Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösning MBP

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 12:41

Hej, sitter med min helt nya MBP och har ett litet problem med upplösningen på min externa skärm. Kör jag min MBP med strömsladd i så kan jag stänga interna skärmen och får då korrekt upplösning på den externa skärmen, men kör jag utan strömsladden i så somnar macen när den interna skärmen är nedfälld och går inte att väcka via externt tangentbord eller mus.

Problemet är alltså att om den interna skärmen är uppfälld (när jag kör utan strömsladd) så blir upplösningen på den externa helt fel. Externa upplösningen ska vara 2048x1152 men när interna skärmen är uppfälld står det "användbar upplösning 1280x800"

Vad beror detta på? Kan man göra något åt det? Vore trevligt att få jobba i skärmens riktiga upplösning även när jag inte kör på strömsladd.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-24 13:55

Har du kryssat ur "Skärmbildsdubblering" i inställningarna för bildskärmar?

Tror jag har läst att man inte kan köra clamshell mode utan ström. Vet inte om det går att komma runt på nåt sätt.

Det har diskuterats förut vet jag. Prova en sökning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 15:47

Jag kryssade nog i skärmbilddubblering just för att jag vill ha ett skrivbord och inte ett utökat..

Kanske är så, fungerar iof bra att köra med strömmen i, det gör man ju ändå i typ 99% av fallen när man kör extern skärm, men det vore lite intressant att veta varför den ändrar upplösning när det blir på batteri istället..

Ursprungligen av picky:

Jag kryssade nog i skärmbilddubblering just för att jag vill ha ett skrivbord och inte ett utökat..

Men du kan ju inte ha olika upplösningar om du skall ha en identisk kopia (dubblering) av ditt skrivbord...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 16:36
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men du kan ju inte ha olika upplösningar om du skall ha en identisk kopia (dubblering) av ditt skrivbord...

I Windows brukar det gå bra att köra högre upplösning på en extern och lägre på den interna samtidigt, när man kör dubblering.. Är helt ny i Mac världens så det kanske är annorlunda på den fronten med Mac. Sen kan man ju diskutera huruvida det är identiskt att ha olika upplösning, men det är en fråga för sig

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-04-24 16:08

har du inte dubbla grafikort i den då?
och på batteri kör den det svagare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 16:33
Ursprungligen av Creops:

har du inte dubbla grafikort i den då?
och på batteri kör den det svagare.

Det låter vettigt att det skulle kunna vara så

Men är det spegling du vill ha då?

När du rör muspekaren på ena skärmen skall den synas och röra sig identiskt på den andra?

Eller vill du har mer plats tillgängligt för fönster och så? Men då är det ju en utökning av skrivbordet och då skall dubbleringsrutan inte vara ikryssad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 17:30

Det är speglingen jag är ute efter, den interna skärmen är så gott som nedfälld (så mkt det går utan att den stänger av sig när den går på batteri). Kör jag med strömsladd går samma inställningar bra, rätt upplösning. Men det kanske är som Creops skrev, att det har med vilket grafikkort den kör på att göra.

Jag inser att alla har lite olika setups och så, men...

Säger du att du sitter med en extern skärm... du vill jobba själv med datorn... och du vill egentligen stänga locket på din MacBook... för att du vill spara batteri?

Nånting med detta känns väldigt konstigt. Förmodligen är det att du kopplar in en extern skärm, men har inte ström till datorn (och går samtidigt miste om den fördel som två skärmar ger när man jobbar själv med datorn).

Alltså... jag utgår från att det är genomtänkt, men hur kommer det sig att du måste köra på batteri när du har extern skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-25 20:41

Det behöver jag inte riktigt
Tänkte mest nu när datorn är ny att jag skulle köra den utan batteri så att det hinner laddar och laddas ur några gånger, men som du säger, annars sitter man nog aldrig på extern skärm utan extern strömkälla.

Men det vore lite kul att veta varför det blir just som det blir, men jag tror det ligger något i att datorn kör på olika grafikkort vid olika strömkällor kanske.. nåväl det är väl lika bra att lägga ner funderingarna kring problemet eftersom det egentligen inte är något problem

1
Bevaka tråden