Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan död dator vakna till liv?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min macbook har ingen kontakt med batteriet, så kör helt utan batteri. Ändå så vaknar datorn upp precis där jag var utan att behöva starta upp mac os x igen, ibland. Alltså när jag råkat ha loss magsafe-kontakten. Reservbatteri? Och går det att få den att göra så alltid? Nu kanske det händer 1 gång av 10.

den går väll ner i hibernation när batteriet är slut... det räcker för o hålla den vid liv en stund innan den heldör

Ursprungligen av =JoNaZ=:

den går väll ner i hibernation när batteriet är slut... det räcker för o hålla den vid liv en stund innan den heldör

Fast batteriet har inte varit i snart 2 år.

Ursprungligen av bedrockstudios:

Det den gör är väl helt enkelt att spara ner allt från RAM-minnet till hårddisken innan den slocknar.

Finns det någon möjlighet att ställa in hur ofta den ska spara ner på hårddisken? Och varför fungerar det bara ibland?

Ursprungligen av Lé Contemplator:

Finns det någon möjlighet att ställa in hur ofta den ska spara ner på hårddisken? Och varför fungerar det bara ibland?

Nej, det gör den bara när du lägger datorn i vila.

Jag vet inte varför det blir så här. Om du inte har något batteri, och drar ur strömsladden, så ska datorn slockna och tappa allt innehåll i minnet. Du måste starta om från början.

Det kan finnas lite energi upplagrad i kondensatorer, just för att vissa delar av datorn ska kunna stänga av sig i lugn och ro om strömmen bryts.

Hur länge har du strömsladden ur? Är det en halv sekund, eller tio minuter?

Det den gör är väl helt enkelt att spara ner allt från RAM-minnet till hårddisken innan den slocknar.

Iband har jag haft den ur i flera dagar. Eller som idag drog jag ur den igår kväll och satte på datorn ungefär vid 12 och den vaknade till där den var senast.

Jag har märkt att det oftare händer om jag stänger ihop datorn innan jag sätter i strömsladden igen, och om sladden åker ur när datorn är ihopfälld. Men det brukar inte hjälpa om sladden är ur bara några sekunder, utan det är mer som slumpmässigt bettende.

1
Bevaka tråden