Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer nästa PB/iB?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När tror ni nästa stora revision av Powerbook respektive iBook kommer och vilka förändringar kommer det att innebära?
Alla är välkomna att gissa...

iBook speedbumpades för några veckor sen så där lär de väl dröjja ett bra tag, går rykten om en ny pb15" men man kan ju bara gissa, 12" och 17" e ju inte direkt gammla heller..

Jo, det vet jag. Tänkte mer på den nya processorn som alla pratar om, 970 eller ngt i den stilen. Jag menar en mer massiv omformning. Ungefär som när G3 PB blev TiBook och dasslocket blev GayBook.
Kör både PC och Mac idag men till hösten blir det ny maskin (bärbar) och jag vet fortfarande inte vilket ben jag skall stå på.
De bärbara Macarna idag känns hopplöst omkörda av Wintels Centrino-raketer. Önskade att Powerbook gjorde skäl för namnet.

  • Medlem
  • 2003-05-21 01:29

"GayBook"?

Hade varit tydligare om den gamla regnbågsloggan hade funnits kvar.

Ja exakt. Undrar vad grannarna trodde när jag bar in min gamla 5200 i orginalkartong med gigantiskt regnbågsäpple...?
Ser scenen framför mig; "Rutger, Rutger - kom och titta i nyckelhålet. Nu bär han in en låda med bög-äpplen!"

  • Oregistrerad
  • 2003-05-21 02:32

Jag vet inte alls när det kommer någon ny PB15" Alu.
Men en sak är säker jag ska ha en så är det bara!!!!!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-21 04:44

Ny processor i PB-serien den närmaste framtiden tror jag inte på överhuvudtaget. PPC970 verkar väl snarare vara et kraftpaket som passar i Powermac serien. Däremot kan man väl tänka att Apple kan släppa snabbare G4or till PB, upp till 1.42 GHz är väl iaf teoretiskt möjligt och minst 1.2 GHz borde väl komma med nästa uppdatering.

Vad gäller formfaktorn så är väl den såpass ny att Apple behåller Albook-stuket iaf ett år till om man skall se till hur ofta de uppdaterat modeller tidigare. 15" borde komma i Albook-format.

Övrig teknik så ligger ju Albooken ganska långt fram. Det finns iofs större HDs på 80GB nu. Hur det är med nya mobilkretsar vet jag inte, har ATI/Nvidia släppt bättre kretsar än vad som sitter i 17" och 15" nu?

Snabbare buss/minnen är väl möjligt men de ligger ju ganska nära Powermac serien redan där med.

Ett nytt format på iBooken tycker jag däremot det borde vara dags för. Iofs fick de en speedbump nyligen och Apple har ju träffat helt rätt med nuvarande format. Kanske kan man tänka sig en evolutionär förändring av iBooken i still med nya ipoden, dvs en ganska snarlik modell, men lite nytt material, lite mindre, lite lättare och lite fräschare teknik (BT, Airport X, snabbare buss/minne, slotin drive, etc)

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-21 20:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Jo, det vet jag. Tänkte mer på den nya processorn som alla pratar om, 970 eller ngt i den stilen. Jag menar en mer massiv omformning. Ungefär som när G3 PB blev TiBook och dasslocket blev GayBook.
Kör både PC och Mac idag men till hösten blir det ny maskin (bärbar) och jag vet fortfarande inte vilket ben jag skall stå på.
De bärbara Macarna idag känns hopplöst omkörda av Wintels Centrino-raketer. Önskade att Powerbook gjorde skäl för namnet.

Jora, Centrino. Vi har fått hem den senaste Dell D800 med Widescreen och Centrino på 1.6Ghz. Men den är ju strömsnål, och den kör för det mesta i max 600 Mhz. Dessutom är den klumpig i jämförelse med Powerbook. Så hopplöst är att ta i förrutom på CPU-sidan. Och inte ens där är det speciellt stor skillnad heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-23 16:57

En Dell kommer nog aldrig att bli lika sexig som en Powerbook, men det fins ju wintel maskiner (först och främst Centrino maskeiner) som är minst lika snygga och slimmade som Apples kraftböcker...
Kolla bara in "Minns någon TiBookkopian?".

Sitter och funderar på vad jag skal ha, en mac hadde varit skoj och jag tror att det hadde varit en trevlig bekanskap. Men jag tål inte tanken på 1024x768 i windows (det är ännu trängre med OSX). Tycker att iBooken är en fin maskin men den ligger ju lite för mycket efter i förhållande til vad man får ge för den. Sitter just nu och undrar om bärbarhet är viktigare änn:

  • G4 (1Ghz) vs. G3 (0,9Ghz]

  • Superdrive vs. Combodrive

  • 1280x960 vs. 1024x768

  • Airport Extreme vs. Airport

  • Billig ram vs. dyr ram

  • 80 GB HDD vs. 40 GB HDD

1
Bevaka tråden