Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra förinställt namn på skärmdumpar.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag föredrar det gamla systemet när skärmdumparna döptes till 1.png, 2.png etc. Dessutom så sitter jag med svenskt system så att jag får filer som heter då "Skärmavbildning ..." som inte funkar när man skickar dem till pc-användare, så jag får sitta och döpa om alla dumpar. Försöker hitta var jag kan ändra vilket filnamn som ska vara standard när jag gör en skärmdump, men det var inte många menyer som fanns där inte. Alla tips är välkomna.

Tråden flyttad från "Allt om Mac" till "OS X".

/Mod

Möjligheten att ändra detta finns även i MacPilot och Tinkertool.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Möjligheten att ändra detta finns även i MacPilot och Tinkertool.

Ja, att ändra format på filerna som skapas samt var man vill spara filerna klarar dessa program på samma sätt som onyx. Men vad jag kan se finns ingen möjlighet till och ändra namnet på filerna som skapas i tinker tool, vilket delvis macpilot och onyx däremot klarar av, och jag tror just namnfrågan var frågeställningen här.

Programmet OnyX kan göra vissa av det du önskar, Skärmavbildning kan man byta ut till något eget, men datum och tid kan man inte påverka.

Titanium Software

Det är med andra ord inte möjligt att ändra inställningen? Det är ett externt program som gäller?

Ursprungligen av JenniC:

Det är med andra ord inte möjligt att ändra inställningen? Det är ett externt program som gäller?

Jo, det är möjligt att ändra inställningen. Men inte direkt i OS X, utan det krävs någon form av verktyg.

Snapz Pro X är ett annat program : Snapz Pro X | Ambrosia Software, Inc.. Det är också användbart om man vill filma något på skrivbordet (screencast)

Med Snapz kan du sätta vilket namn du vill på filerna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 19:11

Copernicus kanske är ett alternativ? Copernicus (Mac) - Download

I det programmet kan man ställa in att man får upp en ruta varje gång där man kan ange sökväg, namn och typ av bild samt komprimeringsgrad.

Det finns ett automator-script i cyberrymden. Det döper om klippen så de liknar hur det var förr. Jag har dock inte tid att googla runt nu.

Förintällt namn går delvis att ändra går via terminalen (eller genom att manuellt peta i plist-filen). För att slippa få med tidsangivelsen i filnamnet krävs ett automator/applescript eller om man föredrar unix en shellscript-daemon som övervakar skrivbordet.

Kolla här: TIP: Change default screen shot filenames, format and location | Snow Leopard Tips

1
Bevaka tråden