Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med CD-brännare

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 18:02

Jag har en iomega USB CD-RW 650 4x4x6. Den har funkat bra (men långsamt!) hela tiden, fram tills nu. Nu när jag skulle bränna ner en låt, så spottade CD-brännaren ut CD-skivan. Den gör alltså som om man stoppade in en tom CD-skiva i en vanlig CD-spelare. Jag har provat med tre olika CD-skivor varav en var av ett annat fabrikat. Jag vet att de är alla tomma och en av dem var tom oöppnad.

Om jag öppnar toast och sätter in CD-skivan, så står det "waiting för drive..." eller nåt såntdär och sen spottas CDn ut och meddelandet "Insert a burnable disc!" kommer upp.

Att ladda ner senaste versionen av Toast (5.2.1) hjälper inte. Att starta om hjälper inte.

Det verkar som om felet beror på Mac OS X 10.2.6. I tidigare versioner funkade det nämligen. Enligt iomegas hemsida ska det inte behövas någon drivrutin till CD-brännaren i Mac OS X. I listan över kompatibla CD-brännare på Apples hemsida, så ska min CD-brännare vara kompatibel.

Min dator är iMac G3 350 slot loading. Mac OS X 10.2.6. CD-brännarprogram är Toast Titanium 5.2.1.

Alltså: Jag kommer inte längre än till när jag ska sätta in CDn, då spottas den ut.

En lösning, någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-21 18:29

Har du testat om det går att bränna med Finder eller iTunes för att isolera om problemet enbart gäller Toast eller alla apps i 10.2.6?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 19:06

Alltså, det går öht inte att sätta i CD-skivan. Brännaren spottar ut den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 14:09

Är det ingen som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-22 14:16

Upptäckte nu att den spottar ut alla skivor. När jag tex stoppar in Mac OS 9.2-CDn i datorn, så kommer den upp på skrivbordet, men om jag lägger den i CD-brännaren, så snurrar den och stannar och snurrar och stannar ca fyra gånger och sen kommer den ut.

Tillägg: Det hjälper inte att sätta CD-brännaren i en annan USB-port.

Tillägg 2: Det hjälper inte att starta i Mac OS 9. Det måste betyda att det är nåt fel på CD-brännaren.

Tillägg 3: Det hjälper inte att sätta CD-brännaren direkt i datorn (istf via USB-hubben)

Tillägg 4: CD-bränaren reagerar när man startar datorn eller när man kopplar in den i USB-porten, så det verkar inte vara något kontaktproblem.

Senast redigerat 2003-05-24 14:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-23 17:25

Hallå? Någon?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-24 11:32

Låter som att lasern inte hittar något spår. För mycket damm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 14:39

Ja, så kanske det är...

Hur löser man det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 14:46

Har du testat brännaren med någon annan dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 15:17

Nu har jag testat med en annan dator - det hjälper inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-24 19:33

Antar att det inte går att köra en rengöringsskiva eftersom den skulle spottas ut på en gång? Testa att blåsa hårt som fan. Funkade när jag hade problem med en CD-läsare förut...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 20:38

Jag provade faktiskt att blåsa också när jag provade den i en annan dator. Men det hjälpet inte...

Men jag kanske får be någon stark person att blåsa, så kanske det går bättre...

Rengöringsskiva? Vad är det? Hur funkar en sån? Är den dyr? Det kanske skulle hjälpa eftersom skivan snurrar lite grann innan den spottas ut.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-24 21:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Rengöringsskiva? Vad är det? Hur funkar en sån? Är den dyr? Det kanske skulle hjälpa eftersom skivan snurrar lite grann innan den spottas ut.

Betalade nog en 70 spänn för min. Med den jag har måste man spela ett visst spår på skivan för att linsen ska få sig en omgång. Låter sig inte göras i ditt fall antar jag? Men 70 spänn kanske du kan få en begagnad 4x usb-brännare för å andra sidan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-25 00:40

En ny 24x-brännare skulle inte vara fel, men tyvärr så har jag bara USB, så ska det bli en ny, så får det väl bli en till sån där iomega-USB-skit. För en hastighet som 24x kräver väl FireWire?

CD-brännaren som jag har kan för övrigt bara bränna i 2x. Om man försöker med 4x, så förstörs skivan när den har bränt hälften.

Ja, tänk om man hade en PowerBook G4...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 16:08

Nää! Det hjälper inte att blåsa! Jag har provat blåsa så hårt jag kan och även tagit dammsugaren. Finns det ingen lösning!?!?!?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 16:35

?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-27 21:31

Jag tror inte att någon kan leverera något magiskt trick för att få igång den. Är den inte skitig är den trasig. Eftersom du har testat den på en annan dator utan framgång har det ju uppenbarligen inget med mjukvaran och inställningarna att göra. Återstår då 1) att den är så smutsig att du inte kan få rent den utan att plocka isär den (osannolikt eftersom det verkar som att den slutat fungera tvärt, men känner du dig modig kan du ju skruva isär den och ge lasern lite tender loving care med ett spritindränkt tops) eller 2) att den har gått sönder (antagligen problem med lasern). Frågan är då om det är värt att lägga pengar på att laga den (antar att du inte har garanti kvar).

1
Bevaka tråden