Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi-dongle - vilken drivrutin använder jag?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två st WiFi-donglar Edimax och D-Link.
Hur vet/ser jag vilken drivrutin jag använder, till resp. dongel.
Anledningen varför veta detta är att det går så embarmligt trögt.

  • Medlem
  • 2010-04-17 22:28

Lite frågor:
1. Vad heter donglarna mer, modellnr?
2. Vad har du för router?
3. Vad har du för uppkoppling, hastighet?
4. Vad har du för dator och vilket OS?
5. Vad får du för hastighet nu?

Jag är på en Camping i Portugal med fritt WiFi, så någon koll på router har jag inte.

Dongel Edimax EW 7318USG
D-Link DWL-G122

Uppladdningshast. uppskattat 100kB Tar 65min att ladda upp en 2min-film till YouTube.

MacBook OSX 10.5.8

anm. Då jag sätter i en dongel, kommer båda programvarorna upp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-20 14:59
Ursprungligen av nilserikp:

anm. Då jag sätter i en dongel, kommer båda programvarorna upp.

Det är väl här som buggen i (bådas?) driver framgår. Båda vaknar vilket gör att dom konkurrerar om samma hårdvaru-resurs. Och då kommer det att gå dåligt. Jag funderar lite på om man kan göra en USB-driver kunnig om tillverkare/modell och bara vakna om rätt tillverkare/modell stoppas i. Annars tror jag att USB bara klarar av funktion och underfunktion. Vem kan USB-specen i huvudet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-18 17:08

Du säger inte det rätt ut, men varför kör du inte med den inbyggda Airporten?

Det verkar ju lite märkligt med två donglar, me'. Är det en Mac du sitter med öht?

Förklaring

Jag är nere i Portugal på en Campinganläggning. Har ingen signal då jag använder Airporten. Men ZimzalaBim. Använder man en Yagi-antenn med dongel så går det bra. Konstigare än så är det inte.
Två st används av praktiska själ.

Så till frågorna..............

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-19 11:45

System Profiler kanske?

Säger inte mig ett jota

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-19 15:38

Det verkar som om båda drivrutinerna vaknar på eventet från när donglen stoppas in i USB-uttaget. När du har stoppat i en dongle så kan du kanske gå in i undergruppen USB i System Profiler och titta. Jag vet ju inte hur/vad dom presenterar sig som.

Och vad är "praktiska skäl"? Varför 2 st? Lite väl luddigt i våra öron om du vill ha hjälp från oss. Du ser kanske något fönster som öppnas eller extra menyval som blir aktivt när du stoppar in en dongle. Bifoga gärna en skärmdump på det i tråden.

Jag har två donglar för att lyssna och se i stereo. Skämt åsidor.
Här kommer det eftersökta. Hoppas jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-20 10:50

Det ser ut som RaLinks driver....

I vilken mapp ligger drivrutinerna? Är dom gömda (hidden)?
Förslag på prog. som visar Hidden files?
anm. Jag åker ut och in i WiFi-nätet, så jag har begränsade möjligheter att ge upplysningar men de kommer.

Ursprungligen av nilserikp:

...Förslag på prog. som visar Hidden files?...

Cocktail, Onyx, MacPilot, Tinkertool.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-20 14:46

Du berättar fortfarande inte varför du har två (olika) donglar. Det framgår inte heller riktigt, man jag tror att det är så, att du bara kör med en i taget. Och du har inte heller berättat vad som gör att du byter mellan de två olika donglarna.

Jag har en YAGI-anten med en EDIMAX-dongel. Den är fast installerad i min husvagn. Skulle jag flytta denna, så måste jag demontera YAGI-antennen och bryta upp kabellistona. Denna YAGI-antenn har hamnat bakom två stora träd som stör komunikationen. I stället för att riva ner denna anläggning, så har jag valt att skaffa en D-link dongel med en tre meter sladd. Mycket enklare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-20 15:03
Ursprungligen av nilserikp:

Jag har en YAGI-anten med en EDIMAX-dongel. Den är fast installerad i min husvagn. Skulle jag flytta denna, så måste jag demontera YAGI-antennen och bryta upp kabellistona. Denna YAGI-antenn har hamnat bakom två stora träd som stör komunikationen. I stället för att riva ner denna anläggning, så har jag valt att skaffa en D-link dongel med en tre meter sladd. Mycket enklare.

