Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Macig" lagringslösning

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-23 08:08

Godmorgon gott folk!

Nu är det så att grisar har lärt sig flyga, och helvetet har frusit till is! Fick hem vår MBP13" nu i tisdas, och igår chockerade frugan mig genom att säga "Hur mycket skulle det gå på om du skulle se till att den där jävla filservern du har ståendes tas bort?", med andra ord, jag har fått "fria" händer....... hur många ggr händer detta / årtioende?? Hennes två krav är:
* Det ska passa ihop estetiskt med iMac:en och MBP'n
* Budgeten

Det är därför jag vänder mig till er nu! Jag skulle behöva ha tips på hårdvara som ser "mac:ig" ut. Hade tänkt mig följande,
* 1 styck FW disk 2x1 TB i RAID1 som jag ska ha mot iMac:en där ja kommer lägga iphoto / itunes / imovie biblioteken
* 1 styck NAS av något slag, 4 diskar minimum, och ja, den "ska ju passa in"

Vad tror ni, själv har jag inte sett en "Macig" NAS innan.

Tips uppskattas mina vänner !

inXtron - Home / Storage Solutions / Multi-Bay Hard Drive Enclosures / HDD Enclosures kanske? De hette Macpower innan (om de inte blev uppköpta). De är kända för sina Pleiades-chassin, toppkvalité. Hydra-serien är flott, men det är ju ingen renodlad NAS. Kolla!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 10:01

En macig NAS? Apples Time Capsule kanske duger?

Time Capsule - 1 TB - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-24 10:38
Ursprungligen av rhesus:

En macig NAS? Apples Time Capsule kanske duger?

Time Capsule - 1 TB - Apple Store (Sverige)

Vet att ja sa att en TC inte var ett alt just nu, dock så får man ju ändra sig. Finns det någon begränsning hur många Externa hårddiskar man kan koppla på den? Om man sätter dit en USB hub med strömförsörjning. "Skummade" lite i Apple's docs men såg inget (har lite bråttom, på väg ut, ska kolla mer sen)

Jag rekomenderar dig drobo som nas, om du kollar lite så har den en mycket macig setup, du kan läsa om de på Deltaco - The Missing Link, För övriga diskar till iMacen skulle jag TVEKLÖST satsa på WD Mybook Studio. De är tysta, driftsäkra, har alla anslutningar ink. FW800 och är tysta med GOD ventilation. Att de kommer förformaterade med HFS+ ger ju en hint om målgruppen...:D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-26 13:13
Ursprungligen av NBK:

Vet att ja sa att en TC inte var ett alt just nu, dock så får man ju ändra sig. Finns det någon begränsning hur många Externa hårddiskar man kan koppla på den? Om man sätter dit en USB hub med strömförsörjning. "Skummade" lite i Apple's docs men såg inget (har lite bråttom, på väg ut, ska kolla mer sen)

AirPort Extreme (802.11n): USB storage device supported formats and protocols

Ursprungligen av Apple:

How many USB 2.0 hard drives and printers can be connected?

The USB 2.0 specification states you can use up to 127 USB devices. One of those "devices" is the USB port itself, so you could potentially add an additional 126 devices to the AirPort Extreme (802.11n) Base Station.

Tror nog det blir en TC + en WD My Studio II, 2x1TB Raid1.

Time Capsule ihop med en Stardom Safe Capsule kanske?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-23 12:25

Halloj!
Tack för alla tips, dock så är TC'n inget alt. för mig just nu iom 1. Jag tycker den är lite dyrt 2. Är inte i behov av en ny router just nu, hade jag varit det så hade det varit mitt första val

Har kollat runt lite nu under dagen och insett att mina "behov" sträcker sig till NAS med 4 diskslots, AFP/SMB & NFS, vilket de flesta har. Har fått upp ögonen lite på ReadyNasNV+ , men jag har hört att den kan vara lite högljudd? Någon med erfarenheter av den? När det kommer till den andra disken (FW) så kikar jag på WD My Studio II (2x1TB).

Ursprungligen av NBK:

Halloj!
Tack för alla tips, dock så är TC'n inget alt. för mig just nu iom 1. Jag tycker den är lite dyrt 2. Är inte i behov av en ny router just nu, hade jag varit det så hade det varit mitt första val

Har kollat runt lite nu under dagen och insett att mina "behov" sträcker sig till NAS med 4 diskslots, AFP/SMB & NFS, vilket de flesta har. Har fått upp ögonen lite på ReadyNasNV+ , men jag har hört att den kan vara lite högljudd? Någon med erfarenheter av den? När det kommer till den andra disken (FW) så kikar jag på WD My Studio II (2x1TB).

