Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VMware Fusion kräver serienummer till XP-skiva

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 20:03

Har en XP-Pro skiva som jag fått från jobbet som jag kör i WM Fusion. Men jag blir tillfrågad efter serinummret till XP. Vilket inte ska behövas då skivan saknar sådan helt o hållet.

Någon som har haft samma problem? Lösning?

mvh
Frälst

Ta kontakt med jobbet då, IT-avd eller nåt.
De torde väl ha ngt licensnummer som de använder.

Ursprungligen av Frälst:

...som jag kör i WM Fusion...

Jag förmodar att du menar VMware Fusion. Jag ändrar i trådens rubrik.

/Mod

Ursprungligen av Frälst:

...serinummret till XP. Vilket inte ska behövas då skivan saknar sådan helt o hållet...

Om det är under installationen av XP som du får frågan om serienummer, så borde det gå att klicka sig förbi den rutan.

Om det inte är under installationen, så får du nog berätta lite mer om vad som händer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-29 21:38

Serienumret borde finnas inskriven i unattended filen (eller vad den nu hette) på skivan utifall den installeras automagiskt.. Filen kan du läsa i en texteditor och numret står i klartext..

Enligt en kompis krävs serienumret när man installerar i en virtuell maskin men inte när man installerar i en riktig (maskin) :/

  • Oregistrerad
  • 2010-04-18 19:45
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Enligt en kompis krävs serienumret när man installerar i en virtuell maskin men inte när man installerar i en riktig (maskin) :/

Det där är inte möjligt. Använder du något verktyg i Vmware för att installera? Eller hur gör du? Om du startar skivan direkt i din dator måste du ange serienummer då?

Ursprungligen av studiox:

Det där är inte möjligt. Använder du något verktyg i Vmware för att installera? Eller hur gör du? Om du startar skivan direkt i din dator måste du ange serienummer då?

Nu körde jag med Parallels men vad som hände för mig var att jag inte kunde gå vidare med installationen förrän jag matat in det milslånga serienumret. Min kompis som håller på väldigt mycket med windows och kör med virtuella maskiner på sina egna burkar sa att det var så, antar att han råkat ut för samma själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-25 17:44
Ursprungligen av studiox:

Det där är inte möjligt. Använder du något verktyg i Vmware för att installera? Eller hur gör du? Om du startar skivan direkt i din dator måste du ange serienummer då?

Jag har precis samma problem som Cogito ergo Mac. Vid vanlig Bootcamp instalation så behöver jag inte skriva in någon nyckel.

Det låter märkligt att det skulle vara så, är det inte bara så att VMware frågar efter serienumret för att göra det enklare att installera? Ge ingen serienummer utan gå vidare med installationen.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-04-18 20:28

XP kräver serienummer vid installation, Windows 7 kan man hoppa över det och ange senare.

1
Bevaka tråden