Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone app makers - har någon provat?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 21:28

Är det någon som provat en av de otaliga app-makar programmen som finns? Har ni hittat fler? Någon som är bra? Jag funderar på att prova för ett enkelt iPhone-projekt. Dessa har jag hittat:
- Appmakr
- Introwizzard
- MobileRoadie
- My app builder
- iSites
- Sweb Apps
- Appbreeder
- BuildAnApp

Du menar, helt bortsett från att Apple inte tillåter dem längre (när 3.3.1 börjar gälla)?

Trevligt med en lista! Kan vara bra som start. Och den kanske växer med tiden?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Du menar, helt bortsett från att Apple inte tillåter dem längre (när 3.3.1 börjar gälla)?

Trevligt med en lista! Kan vara bra som start. Och den kanske växer med tiden?

Vad skönt att du inte låter det minsta bitter, det kunde ju blivit jobbigt.

Ursprungligen av Goflorp:

Vad skönt att du inte låter det minsta bitter, det kunde ju blivit jobbigt.

Jag är knappast bitter på 3.3.1, den är inte tillräckligt stort problem för mig (än i alla fall). Men de som investerat på att göra nämnda verktyg, middleware mm, för dem är det inte kul.

Vi snackar ju 3.3.1 i en annan tråd hur som helst så vi kan väl hålla en del där? Men just "app makers" är ett delproblem att hålla ögonen på.

Frågan om vilka som finns och vad det kan göra är jätteintressant! Jag vill speciellt veta mer om vilka som verkligen är lättanvända och som klarar mycket.

Nej, vad är det som skulle vara bra med de där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 23:04

Hm.... jag visste inte att Apple förbjudit dem. Trist. Har de förbjudit alla enkla sätt att göra appar utan att behöva programmera? Kan denna vara förbjuden också månne?
Products | Appcelerator

Marcus: att man slipper programera apparna. drgskp!

Hur ska du göra en app utan att programmera?

Det där ser ju ut som nån sorts web-app.

Varför förbjuder apple dessa program? Inte är det för att det gör det enklare - att göra saker enklare ÄR ju Apple. Det måste finnas andra orsaker.
Jag tror ju aldrig att det kommer att finnas program som gör att man kan producera andra program utan att programmera - men OM det skulle dyka upp sådana overkliga program så kan ju bara sjuka människor bli arga eller besvikna.

När DreamWeaver etc dök upp så fanns det psykiskt labila programmerare som blev deppade och aggresiva - dom nya webbbygggarna som körde blev likaså när iWeb dök upp :-D. Vad ska man säga? Världen är ond helt enkelt.

Undrar hur många som hatar Grageband därför att nästan vem som helst nu kan sätta ihop ett arr och en låt. Säkert många.

Etc. Etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 00:28

Apple vill inte att man ska använda annat kod än vad xcode skapar. Objective C och C++. Dels för att hålla flash och java borta från iPhone OS. Men mest för att program skrivna för iPhone OS är också bättre. Ser bättre ut och fungerar bättre än program som är skrivna för flera plattformer samtidigt.

//Rob

Måste en app skrivas för flera plattformar bara för att man byggt appen med ett program istället för kod. Kan man inte ha ett program som gör det enklare att yxa ihop apps och detta program använder bara språken du nämner?

Ursprungligen av Robo-X:

Men mest för att program skrivna för iPhone OS är också bättre. Ser bättre ut och fungerar bättre än program som är skrivna för flera plattformer samtidigt.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 11:44
Ursprungligen av Zimmerman:

Måste en app skrivas för flera plattformar bara för att man byggt appen med ett program istället för kod. Kan man inte ha ett program som gör det enklare att yxa ihop apps och detta program använder bara språken du nämner?

Nej men jag antar att om många bygger apps med ett program och alla appen slutar fungera pga ändringar som Apple gör i nästa iPhone OS blir många sura på Apple. Apple vill inte vara beroende av någon för att göra ändringar i iPhone OS.

//Rob

Jomen...detta gäller väl även om appen är programmerad i ren kod? Ändrar Apple specifikationer/regler så får även dom som gjort "rätt" när dom skapade appen göra om. Det har ju hänt många gånger vad jag förstår (SVT t.ex.)

