Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig jag har ett allvarligt problem!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-04-18 14:46

Jag känner att jag snarast måste få hjälp med ett otroligt jobbigt problem.

1. Min MacBook Pro 3.06ghz 4gb ram uppför sig jätte underligt i programmet Geektools. Jag kan inte röra fönstern utan att den laggar/låser sig, den kan inte styra något med geektools utan att lagga så mycket att man ger upp. Min mors Macbook pro 2.4ghz kör programmet flytande och min brors iMac kör även den programmet utan några som helst problem.
Jag har avinstallerat geektools säkert 10gånger och installerat om det. Jag behöver er hjälp!

2. Jag tvingas ständigt köra med manuell ip på min airport annars får jag upp: Inget airportkort installerat. Jag kan byta till engelska vilket löser problemet men jag vill ha svenska och då med automatisk ip så får jag: inget airportkort installerat.

3. När jag kör skivverktyg/reparera skivbehörighet får jag ALLTID upp detta: Fel behörigheter på ”usr/share/derby”, ska vara drwxr-xr-x , de är lrwxr-xr-x .
Reparerade ”usr/share/derby”. (reparera inte alls antar jag?!)

och Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Tacksam för svar.
Jag känner att jag snart ger upp den här dator och säljer den ist. Det är till synes små problem men super jobbiga då jag aldrig kan ta med datorn och smidig använda min airport symbol rätt i menyn eller köra mitt favorit program geektools.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-18 14:55

Testat att installera om OS X?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-04-18 15:01
Ursprungligen av fedi-93:

Testat att installera om OS X?

Jag får väl göra detta. Kan jag återställa den från backup senare?

Hur återställer jag den helt?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-18 15:21
Ursprungligen av Numon:

Jag får väl göra detta. Kan jag återställa den från backup senare?

Hur återställer jag den helt?

Jag skulle lägga över allt jag ville ha kvar på en annan disk. Alltså inte hela systemet. För att installera om är det bara att poppa in skivan du fick med och köra igång! Sen när den är klar lägger du tillbaka allt.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-04-18 15:28

Hmm va jobbigt. har ju kört hela backupen nu... Får jag kvar fel tror du om jag använder den?

ARDA = Apple Remote Access Agent kan du strunta i.
det är en fil som hjälper till om du skall köra din mac med fjärrlösningen ARD.

Öht när det kommer till behörigheter är det ingen större deal.

Hur mycket har du pellat sönder ditt system?
Det verkar ju som du är en Teknouser som installerar/installerar om en hel del.

geektools är väl inget fulländat program, det kan väl ha buggar som så mkt annat.

Tror du löser hela skiten med att göra som Fedi säger, Nuke&pave.
Låt bli att pella bort en massa saker sedan, satsa hellre på att om du är som jag - noll musikalisk - att ta bort garageband med sina loopar, där kan du spara några GB.

Airportkortet som funkar på engelska men inte på svenska låter ju inte som ngt i hårdvara utan helt klart mjukvara.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-04-18 15:15
Ursprungligen av Goflorp:

ARDA = Apple Remote Access Agent kan du strunta i.
det är en fil som hjälper till om du skall köra din mac med fjärrlösningen ARD.

Öht när det kommer till behörigheter är det ingen större deal.

Hur mycket har du pellat sönder ditt system?
Det verkar ju som du är en Teknouser som installerar/installerar om en hel del.

geektools är väl inget fulländat program, det kan väl ha buggar som så mkt annat.

Tror du löser hela skiten med att göra som Fedi säger, Nuke&pave.
Låt bli att pella bort en massa saker sedan, satsa hellre på att om du är som jag - noll musikalisk - att ta bort garageband med sina loopar, där kan du spara några GB.

Airportkortet som funkar på engelska men inte på svenska låter ju inte som ngt i hårdvara utan helt klart mjukvara.

okej... försto 80% av det du skrev. Pellat? teknouser? nuke&pave?....

Iaf geektools funkar på de andra datorerena, varför funkar det inte på min? Och hur löser jag problemet med airporten?

vad får dig att tro detta du skriver med pellat etc?

Ursprungligen av Numon:

okej... försto 80% av det du skrev. Pellat? teknouser? nuke&pave?....

Iaf geektools funkar på de andra datorerena, varför funkar det inte på min? Och hur löser jag problemet med airporten?

Vad får dig att tro detta du skriver med pellat etc?

Du lät väldigt insatt, men jag kanske tog i.

Ok, pellat, pillat
Nuke&pave (Atombomba & Asfaltera, skämtsamt uttryck för att installera om hela systemet på nyraderad hårdddisk)

Teknouser, en väldigt tekniskt bevandrad användare.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-04-18 17:55
Ursprungligen av Goflorp:

Du lät väldigt insatt, men jag kanske tog i.

