Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roliga saker att göra i FileMaker 8

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Byggde två roliga... (nåja, om man är FileMaker-nörd som jag, så är det kul), i FileMaker 8 igår.

1. När man klickar på en knapp så sparas aktuell post, med den layout som finns i den som en PDF-fil. Sedan bifogas den med ett nytt mail med rätt mottagare, ämne och meddelandetext, klart att skicka i Microsoft Entourage, eller Mail.

Det jag byggde det för var orderbekräftelser och fakturor och funktionen gör det mycket enkelt att en kund en sådan. Tillämpningarna man kan bygga med detta är förstås enorma.

2. När man klickar på en knapp så faxas en PDF-fil till alla aktuella poster. Detta görs helt utan plugins och det gör det möjligt att skicka ett och samma fax till hundratals olika kunder (som i sedvanlig ordning har först bett om att få informationen). Detta fungerar i Mac OS X 10.3 och 10.4. Detta skulle man också kunna göra med orderbekräftelser och fax som i tips 1. Jag byggde också en liten snurra som på samma sätt som ovan, mailar filen till aktuella poster och sedan lät jag manuset själv avgöra om det skulle mailas, faxas eller skrivs ut.

Varianter:
I stället för PDF-fil, kan du spara aktuella poster (läst tex försäljningsstatistik eller andra data) och maila, faxa eller skriva ut dessa till valfriga epostadresser eller faxnummer.

FileMaker 8 är riktigt coolt!

Någon som vill veta hur man gör?

Självklart!
Jag har en kund som kör sin faktura hantering i Filemaker typ 6 jag måste hitta argument för att få dem att gå upp till Filemaker 8 och framförallt server delen.

Det trodde du inte att jag skulle säga va Tazz?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-20 11:13
Ursprungligen av Taz_1999:

Någon som vill veta hur man gör?

Jaa...!!! Fem år gammalt inlägg, men precis som du beskriver funktion ett håller jag på med just nu, utan att lyckas... Än så länge. Men här fick man inga tips!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-20 12:05

Ja, herregud vad lätt det var bara man öppna ögonen LITE LITE...

  • Medlem
  • 2010-05-04 20:06

ja att skapa en PDF och skicka med ett mail-program är ju jädra snygt, men
har någon lyckats skicka ett mail med FMP´s egen SMPT -funktion?

1
Bevaka tråden