Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule/Time Machine vill ta bort backuphistoriken

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-04-25 09:20

Hej, efter en uppdatering får jag ett meddelande om att verifieringen av min backup är klar och att nu vill Time Machine göra en ny från scratch, min gamla backuphistorik raderas.

Vad göra?

Har provat starta om TimeCapsule och datorn

Har någon annan råkat ut för detta?

Senast redigerat 2010-04-25 11:37

Japp, jag fick samma fråga på min MBP i förrgår. Dock inte på min Mini så jag undrar vad det beror på.

Personligen så avvaktar jag en stund, det känns så jobbigt att ha igång MBP:n för en ny komplett backup - det tar en stund.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-04-25 16:52

Hej

Då kan vi avvakta tillsammans:)

Jag väntar också på något besked om att det gått galet nånstans...

Den som hittar en lösning först kan ju skriva

/Henrik

Ett screenshot skulle kanske hjälpa, så att man ser exakt vad som sägs.
(⌘-Shift-4, rita en ruta, ladda upp.)

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-04-25 20:18

Här kommer screenshot

Tack för tipset, fick man lära sig det också, detta forum är grymt

/Henrik

Orsaken till detta är "Time Capsule Backup update 1.0" som nämns t.ex. här Apple quietly ushers out Time Capsule 'backup' update 1.0 | MacFixIt - CNET Reviews.

Min jobbdator spottade ur sej samma sak. Eftersom jag kör den mot en AFP share så gjorde jag helt enkelt en ny share där den fick starta om, eftersom jag ville ha min gamla kvar tills den nya backupen var komplett.

Här finns även mera info:
Time Machine: About "Time Machine completed a verification of your backups. To improve reliability, Time Machine must create a new backup for you."
Apple - Support - Discussions - Time Capsule Backup Update 1.0 ...

Jag råkade ut för detta idag. Och naturligtvis fanns det redan en tråd på 99mac efter lite letande...

Jag trodde först det var för att jag bytt ut en kvarts terabyte data på hårddisken och därmed blev det för mycket för Time Machine att hantera (den klagade på diskutrymme först). Men när jag började söka lite hittade jag Apples supportdokument (som air länkade ovan) och då kom jag på att jag installerade "Time Capsule Backup update 1.0" igår.

Så det finns alltså inget sätt att komma runt detta utan att förlora all sin historik?

Det suger ju i så fall, poängen med Time Machine är ju att ha en historik så man kan gå tillbaka i tiden...

(Jag har inte ens Time Capsule, men jag har min TM-disk kopplad till en Mac mini som jag ansluter till över nätverket, så jag antar att uppdateringen var avsedd för de som kör Time Machine över nätverk.)

Ursprungligen av Adrian B:

Så det finns alltså inget sätt att komma runt detta utan att förlora all sin historik?

Tyvärr finns det mig veterligen inget sätt att fortsätta på den gamla backupen. Det kan också hända att den blivit låst så att du inte kan flytta på den (så gick det med min). Det som går är dock att skapa en ny AFP share så börjar allt pånytt men du får behålla din gamla backup så länge du vill. Den gamla backupen går förstås att browsas med Time Machine om du väljer "Browse Other Time Machine Disks".

Ursprungligen av air:

Tyvärr finns det mig veterligen inget sätt att fortsätta på den gamla backupen. Det kan också hända att den blivit låst så att du inte kan flytta på den (så gick det med min). Det som går är dock att skapa en ny AFP share så börjar allt pånytt men du får behålla din gamla backup så länge du vill. Den gamla backupen går förstås att browsas med Time Machine om du väljer "Browse Other Time Machine Disks".

Ah, som jag misstänkte alltså. Jag gjorde så att jag drog en kopia på den gamla backup till en annan disk och lät sedan Time Machine göra en helt ny.

Det tar en himla tid är man börjar bolla runt en halv terabyte mellan diskar och över nätverk. Var är LightPeak när jag behöver det?

1
Bevaka tråden