Ok, pellat, pillat
Nuke&pave (Atombomba & Asfaltera, skämtsamt uttryck för att installera om hela systemet på nyraderad hårdddisk)

Teknouser, en väldigt tekniskt bevandrad användare.

okej, känner mig ärad. Men jag är inte jätte bra på detta. jag kan väl endel dock. Jag skulle uppskatta hjälp med iphoto backup. kört hela datorn i timemachine och kan ju backa up där men det kanske är dumt då jag får med massa skit anatar jag?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-04-18 18:40
Ursprungligen av Numon:

okej, känner mig ärad. Men jag är inte jätte bra på detta. jag kan väl endel dock. Jag skulle uppskatta hjälp med iphoto backup. kört hela datorn i timemachine och kan ju backa up där men det kanske är dumt då jag får med massa skit anatar jag?

Jag körde en safestart. starta om men shift och sen starta om vanligt och nu verkar geektools iaf funka... varför:D?!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-18 18:58

För att du har pillat sönder något i ditt OS Du kan lugnt köra en ren installation av Mac OS X, sen EFTER installationen (när du gör den första konfigurationen där du skapar konto osv) väljer du att återställa från Time Machine. Då återställs bara din data, inte OS X om du har haft sönder det.

Dock finns det fortfarande en risk att du har pillat sönder något annat också (inställningar för program osv), så det allra bästa är att installera OS X på nytt och precis som Fedi säger bara kopiera över dina prylar. Nackdelen är att du då måste installera om alla program och göra om alla inställningar, men det är det nog värt jämfört med att köpa en ny burk...

iPhoto biblioteket ligger i user/Bilder och heter helt enkelt iPhoto Bibliotek.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-18 19:06
Ursprungligen av shandar:

För att du har pillat sönder något i ditt OS Du kan lugnt köra en ren installation av Mac OS X, sen EFTER installationen (när du gör den första konfigurationen där du skapar konto osv) väljer du att återställa från Time Machine. Då återställs bara din data, inte OS X om du har haft sönder det.

Det var nytt för mig...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-18 19:13
Ursprungligen av fedi-93:

Det var nytt för mig...

Yup, det har räddat mig ett par gånger Det är där man väljer att överföra information från en annan Mac, ett av alternativen är återställ från Time Machine backup.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-18 19:34
Ursprungligen av shandar:

Yup, det har räddat mig ett par gånger Det är där man väljer att överföra information från en annan Mac, ett av alternativen är återställ från Time Machine backup.

Då ska jag också fixa en Time Machine backup nu!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-04-18 21:32
Ursprungligen av shandar:

För att du har pillat sönder något i ditt OS Du kan lugnt köra en ren installation av Mac OS X, sen EFTER installationen (när du gör den första konfigurationen där du skapar konto osv) väljer du att återställa från Time Machine. Då återställs bara din data, inte OS X om du har haft sönder det.

Dock finns det fortfarande en risk att du har pillat sönder något annat också (inställningar för program osv), så det allra bästa är att installera OS X på nytt och precis som Fedi säger bara kopiera över dina prylar. Nackdelen är att du då måste installera om alla program och göra om alla inställningar, men det är det nog värt jämfört med att köpa en ny burk...

iPhoto biblioteket ligger i user/Bilder och heter helt enkelt iPhoto Bibliotek.

jo precis. men det verkar bara vara det där med skivverktygets reparation som man kan störa sig på. nu funkar iaf geektools. pillat och pillat... jag har använta program som cleanmymac och det skulle isf vara det... men vem vet, inte jag iaf... men som det ser ut så är bara airpoten problemet och det tror jag inte kommer fixa sig med en ominstallation, den funka inte ens när den var ny och den funkar inte när jag installerat om innan heller.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-18 22:02
Ursprungligen av Numon:

jo precis. men det verkar bara vara det där med skivverktygets reparation som man kan störa sig på. nu funkar iaf geektools. pillat och pillat... jag har använta program som cleanmymac och det skulle isf vara det... men vem vet, inte jag iaf... men som det ser ut så är bara airpoten problemet och det tror jag inte kommer fixa sig med en ominstallation, den funka inte ens när den var ny och den funkar inte när jag installerat om innan heller.

Felmeddelanden från när du kör 'reparera skivbehörigheter' är i 99/100 inget att bekymra sig över.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-18 16:18

Det är juh meningen att du ska börja med ett rent system... som sagt, lägg bara in musik, bilder och annat lull du har på hårddisken som du vill ha kvar ;P

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-04-18 16:25
Ursprungligen av fedi-93:

Det är juh meningen att du ska börja med ett rent system... som sagt, lägg bara in musik, bilder och annat lull du har på hårddisken som du vill ha kvar ;P

jo men ex itunes. jag ha rju pedantisk ordning där och samma i iphoto...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-18 17:46
Ursprungligen av Numon:

jo men ex itunes. jag ha rju pedantisk ordning där och samma i iphoto...

För att ta backup på iTunes biblioteket går du till:
User/musik/
Ta backup på hela mappen som heter "iTunes". Sen när du har installerat om går till samma ställe i finder och ersätt mappen med den som finns där.
Men jag är inte så säker på hur man gör för iPhoto, vet någon annan?

1
Bevaka tråden