Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

24 tum för stort?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är lite inne på att köpa Cinema Display på 24 tum för att koppla till Macbook Pro 13 tum.
Testade och sitta framför den idag, och den kändes verkligen stor.
Jag surfar mest, lyssnar på musik, skriver, kollar på film, lite Photoshop ibland.

Min fråga är: är detta en bra storlek att ha på skrivbordet här hemma, utan att man får nackspärr? Den kändes nästan onödigt stor när jag testade den idag. Vad tycker ni??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-20 01:25

Har en 24" iMac och jag tycker storleken är mycket bra. Nu när man har suttit i 3 år framför denna så blir man lite sugen på ännu större. Så jag tror att många "växer" in sig Men jag förstår om man tvekar när man kommer upp i 27"/30" men jag tycker 24" är rätt lagom faktiskt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-20 01:28

Det viktigaste är ju egentligen upplösningen. Har förutom min iMac 24" också en Lenovo 22" med samma upplösning (1920x1200). Den på diagonalen två tum extra bildytan på iMacen är ingenting jag tänker på när jag växlar mellan skärmarna. Får inte nackspärr eller några andra besvär från någon av dem. Klart mer ergonomiskt än att sitta framför en laptop-skärm och jobba.

Det mesta känns stort om man är van med en 13"-skärm, men man vänjer sig snabbt med mer yta. Desto värre åt andra hållet.

/R
Kan för övrigt tillägga att 22"-skärmen som jag nämner ovan inhandlades för att kopplas till min MacBook, men det fungerade inte alls så smidigt som jag tänkt. Mycket sladdar (magsafe, dvi, ljud, mus, tangentbord etc) att koppla i och ur hela tiden och laptopen förlorade sin mobilitet. För att slippa koppla i och ur sladdar hela tiden köpte jag en iMac för stationärt arbete. En sådan är ju inte så vansinnigt mycket dyrare än en Cinema Display. Kan vara värt att fundera på. Jag ångrar det i alla fall inte.

Senast redigerat 2010-04-20 01:40

Fick min Cinema Display förra veckan, kopplat ihop den me min macbook 13. Ångrar att jag inte gjort det tidigare... Använder den till jobbet, mycket fakturering och sen till Facebook. Hur bra som helst!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-20 08:01

Håller med Kajan, man växer in sig i skärmen. Sitter med 24" på jobbet och min iMac24" hemma. När jag fick min iMac för snart två år sen tyckte jag den var gigantisk, helt beroende på att jag satt med en 17" innan! Nu när jag går i affärer och får syn på en iMac 27" så börjar vill ha faktorn, och "vilken liten skärm jag har hemma"

Ursprungligen av NBK:

Håller med Kajan, man växer in sig i skärmen. Sitter med 24" på jobbet och min iMac24" hemma. När jag fick min iMac för snart två år sen tyckte jag den var gigantisk, helt beroende på att jag satt med en 17" innan! Nu när jag går i affärer och får syn på en iMac 27" så börjar vill ha faktorn, och "vilken liten skärm jag har hemma"

Kör med 17 tum i dagsläget, och när jag testade 24 så kändes det gigantiskt precis som du säger. Men man vänjer väl sig, för Cinema Display känns väl framtidssäker? Tänker främst på utgångarna, någon ny skärm på g m.m.

Vad är fördelarna med en stor skärm? Någon som utnyttjar storleken på något speciellt sätt?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-22 09:57

Jag har suttit med många olika skärmar och "växt ur" dessa efter en stund. Nu har jag en ACD 23" som jag tycker är helt ok. Jag skulle gärna ha en större men tills dess Apple sänker sina priser på sina 30" skärmar så är detta inte aktuellt

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-22 10:02

Man kan aldrig ha förstora skärmar! Har själv 2st 23" ACD'er hemma och men vill ha en 30" till, i mitten... Men jag måste vänta på att "Apple" släpper de nya ati korten med flera utgångar.

I början, precis som många skriver, känns det gigantiskt... Men man vänjer sig allt för fort och det tar inte många månader innan man börjar snegla på större alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 16:57
Ursprungligen av Kenneth M:

I början, precis som många skriver, känns det gigantiskt... Men man vänjer sig allt för fort och det tar inte många månader innan man börjar snegla på större alternativ.

Frågan är väl hur mycket effektivare man faktiskt jobbar på en större skärm. Jag är rätt övertygad om att man kan fylla i princip vilken skärmyta som helst genom att bli slappare och successivt ändra arbetssätt. Brasklapp: Jag har aldrig jobbat på mer yta än en 30" ACD (i sammanhanget inte speciellt stort alltså).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-04-22 11:54

Jag kör meden samsung 24" till min Macbook Alu på jobbet.
DVI anslutning och 1920x1200 upplösning.

Jag använder datorns 13" skärm och 24" skärmen samtidigt och är nöjd med kombinationen.
Jag har testat Apples 30" skärm också men den blir i största laget. Även iMac 27" är gränsfall till för stor om man nu inte ska titta på film i helskärmsläge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-24 09:18

iMac 27" har en precis lagom skärm...
Möjligtvis använder man kanske inte all yta på skärmen lika effektivt, men bra att ha..

Grundregler:
Man kan inte köpa en för stor skärm.
Man kan inte köpa en för snabb dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-24 20:41

I mitt fall skulle det vara: vänster 23"/20" = Vectorscope, 30" i mitten som arbetsreglage och 23"/24" till höger = resultatet. Sen en stort as till lcd (tv) monitor ovanför allt. Just nu kan jag inte se mitt resultat i full upplösning eftersom jag hela tiden måste switcha över till skåpen för att se att allt är ok.

Att se allt på en o samma gång spar faktist otroligt mycket tid. Finns en drös med kreativa program "där ute" som gör livet betydligt lättare om man har flera skärmar. Photoshop är riktigt bekvämt t.ex. Man jobbar i mindre upplösning på ena skärmen och den andra har man den i 100% (pixelmässigt) Så jobbar jag när jag sitter med kund. Ena skärmen sitter jag o pillrar på och den andra skärmen ser kunden helheten.

1
Bevaka tråden