Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brända FireWire portar!!!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 11:06

Hjälp!

Vi har en iMac 800Mhz här, 15" modell från Mars 2002. Dessa FireWire-portar vill inte fungera. De ger ström åt ex. externa Lacie-diskar men vill inte mounta dem.

Saken är den att jag kopplade denna iMac till en G4 som en "target disk" och G4:an ville inte hitta maskinen. Efter mycket om och men kom vi fram till att G4:an FireWire-portar var döda. Vi lyckades fixa detta med ett FireWire-kort.

Men iMacen är ett större problem. Hur löser man detta?

Hjälp!

Kanske en dum fråga, men har du gjort en hederlig gammeldags omstart?

Jag råkade en gång ut för det problemet (eller ett liknande i a f) du har och då var apples lösning att man skulle stänga av datorn, rycka ut sladden och sen vänta nån minut och sätta tillbaka sladden och starta upp igen. Det funkade för mig då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 12:00

Gud ja. Omstart, reset av PRAM, uppstart i OS9. Vi körde även Apple Hardware-test och den gav en error-kod på FireWire-portarna.

:/

Det var verkligen inte bra.

Garanti?

Trist, har hänt mig också med just LaCie FW-diskar. Lampan på disken lös (=ström) men de kom aldrig upp på skrivbordet. FW-portarna var mao brända. Tyvärr var enda lösningen att byta moderkortet...

  • Medlem
  • 2003-05-21 13:32

Körde ni med ip over Firewire installerat?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-21 13:37

Jag har varit med om FW-diskar där kontakten inte haft riktigt bra passform vilket gjort att användaren av misstag kunnat vända den fel med bränd port som följd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 13:42

Nepps... Garantin gick ut i Mars enligt ägaren. Antar jag är den "skyldige". Går detta på någon försäkring tro? Reparationskostanderna blir säkert över 5000 spänn... Argh.

Ring Apple och be om förlängd garanti. Böna och be riktigt snällt, och har du lite tur med att få rätt person i andra änden av luren så kan det gå. Annars kostar det en bra slant att byta moderkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-21 17:34

Låter som en idé... Får bli morgondagens lilla projekt.

Suck, det försvann den lönen :eek:

[gubben är inte förvånad, gubben får el-chockar]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-25 03:43

Kolla så du inte satt in dn i USB:en:p, en kompis råka göra det, han tryckte in den med våld datorn slockan, öppna chassit, woooops han hade råkat knäcka moderkortet inte bra

  • Medlem
  • 2003-05-25 03:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Max Wik
Kolla så du inte satt in dn i USB:en, en kompis råka göra det, han tryckte in den med våld datorn slockan, öppna chassit, woooops han hade råkat knäcka moderkortet inte bra

He, he... visst hörru.

  • Medlem
  • 2003-05-25 11:19

Är det nya FW-diskar? Är de formatterade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-25 22:42

Vi har försökt koppla ihop två macar med "FW TARGET MODE", vi har försökt med en FW-disk (LaCie PocketDrive, HFS+ formatderad med c:a 34GB filer), vi har försökt koppla in en DV-convterer låda till portarna, vi har försökt koppla en DV-kamera till portarana - inget fungerar.

Nej, det är FW-portarna och inte USB. Ganska stor skillnad där :rolleyes:

1
Bevaka tråden