Jag förstår inte. Du behåller antennen (i skuggan) och skaffar en 3m längre anslutningssladd och en annan USB-dongle så försvinner skuggan? Inte riktigt med, men något annat gäller ju tydligen. Kan man inte flytta EDIMAX-donglen från den första sladden och bara stoppa in skarvsladden mellan?

Jag har en fast installation av min Yagi-anten och Edimax med vulktape och annat. Därav två st Donglar.
Åter till mina frågor:
Var finns drivrutinerna och övrigt för donglarna?
Har nu installerat om OS från en gammal Backup. Nu går det bra. (där ligger inte D-link driv. och dyligt)
Vad jag upptäckt är att under ROUTER har jag ingen kod ifylld. (genereras autom. ?) när det inte fungerar. Se bild.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-22 09:42

Jag har kollat med en kollega om hur USB fungerar. Du får en konflikt mellan D-Link och EDIMAX. Bda drivrutinerna försöker att köra mot donglen. Du måste avaktivera den som inte används. Troligen gör du det i inställningen för respektive drivrutin. Hur ser det ut i nätverksinställningen? Dyker det bara upp ett USB-baserat nätverksinterface eller syns båda? Du skulle kunna avaktivera interfacen där istället.

Bara som en kontrollfråga:
* Yagi och EDIMAX
* D-Link och sladd (dock är sladd != antenn i mina ögon)

Är det som två olika sätten som du får trådlöst nätverk?

Det är rätt uppfattat att det är två sätt att nå WiFI.
1. Yagi-anten - Edimax - In i MacBook
2. D-link - kabel - in i MacBook

Just nu kör jag på en gammal installerad Backup, där jag vet att inte D-link rutinerna är med. Nu går det bra.
Skall kolla i Nätverksinställ. det du har rekommenderat.

anm. kan man via ett filsökningsprog. söka upp de filer som är accesade efter en viss tid. På så sätt hitta de filer som tillhör Donglarna? Är det en framkommlig väg?

Tackar på förhand.

*********
Jag tror och har stora förhoppningar på att jag löst problemet.

Jag använder Leopard 10.5.8
Min RaLink var avsedd för 10.3.x

Slutkommentar: Se även till att uppdatera drivrutinerna för USB-donglarna då Mac's OP uppdateras.

Tackar för er medverkan och hoppas att det fungerar nu.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-26 16:31
Ursprungligen av frazze:

Jag har kollat med en kollega om hur USB fungerar. Du får en konflikt mellan D-Link och EDIMAX. Bda drivrutinerna försöker att köra mot donglen. Du måste avaktivera den som inte används. Troligen gör du det i inställningen för respektive drivrutin. Hur ser det ut i nätverksinställningen? Dyker det bara upp ett USB-baserat nätverksinterface eller syns båda? Du skulle kunna avaktivera interfacen där istället.

För korrekthetens skulle ber jag att få korrigera mig själv. Efter att ha pratat med en ännu mer erfaren USB-utvecklare så framkom det att jag och min kollega hade fel i vårt antagande. Och dessutom så stämmer det med hur problemfritt det är att stoppa in USB-till-serieport-konverterare i en Linux-burk. Det går att mixa tillverkare (och därmed drivrutiner) utan att det blir någon konflikt. Det beror på att dessa drivrutiner är korrekt skrivna hela vägen. Specifikationen tillåter att du kan hålla isär/identifiera vilken dongle som du stoppar i vilket USB-jack som helst. Det finns en 64-bytes header som gör det möjligt. Att D-Link och/eller EDIMAX strulade tidigare berodde på felaktig drivrutin. Med en uppdaterad (och därmed felfri?!) borde det fungera.

1
Bevaka tråden