Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har ni för varvtal på er fläkt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MacBook Alu som snurrar hela tiden i ca 2000 rpm. Är det normalt? Står den aldrig stilla?

Hastigheten har jag kollat med iStat Pro och iStat Nano.

  • Medlem
  • 2010-04-14 18:14

Jag har kommit fram till att 2600 rpm är optimalt för min MB alu vid surfning och musik/video-tittande.

Fläkten står aldrig helt stilla.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-14 18:18

2000 rpm på båda fläktarna är minimum för min. MBP 5.1.

Har någon av er bytt hårdisk och upplevt att det låter mer om fläkten?
Det är min upplevelse vid byte till en hårdisk som ska vara väldigt tyst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-14 19:00
Ursprungligen av PeterF:

Har någon av er bytt hårdisk och upplevt att det låter mer om fläkten?
Det är min upplevelse vid byte till en hårdisk som ska vara väldigt tyst.

Det är väl inte så konstigt att du hör mer av fläkten nu när disken är tystare. Inte så mycket att fundera över.

Ursprungligen av Kasaen:

Det är väl inte så konstigt att du hör mer av fläkten nu när disken är tystare. Inte så mycket att fundera över.

Har nu bytt hårdiskarna fram och tillbaka och och fläkten verkar ha samma varvtal men låter väldikt mycket mer med den nya hårdisken. Det kan ju vara så att det är hårdisken som låter men den ska vara väldigt tyst så jag vet det sjuton som hänt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-20 16:17
Ursprungligen av PeterF:

Har nu bytt hårdiskarna fram och tillbaka och och fläkten verkar ha samma varvtal men låter väldikt mycket mer med den nya hårdisken. Det kan ju vara så att det är hårdisken som låter men den ska vara väldigt tyst så jag vet det sjuton som hänt.

Vad är det för varvtal på diskarna. Är den nya en 7200 och den gamla 5400?

Det kan väl vara så att den nya disken ska vara en tyst 7200 men att din gamla 5400 fortfarande är tystare? En gissning, men kan gå hem.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-04-14 18:27
Ursprungligen av PeterF:

Har en MacBook Alu som snurrar hela tiden i ca 2000 rpm. Är det normalt? Står den aldrig stilla?

Hastigheten har jag kollat med iStat Pro och iStat Nano.

Det är normalt eftersom min likadana dator med utbytt disk (samma ljudnivå efter) går också 2000 vid tomgång...;)

Minimum 2000 RPM på MacBookPro3,1.

1
Bevaka tråden