Ursprungligen av Robo-X:

Nej men jag antar att om många bygger apps med ett program och alla appen slutar fungera pga ändringar som Apple gör i nästa iPhone OS blir många sura på Apple. Apple vill inte vara beroende av någon för att göra ändringar i iPhone OS.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 12:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...detta gäller väl även om appen är programmerad i ren kod? Ändrar Apple specifikationer/regler så får även dom som gjort "rätt" när dom skapade appen göra om. Det har ju hänt många gånger vad jag förstår (SVT t.ex.)

Ja men då ligger det i Apple händer att ändra xcode. Om många apps baseras på någon annans program kan Apple inte påverka det.

//Rob

Jag måste erkänna att jag inte fattar...Om jag använder t.ex. iWeb för att programmera en sajt så levererar jag ju fortfarande html och css. Så - om jag använder ett program för att enklare ("grafiskt"?) tillverka en app så leverera den alltså inte xcode? Finns det inga sådana program?

Nå - jag är ju grön på dessa ting så om ingen orkar dra vad jag inte fattar så förstår jag det till fullo. Jag får nog googla etc.

Ursprungligen av Robo-X:

Ja men då ligger det i Apple händer att ändra xcode. Om många apps baseras på någon annans program kan Apple inte påverka det.

//Rob

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag måste erkänna att jag inte fattar...Om jag använder t.ex. iWeb för att programmera en sajt så levererar jag ju fortfarande html och css. Så - om jag använder ett program för att enklare ("grafiskt"?) tillverka en app så leverera den alltså inte xcode? Finns det inga sådana program?

Nå - jag är ju grön på dessa ting så om ingen orkar dra vad jag inte fattar så förstår jag det till fullo. Jag får nog googla etc.

Jag tänker ungefär som dig, jag jämför det med att använda iWeb och att sitta i en texteditor och göra en hemsida.

Men det kanske inte är en bra jämförelse?

Enligt min tolkning är "app makers" inte tillåtna, för de är ju inte byggda med Appls verktyg från början, vare sig de producerar resultat som sedan går genom ObjC eller ej. "Applications must be originally written in Objective-C, C, C++, or JavaScript", det är ju inte det man gör om man skapar sitt program med ett annat verktyg.

Om Apple menar allvar med 3.3.1 så kommer de att hitta på ett sätt att känna igen kod byggd med "app makers". De kommer ju garanterat att ha vissa typiska lösningar i sitt lager mot Apples APIs.

Men hur var det, hur bra är dessa app makers och finns det fler än i den där listan?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-04-23 16:34

Fast där nånstans börjar det nästan bli orimligt. Får man inte använda någon form av kodgenerering alls? Inga snippets? Makron? Copy-paste? osv. Att "written" skulle betyda att man måste trycka ner fysiska tangentbordstangenter? Jag har hela tiden tolkat det som en bestämmelse kring vilket språk den slutgiltiga källkod man ska kompilera ska vara skriven i.

Utan att ha provat dylika verktyg då. Så jag undrar också om de är bra?

Jag tror också att App Makers drabbas, även om det inte är huvudfokuset eftersom dom inte är lika stora som Adobes Flash-App-Maker eller vad den nu heter.

Förbudet har inte så mycket att göra med om programmen uppfyller dagens krav tror jag, utan vad som händer i framtiden - säg att någon av dessa "app-makers" står för en stor andel av programmen som utvecklas och distribueras på Appstore, exempelvis Adobes Flash till Applikations-miljö.

När då Apple inför ny funktionalitet i nästa version av iPhone/iPad OS så vill dom att utvecklare skall få tillgång till dom direkt - nu är dom beroende av att Adobe i detta exempel genomför detta för att funktionaliteten får genomslag. Och just Adobe, som har pekats ut specifikt av Apple, har en historik som talar emot att dom är snabba på att förbättra sina produkter.

Därmed frånhänder sig Apple kontrollen över när och hur snabbt ny funktionalitet kommer ut på marknaden, vilket är en konkurrensnackdel jämfört med konkurrenter av olika slag.

