FÖR MAC helt ok.

Varför jag skrev det om drivare extra tydligt är nämligen för att det är där man ofta går bet. Men jag köpte en Brother nånting för en tusenlapp (1,5år sedan) och den funkar galant.
Däremot skall man hålla sig borta från HP2015, har aldrig varit med om en skrivare som vi fått byta ut så ofta som den... alltså inte som privatperson utan i jobbet... vi har bytt ut över 20st hos en och samma kund.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-25 08:22

Jag sitter med en Samsung ML-1640. Kostade mig 695SEK på Netonnet. Har den kopplad tilll min iMac med Leopard, delas ut till min MBP med Snow Leopard. Fungerar alldeles utmärkt. När det blir en APE eller en TC kommer den kopplas dit.

Liten, tyst, snabb och inga problem med drivisar!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-25 09:58
Ursprungligen av NBK:

Jag sitter med en Samsung ML-1640. Kostade mig 695SEK på Netonnet. Har den kopplad tilll min iMac med Leopard, delas ut till min MBP med Snow Leopard. Fungerar alldeles utmärkt. När det blir en APE eller en TC kommer den kopplas dit.

Liten, tyst, snabb och inga problem med drivisar!

Ja, det lilla jag skriver ut så kanske en billig skrivare för under 1000-lappen duger utmärkt?

Hur är det med ozon och laserskrivare nu för tiden? Ska man sluta att vara rädd för laserskrivare i hemmiljö?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2010-05-09 09:20
Ursprungligen av Per Fogelberg:

Hur är det med ozon och laserskrivare nu för tiden? Ska man sluta att vara rädd för laserskrivare i hemmiljö?

Det är väldigt lite ozon idag, i förhållande till utsläpp från mjukmedel i plaster är nog hälsorisken inte något att oroa sig för för i normalt hemmabruk.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Hur är det med ozon och laserskrivare nu för tiden? Ska man sluta att vara rädd för laserskrivare i hemmiljö?

Skulle nog säga att man aldrig borde ha börjat vara rädd Ozon- och formaldehydnivåerna redan från gamla skrivare är så låga att det krävs ett större antal och obefintlig ventilation för att ge en respons som ens går att se i lablistan. Samma sak med partiklar (som bara släpps ut i mätbara mängder från en tredjedel av laserskrivarna). Bor du i stockholmsområdet bör du vara betydligt mer orolig för att andas in uteluften.

@marf
Har tyvärr inte sett någon testsida, inte kört ut så mycket annat än kompendier på den heller - det jag kan säga än så länge är att bilderna ser något bättre ut än det man får från en färglaser men rimligtvis sämre än vad en konsumentbläckstråle kan ge ifrån sig på dyrt fotopapper.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-10 08:18

Här hemma har vi en HP Color LaserJet CP1515n skrivare (CC377A) som är kopplad via nätverket. Den fungerar ypperligt bra, SL hämtar själv drivrutiner och installerar (så man behöver inte ladda ner eller installera en stor bunte innan). Har fått byta den svarta tonern en gång sedan vi fick den, kostade runt 700:- på netonet och då räcker den till c:a 2200 sidor (med 5% täckning tror jag). Färgerna kostar någonstans runt 6-700kr/st och räcker till c:a 1400 sidor. Kan vara värt att nämnas att de som följde med vid leverans fortfarande sitter i och de klarar runt 250 sidor till innan de behöver bytas.

Har du inget behov av färglaser innan så får du det när du väl har en hemma!

Jag röstar också på färglaser. Tar lite mer plats men är bra mycket roligare.

Då slänger jag in en icke-laser, bara för att ställa till det. HP OfficeJet 8000 är en kontors-bläckstråle som man får för ungefär 1500, komplett med duplexenhet och ethernet. Den kör med pigmentbläck som kostar ungefär hälften av vad tonern gör - svart patron för 2200 sidor går på runt 250 pix, färgpatronerna på drygt 150/styck - utan att ge den där bläckstråletaggiga texten (drar inte in i papperet, dessutom överstrykningsbart). Dessutom ser den rätt snygg ut och är inte fullt lika gigantisk som en färglaser.

Grymt nöjd med min hittills, skriver ut rätt mycket och det är trevligt att få duplex och färgutskrifter till priset av en svartvit laser.

Senast redigerat 2010-05-13 17:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-13 19:59

Tips på var man hittar en HP OfficeJet 8000 i Stockholm? Har du någon länk till testsida med bilder på utskrifter? Låter mycket intressant!

Ursprungligen av marf:

Tips på var man hittar en HP OfficeJet 8000 i Stockholm? Har du någon länk till testsida med bilder på utskrifter? Låter mycket intressant!

Jag är rätt övertygad om att den kan återfinnas på samtliga Media Markt's. Iaf 8500-varianten (som har scanner, kopiator & fax). Men som sagt så borde även 8000-varianten finnas där.

1
Bevaka tråden