Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyrkantsindrag i Indesign?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-18 19:28

Hej!

Ja det är ju inte så svårt att få till ett fyrkantsindrag i InDesign. Mitt "problem" är att jag skulle vilja kunna ha ett förstaradsindrag på exempelvis hel fyrkant i en styckeformatmall så att jag om jag ändrar formatmallens teckenstorlek från exemplevis 12 till 14 punkter också indraget automatiskt följer med. Någon som vet hur man gör?

Leif S

  • Medlem
  • 2010-04-18 20:17

Vill också veta.

+1 på denna fråga.

  • Medlem
  • 2010-04-18 21:44

En skriptlösning kan man nog krysta fram själv, men om man kan få InD att lösa detta med automatik är vad jag undrar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-18 22:38

jamen för visst borde det gå?

  • Medlem
  • 2010-04-18 22:52
tell application "Adobe InDesign CS4"
	tell active document
		set myPointSize to point size of properties of item 1 of selection
		set myIndent to (myPointSize * (127 / 360))
		set first line indent of selection to myIndent
	end tell
end tell
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-18 22:57
Ursprungligen av Baron:
tell application "Adobe InDesign CS4"
	tell active document
		set myPointSize to point size of properties of item 1 of selection
		set myIndent to (myPointSize * (127 / 360))
		set first line indent of selection to myIndent
	end tell
end tell

Absolut, (och begåvat!), men det är en ganska knepig väg att gå för en relativt normal sak att vilja göra.

  • Medlem
  • 2010-04-18 23:52

Om man bakar ihop det med kod som minskar eller ökar graden eller applicerar styckeformat så är man hemma.

Tyvärr accepterar InDesign bara absoluta mått, inte relativa. Jag vet inte hur det är i CS5, men jag tror inte det är någon skillnad där, så Barons script eller någon variant av det är den workaround man får använda.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tyvärr accepterar InDesign bara absoluta mått, inte relativa. Jag vet inte hur det är i CS5, men jag tror inte det är någon skillnad där, så Barons script eller någon variant av det är den workaround man får använda.

Samma sak i CS5, men det är en RIKTIGT BRA request. In med den

Jag hade samma problem när jag för några månader se'n skulle göra mallar för ett jobb. Som jag är en sopa på scripting försökte jag hitta en lösning i InDesign.
Nedanstående är en riktig ful-lösning, jag erkänner, men funkar iallafall för mig.

I Webdings (och Wingdings) finns i början av fonten ett par tomma platser som bara tycks innehålla ett breddvärde på ca en halvfyrkant (jag har inte iddats öppna fonten i en fonteditor och kolla).
Inlagt i ett styckeformat som en ”bullet” och tillsammans med en halvfyrkant för ”text efter” funkar det som ett storleksrelativt förstaradsindrag.
Vill man ha ett exaktare, eller flera olika värden på indraget tänker jag att man kan göra en enkel font som bara innehåller några olika tomma bokstavsbredder.

Kom just på...
ännu fulare
Man kan naturligtvis använda vilket jäkla tecken i vilken jädrans font som helst som ”bullet”...
...förutsatt att man ger det ett teckenformat som innehåller ”fyllnadsfärg: ingen”

Senast redigerat 2010-04-20 16:54

Clever!

Det där var fan inte illa pinkat!

  • Medlem
  • 2010-04-20 21:02

Kan man inte använda fyrkantsblanksteg som bullet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-20 23:33

Snäll och följsam Bounding-Box

En följdfråga: Jag har länge våndats och svettats och frustat över att själva bounding-boxen kring text inte följer med automatiskt när man raderar eller lägger till text. Jag kan inte se funktionen med att den lilla plus-rutan alltid dyker upp, istället för att bounding-boxen skalenligt följer textmassan.

Finns det en inställning för detta?

Ursprungligen av quasar:

En följdfråga: Jag har länge våndats och svettats och frustat över att själva bounding-boxen kring text inte följer med automatiskt när man raderar eller lägger till text. Jag kan inte se funktionen med att den lilla plus-rutan alltid dyker upp, istället för att bounding-boxen skalenligt följer textmassan.

Finns det en inställning för detta?

Nej det finns ingen inställning för det. Däremot kan man med kortkommandot Alt+Cmd+C anpassa textboxen (krympa eller växa) så den passar texten. Funkar dock bara på enkla textramar (ej spaltindelade, ej kopplade, ej med hörneffekter etc.) Det kan dock lösas med script.

I kommande CS5 finns möjligheten att göra script som mer fundamentalt ändrar programmets beteende, och det skulle t.ex. vara fullt möjligt att göra ett script som automatiskt anpassar textramen på det sätt du önskar (även om jag personligen tror att de flesta användare inte vill ha det så)

Ursprungligen av Baron:

Kan man inte använda fyrkantsblanksteg som bullet?

Nope, den köper inte enbart ^M, det måste tydligen finnas ett tecken. Dock är väl "N" i de flesta typsnitt ganska exakt en halvfyrkant, + ^N på "text efter" = fyrkantsblank

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-21 13:56

Artrithr: Inte så dumt går ju att fixa lite med. Gillar inte riktigt ändå att använda wingdings eftersom fyrkantsmåtten ju följer typsnittet, och alltså inte är exakt korrekt om jag då inte vill skriva med wingdings - och det vill jag ju sällan. Din vidareutveckling av fulknepet är bättre. Ska kika på det. Tack!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-21 14:08

Ja men det här kan ju fungera om man använder em-dash för fyrkant och inget efter. Bra!:)

Ursprungligen av Leif S:

Ja men det här kan ju fungera om man använder em-dash för fyrkant och inget efter. Bra!:)

Absolut bättre

1
Bevaka tråden