Man får inte heller glömma bort att Adobe, som den nya reglen har udden riktad mot, säkerligen är medveten om det "vapen" som sådana verktyg innebär, och att dom vill utnyttja det på olika sätt (som dom gjorde under Apples "down-period" för Photoshop mfl. program.

Många utvecklare är upprörda, och med all rätt, men ser det ofta ur ett snävt personligt perspektiv, men för dom som fortsätter använda X-Code så gör det iPhone/iPad mer långsiktig som plattform.

Android, och säkerligen Microsofts Mobila operativsystem, kommer att tillåta denna typ av appgenerering - jag tror inte det är en långsiktigt bra strategi för dessa plattformar, vilket kommer att visa sig om några år...

/Charles X

Tack för det. Nu fattar jag.

Jag fattar dock inte hur Apple ska kunna veta om en app är framtagen med ett program eller inte. Nog måste det gå att göra ett program som inte lämnar spår. Jag kan när som helst göra en hemsida med iWeb eller DreamWeaver utan att det finns ett spår av dessa program i leveransen.

Men...jag antar att liknelsen med html är usel - att det är annorlunda att skriva apps...kompilering etc - hajar noll. Nå - tack för info - nu hajar jag varför Apple sätter stopp. Dom vill ju inte att app-utvecklingen ska vara lika seg som t.ex. html-utvecklingen. Om consortiet inför nya html-funktioner så tar det ju lång tid innan en uppdatering av webbprogram implementerat den nya funktionen - för att inte tala om hur lång tid det tar innan alla (läs Internet Explorer) webbläsare klarar den nya html-funktionen :-D.

Jag förstår Apple - dom skulle förlora kontrollen - åtminstone dagordningen och hastighetskontrollen - över utvecklingen av app-plattformen.

Ursprungligen av Charles Xavier:

Jag tror också att App Makers drabbas, även om det inte är huvudfokuset eftersom dom inte är lika stora som Adobes Flash-App-Maker eller vad den nu heter.

Förbudet har inte så mycket att göra med om programmen uppfyller dagens krav tror jag, utan vad som händer i framtiden - säg att någon av dessa "app-makers" står för en stor andel av programmen som utvecklas och distribueras på Appstore, exempelvis Adobes Flash till Applikations-miljö.

När då Apple inför ny funktionalitet i nästa version av iPhone/iPad OS så vill dom att utvecklare skall få tillgång till dom direkt - nu är dom beroende av att Adobe i detta exempel genomför detta för att funktionaliteten får genomslag. Och just Adobe, som har pekats ut specifikt av Apple, har en historik som talar emot att dom är snabba på att förbättra sina produkter.

Därmed frånhänder sig Apple kontrollen över när och hur snabbt ny funktionalitet kommer ut på marknaden, vilket är en konkurrensnackdel jämfört med konkurrenter av olika slag.

Man får inte heller glömma bort att Adobe, som den nya reglen har udden riktad mot, säkerligen är medveten om det "vapen" som sådana verktyg innebär, och att dom vill utnyttja det på olika sätt (som dom gjorde under Apples "down-period" för Photoshop mfl. program.

Många utvecklare är upprörda, och med all rätt, men ser det ofta ur ett snävt personligt perspektiv, men för dom som fortsätter använda X-Code så gör det iPhone/iPad mer långsiktig som plattform.

Android, och säkerligen Microsofts Mobila operativsystem, kommer att tillåta denna typ av appgenerering - jag tror inte det är en långsiktigt bra strategi för dessa plattformar, vilket kommer att visa sig om några år...

/Charles X

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 22:38

Det var precis det jag menade.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det var precis det jag menade.

//Rob

Hehe. Du har rätt - och med bra mycket mindre antal ord dessutom

/CX

Nja, om du läser inlägg #18 så ser du att det inte bara är en fördjupning/utläggning - där finns också vital info som inte finns i inlägg #11.

Ursprungligen av Charles Xavier:

Hehe. Du har rätt - och med bra mycket mindre antal ord dessutom

/CX

1
Bevaka tråden