Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign - hitta mallar gratis?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon tips på var jag kan hitta mallar gratis till InDesign? Det finns ju några redan i programmet men dom passar inte riktigt. Visst, man kan modifiera om dom, men jag skulle vilja ha fler alternativ att modifiera om ifrån. Det ska vara till en digital tidning som sedan skickas ut via mail som pdf.

Någon som har tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 13:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 13:14

Finns enorma mängder - vad mer specifikt vill du ha?

Ursprungligen av Tangen:

Finns enorma mängder - vad mer specifikt vill du ha?

Är ute efter något som skulle passa en personaltidning/myndighet, men ändå så att man kan anpassa den med "eget stuk".

  • Medlem
  • 2010-04-19 14:32

Alla mallar går att anpassa efter eget stuk. Det är väl mest en fråga om kompetensnivå på den som står för anpassningen.

Jag har hört din fråga, och du har fått svar från Tangen, men jag skulle faktiskt vilja uppmana dig att fundera över själva utgångspunkten.

Det är inte bara det att de flesta mallar du kommer hitta är anpassade efter amerikansk design, amerikansk typografi (vilket skiljer sig mer än man kan tro från svensk) amerikanska mått, dimensioner etc. etc., utan det är också det att du ska skicka den som PDF som gör att det kanske vore bättre att tänka en gång till:

Det som är bra design på papper är dålig design på skärm, t.ex. kommer läsaren att vara tvungen att scrolla upp/ner och zooma in/ut på ett sätt som gör läsupplevelsen sämre.

Om man kan så är det bättre att designa för bildskärm på en gång och tänka att eventuella utskriftsmöjligheter kommer i andra hand (vilket jag tror är hur det faktiskt funkar för digitalt distribuerade tidningar)

Gör man så har man också guldläge att exportera tidningen till Flash-format och då slippa undan distribution av filer, och istället distribuera bara en länk till Flash-filen som man kan lägga på en server. Det är naturligtvis inte nödvändigt, men ett bra alternativ för digitala tidningar.

Ja det är säkert så att det mesta är anpassat efter andra "normer" osv. Men ändå kan man hitta idéer, är väl mest det jag är ute efter. Har lite idétorka då jag tänkte forma om vår personaltidning från scratch. Just nu har jag rätt tomt på idéer men tänkte mer att jag kan få lite fler uppslag på hur man kan jobba med layouter.

Så kanske är det inspiration jag är ute efter, för att starta en ny "form" på tidningen.

Sen undrar jag, så här vid sidan om, vad kan man tänkas föredra att läsa för format på en bildskärm? Då tänker jag stående A4 kontra liggande A4 där det liggande formatet är uppdelat på ett uppslag (kanske inte uttrycker mig rätt, men om man tänker att man viker ett liggande A4 så att det blir som stående A5-sidor).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 18:52
Ursprungligen av annelito:

Sen undrar jag, så här vid sidan om, vad kan man tänkas föredra att läsa för format på en bildskärm? Då tänker jag stående A4 kontra liggande A4 där det liggande formatet är uppdelat på ett uppslag (kanske inte uttrycker mig rätt, men om man tänker att man viker ett liggande A4 så att det blir som stående A5-sidor).

Liggande format kanske 980 x 650 pixlar, men minst två spalter, gärna med någon typ av "pluggsystem" på sidan

Ursprungligen av Tangen:

Liggande format kanske 980 x 650 pixlar, men minst två spalter, gärna med någon typ av "pluggsystem" på sidan

Låter som ett vettigt format, ska testa o se.
Pluggsystem...? Ursäkta min okunnighet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 13:24

Plugg, som i liten puff - dvs bilder, små faktarutor, citat eller vad man kan tänka sig - så att det inte blir så tungläst.

  • Medlem
  • 2010-04-20 15:32

Tänk så olika terminologin kan vara. Plugg på dagspresspråk är annonser för välgörenhetsorganisationer eller egenannonser som man lägger in för att man inte lyckas fylla tilldelat utrymme med vad det är avsett för.

Ahaa, jag fattar! Absolut att det ska vara lite sånt så att det finns något för ögat att vandra över till när man inte orkar läsa för mycket text.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 15:45

På byråsidan kallar man småannonser för pluggar även i dagspress.

/Tangen

  • Medlem
  • 2010-04-20 17:36

Inte på redaktionen.

En annan sak angående att jobba i InDesign:

Är det bättre att göra "bakgrundsbilder" i Photoshop än att göra dom i InDesign? Blir det någon försämring tänkte jag, om man gör dom i PS och lägger in dom sen i layouten? Något man ska tänka på rent "bildfilsmässigt"? Filtyp, upplösning, osv. Det ska bli en digital "tidning" som ska bli en pdf och skickas ut via mail.

Om man ska vara lite krass kan man svara såhär: Den som behöver fråga kan lika gärna göra allt i InDesign.

Lite mer broderat så skulle man kunna säga att med mycket stora Photoshop-kunskaper så kan man optimera bilder till ett givet mål med fler valmöjligheter än i InDesign.

I praktiken är skillnaderna för webbändamål i regel så små att det absolut inte är värt det extra arbetet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

"... Den som behöver fråga kan lika gärna göra allt i InDesign..."

Ska jag tolka det som att vet man inte svaret så ska ingen minsann bjussa på kunskapen eller ska jag tolka det som att svaret blir alldeles för långt, om jag nu skulle vilja ha svar...?

Ursprungligen av annelito:

Ska jag tolka det som att vet man inte svaret så ska ingen minsann bjussa på kunskapen eller ska jag tolka det som att svaret blir alldeles för långt, om jag nu skulle vilja ha svar...?

Som det senare (även om det iofs ofta leder över till det föregående)

Lite mer konkretiserat så är det så att bildoptimering till olika enheter kräver extremt god kännedom om en massa tekniskt mumbo-jumbo som bara nördar, dvs. såna som jag, kan och som ingen vettig människa med normala kvalitetskrav vill ägna tid åt att lära sig, eller pengar åt konsulter.

Det som gör bildoptimering svårt är att det del finns hyfsat gott om konstanter, t.ex. hur pixelrendering, subpixelrendering och interpolation fungerar i Adobe Reader, men dessutom hur t.ex. olika motiv kräver olika behandling beroende på en massa parametrar.

Kort och gott, det är för det mesta inte värt besväret på långa vägar, i mitt tycke bara om man eftersträvar det allra yppersta, vilket få behöver. Det räcker i de flesta fall med att du själv kan konstatera att det ser bra ut för dig – för vitsen med Adobe Reader är att alla andra ser samma sak.

1
Bevaka tråden