Jag har en ReadyNas NV+ hemma. Skulle inte påstå att den är tyst, så nog inget jag skulle vilja ha på skrivbordet precis. Men jag har ställt modem, router och nas i gardferoben i hallen, så det stör inte mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-23 13:49
Ursprungligen av Archangel:

Jag har en ReadyNas NV+ hemma. Skulle inte påstå att den är tyst, så nog inget jag skulle vilja ha på skrivbordet precis. Men jag har ställt modem, router och nas i gardferoben i hallen, så det stör inte mig.

Hur blir det med värmen då om du har den instängd sådär?
Läste i ett test att NV+ skulle avge 31.5dB , skitsnack då eller ?

Ursprungligen av NBK:

Hur blir det med värmen då om du har den instängd sådär?
Läste i ett test att NV+ skulle avge 31.5dB , skitsnack då eller ?

Den har ju inbyggd termometer och stänger av och skickar ett mail ifall den blir för varm. Har inte hänt ännu. Har en extra termometer stående bredvid och kollar ibland, den brukar ligga på 30-32 grader, inte så farligt.

Min låter väl då iofs lite högre då den som sagt står i ett skåp som är ca 30 grader. Har du den i ett rum med temp. på kanske 22 grader borde fläktarna vara lugnare och tystare.

Annars är jag dock för övrigt sjukt nöjd med den!

Sen vore det kul med en ddB-mätare hemma...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 12:42

Drobo med eller utan Time Capsule.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-23 12:46

Kikade på Drobo också faktiskt, laddade ner deras manual, men jag hittar ingen info om vad den stöder, eftersom ja vill ha den med nätverk så går den ju upp i pris en del, 5 diskslots, men ingen info om varken SMB/AFP/NFS eller vilka andra features den har.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-04-23 13:22

Drobo FS kör AFP och CIFS/SMB:
http://www.drobo.com/pdf/drobo-fs-datasheet.pdf

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 13:54

Bufflar mig in lite och frågar om Drobo S är högljudd? Hade tänkt köpa en Drobo FS, men den har väl ingen sett än, och den är ju i stort samma sak som Drobo S.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-23 14:45

Jo jag tänkte samma sak, att mäta nivån på den nuvarande filservern, så man har lite data att jämföra med.

Jag har också en ReadyNAS NV+. Det är ju inte världens modernaste hårdvara (vad låg CPU:n i den på, 400Mhz tror jag?). Men det är inget man märker, jag får helt ok hastigheter mot den, det är enkelt att sätta upp som TimeMachine-lagring och rätt enkel att sätta in i webbgränssnittet. Jag kör 4st 750Gb-diskar i den och har den som film/fil-server samt backupserver för TimeMachine till några olika burkar. Testade ställa in lite backup-jobb som kör nattligen som kopierar filer från windows-shares, samt laddar hem filer från en webbserver via FTP och backup:ar, allt är rätt enkelt att ställa in.

Enda problemen jag har haft var att backuper gick igång fel tid, vilket löste sig då jag ställde om tidszon, rebootade, ställde tillbax till rätt och rebootade igen. Dessutom körde jag den inbyggdra torrent-klienten ett tag, men den började låsa sig lite då och då. Funkade oftast efter man plockat bort servicen och lagt dit den igen, men nu är den helt paj. Har inte orkat kolla mer på det sedan sist då jag kör en klient på min egen burk istället

Jag har också gjort som ovanstående, dvs stoppat in den tillsammans med router, adsl-modem, switch och lite annat i en "skrubb".. så jag vet inte vad jag kan säga om ljudnivån då jag aldrig hör den. Däremot är det inget fel på den estetiskt, skulle helt klart kunna tänka mig att ha den på skrivbordet om så krävdes.

Jag kan helt klart rekommendera den då den gör sitt jobb, men jag har samtidigt hört att det kommit några nyare modeller som är både snabbare och har lite bättre funktioner, jag hade nog tagit en sån, NV+:en har trots allt rätt många år på nacken. Men såklart är det väl mer en budgetfråga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-24 16:12

uddevalla (därifrån kommer jag ), en WD Studio blir det garanterat till iMacen, sen så börjar jag luta mer åt TC med externa diskar ( är inte i behov av någon raidlösning eg. förutom till iMacen)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-09 09:15

Igår fick jag min TC, ska konfigureras upp här imorgon kväll

1
Bevaka tråden