Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriets hälsa störtdök med 60% under helgen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under helgen har jag tappat ungefär 60% av batteriets hälsa i min MacBook trots att datorn bara suttit pluggad i väggen. Jag blev riktigt förvånad när datorn varnade under dagens föreläsning att batteriet höll på att ta slut, och då hade den inte varit på speciellt länge. Jag laddade upp batteriet ikväll och nu står det att batteriets hälsa är på 25% enligt iStat Nano. Förra gången jag tittade, i torsdags så var hälsan på ungefär 85%. Batteriet har hängt med i 99 cykler enligt iStat. Jag har inte koll på hur Apples batterier funkar när de börjar bli utslitna, men här verkar det vara riktig ketchup-effekt.

Finns det något jag kan göra för att försöka återställa/nollställa batteriet eller är det köpa nytt som gäller? Borde inte ett batteri hålla mer än 100 cykler?

Jag har en MacBook Unibody inköpt i januari -09

Senast redigerat 2010-04-19 21:46
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-19 22:28

Kalibrera om batteriet: Apple Portables: Calibrating your computer's battery for best performance. Mitt batteri är från Juni 2009 och har 92% kapacitet efter 140 cycler. Nu har jag visserligen det inbyggda batteriet där de kan ha ändrat saker i batteriet och kontrollern, men ändå. Det där låter som att något är fel.

Jag gjorde ju en kalibrering tidigare idag då jag hade med datorn till skolan fulladdad och körde den på föreläsningen, efter en knapp timme var batteriet tomt och den dog. Väl hemma igen laddade jag upp den och nu står det på 25% i hälsa. Tilläggas bör att jag körde den på batteriet i torsdags i en bit över 3 timmar med samma applikationer som idag utan problem.
Även coconut säger samma sak om hälsan.

Det får nog bli en tur förbi ett service-center imorgon och gråta lite och se om de kan ta det på garantin...

Det står förresten att jag bör "kontrollera batteriet" under menyn i huvudfältet, det nämnde jag nog aldrig. Det kom upp där idag...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-19 23:42

Att ladda batteriet är inte en kalibrering. Läs instruktionerna, sen gör om och gör rätt Annars är det fel på batteriet så då är det service som gäller. Tänk dock på att du bara har ett års garanti på batteriet sorgligt nog.

Ursprungligen av shandar:

Att ladda batteriet är inte en kalibrering. Läs instruktionerna, sen gör om och gör rätt

Det är väl precis vad det är? Enda grejen är ju att det ska ta helt slut, stängas av/sleep mode och sen laddas upp igen.

  • Medlem
  • 2010-04-20 06:00

Det är väl inte ens ett års garanti på batterier? Brukar vara 6 månader på sin höjd.
Tyvärr är det nog bara att punga ut för ett nytt. Hur har datorn använts? Har den stått ikopplad i väggen med batteriet i under långa stunder? 99 cykler på över ett år är vääääldigt lite.
Min MB Uni från Mars 09 har 99% efter 152 cykler.

Batteriet gick ju från fulladdat tills dess att datorn dog så jag hävdar fortfarande att det är en kalibrering.

Var och pratade med dem på ett service-center idag och han bootade upp datorn med någon service-applikation och skakade på huvudet och sa att det är bara att köpa nytt. 1300:- fattigare men ett nytt batteri i alla fall...

Datorn sitter oftast i väggen hemma, men jag brukar slänga med den till en del föreläsningar, så den körs från batteriet ett par dagar per vecka.

Precis samma grej hände mig på min macbook pro. Förra veckan, batteri i 2 timmar. Nu , 30 minuter.
Det här är andra gången det händer mig. Typ när batteriet är 1 år och några månader. Så det är bara att köpa nytt.

Typ samma som min då.

Kalibrering hjälper inte. Är det någon som fått tillbaka sin kraft i ett batteri efter en kalibrering. I mitt huvud så händer bara marginella förbättringar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-04-20 13:32

Om inte jag misstar mig så är kalibreringen bara till för att man ska få en tillförlitlig uppskattning av hur länge batteriet har kvar på nuvarande laddning. Mao så kommer en kalibrering inte att göra något åt prestandan, bara hur datorn tolkar den kvarvarande prestandan.

  • Medlem
  • 2010-04-20 14:14
Ursprungligen av andas:

Om inte jag misstar mig så är kalibreringen bara till för att man ska få en tillförlitlig uppskattning av hur länge batteriet har kvar på nuvarande laddning. Mao så kommer en kalibrering inte att göra något åt prestandan, bara hur datorn tolkar den kvarvarande prestandan.

Helt korrekt!

En tanke dock, att dra ur batteriet fullständigt borde bli "farligare" ju äldre det är. Eftersom ett totalt urladdat batteri kan var svårt eller omöjligt att få igång igen. Eller är jag ute och cyklar?

Det verkar som att batterier helt enkelt gör så här då och då. Vad jag förstått kan vissa celler/delar i batteriet sluta fungera. Tänk dig att ditt batteri består av 5 delar, och del 3 och 4 är trasiga och inte kan hålla laddning. Ladda upp alla delar så säger den att du har 5/5, dvs 100%, laddning.. men i verkligheten har du bara 3/5 fulladdade celler, så batteriet bara har kvar 60% av sin ursprungskapacitet. Så även om den tror att du har 100% laddning laddar batteriet ur på lite drygt halva tiden motför normalt. Något åt det hållet i samband med normalt slitage ligger säkert bakom.

Jag bör kanske säga att jag kan exakt noll om detta, men det var så jag fick det förklarat för mig en gång i tiden iaf, dvs att "delar" av batteriet kan dö och drastiskt minska den totala batteritiden. Det är nog köpa nytt som gäller.

  • Medlem
  • 2010-04-20 15:28
Ursprungligen av Kermit:

Det verkar som att batterier helt enkelt gör så här då och då. Vad jag förstått kan vissa celler/delar i batteriet sluta fungera. Tänk dig att ditt batteri består av 5 delar, och del 3 och 4 är trasiga och inte kan hålla laddning. Ladda upp alla delar så säger den att du har 5/5, dvs 100%, laddning.. men i verkligheten har du bara 3/5 fulladdade celler, så batteriet bara har kvar 60% av sin ursprungskapacitet. Så även om den tror att du har 100% laddning laddar batteriet ur på lite drygt halva tiden motför normalt. Något åt det hållet i samband med normalt slitage ligger säkert bakom.

Jag bör kanske säga att jag kan exakt noll om detta, men det var så jag fick det förklarat för mig en gång i tiden iaf, dvs att "delar" av batteriet kan dö och drastiskt minska den totala batteritiden. Det är nog köpa nytt som gäller.

Utan att veta exakt så borde batteriet ha 6 celler. Eftersom varje cell ger 2 Volt. Om då en eller flera celler faller bort så borde den inte ens orka driva datorn. Men jag är ingen expert.

Ursprungligen av Dalle:

Utan att veta exakt så borde batteriet ha 6 celler. Eftersom varje cell ger 2 Volt. Om då en eller flera celler faller bort så borde den inte ens orka driva datorn. Men jag är ingen expert.

Cellerna pajjar så att de behåller spänningen, men inte lika mkt ström.

Du tror dig ha 100% av strömmen. Datorn SÄGER att den har det, för den mäter inte strömmen, den mäter spänningen och beräknar kapaciteten.
Mäta spänning är en baggis, mäta ström är knepigare.
Beräkningen blir helt fel när celler börjar ge sig och kalibrera om hjälper inte.

1
Bevaka tråden