Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Reader Updater - varför så dålig?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 11:11

Sitter och arbetar i helt andra program när Adobe Reader Updater plötsligt startar. Jag har inte använt Adobe Reader på många månader, så tydligen ligger programmet och kollar uppdateringar i bakgrunden hela tiden av någon anledning. Jag godkänner uppdateringen och det första som händer är att en ny ruta dyker upp. "Acrobat har identifierat att det finns saknade komponenter som kräver reparation ..." och så har den angivit "Adobe PDFViewer Safari-insticksprogram". Detta plugin har jag ytterst medvetet och aktivt valt att inte installera när jag fick frågan för länge sedan, så att den försöker lura på användaren att detta är något som skulle vara en "saknad komponent" som behöver "reparation" är inte OK. Sedan kommer problemet att denna dialogruta inte går att hitta tillbaka till i Exposé, genom att klicka på symbolen i Dock eller på något annat sätt än att flytta alla fönster åt sidan. När man sedan försöker trycka på rutans knappar går det inte på något sätt. Rutan går inte heller att acceptera, flytta eller komma förbi på något sätt. Den försvinner inte heller trots att jag tvångsavslutar Adobe Reader Updater, utan jag måste in i Aktivitetskontroll och hitta processen (som dessutom körs som root) för att få bort rutan. Därefter är uppdateringen avbruten. Nästa dag kommer uppdateringen upp igen och samma sak händer på nytt.

Detta går aldrig att komma förbi. Som tur är är jag inte intresserad av Adobe Reader heller, så jag går inte in på problemet närmare och försöker ominstallera eller ladda ner uppdateringar manuellt, etc. Utan min retoriska fråga är: Varför är och har Adobes uppdateringsprogram alltid varit så extremt dåligt? Hur kan man lyckas göra så många misstag i en sådan här liten funktion? Så länge jag kan minnas har Adobes uppdaterare varit väldigt rackliga och ändå får man ofta känslan av att 90 % av uppdateringarna är för uppdateringsprogrammet självt.

Utan att på något sätt försvara de brister som finns i installationsprogrammet så vill jag bara påpeka att uppdaterare och installerare inte är någon "liten" sak. Tvärtom är det extremt komplicerat att göra installationsprogram som funkar på en uppsjö varianter av OS, språkvarianter, konfigurationsalternativ, olika browsers etc. etc.

Sen gör du livet lite väl komplicerat för dig: Om du inte är intresserad av programmet så installera det inte, vill du ändra inställningarna för uppdatering så gör du det i programmet, där du också kan välja vilken plugin som ska användas i Safari, Safaris egen eller Adobes.

Gör du som det är tänkt och som anvisningarna säger slipper du m.a.o. just de problemen du ovan beskriver.

Men återigen, det är inget försvar för bristfälliga installerare, något Adobe definitivt har sin beskärda del (och mer därtill) av.

Bifogar skärmdumpar för de inställningar som styr visning av PDF i Safari, respektive automatiska uppdateringar

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Bifogar skärmdumpar för de inställningar som styr visning av PDF i Safari, respektive automatiska uppdateringar

Var hittar man den där inställningen i Safari där man väljer vilket program som ska öppna en PDF-fil?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Var hittar man den där inställningen i Safari där man väljer vilket program som ska öppna en PDF-fil?

Det där är inställningar i Reader, inte i Safari.

Ett inlägg har brutits ut från denna tråd och flyttats till nedanstående tråd. Skapa inte inlägg om nya frågeställningar i trådar som handlar om något helt annat!

http://www.99.se/internet-bredband/288313-ladda-hem-pdf-fran-vattenfall.html

/Mod

1
Bevaka tråden