Intro:
Köpte en 2 TB Western Digital MyBook World NAS disk då pris per TB var betydligt billigare än ditto med TimeCapsule. Ungefär halva priset. Målet var Time Machine backup, Aperture Vaults och media server.

Problem:
1. Det går inte att radera shares man har skapat.
T.ex. ett share som "APERTURE_VAULTS" går varken att radera direkt genom filhanterarn eller genom att använda WD's medföljande "Network Storage Manager". Jag kör med Admin rättigheter. Resultatet är att Aperture hänger sig i en delete loop för Vaultet och/eller att Network Storage Manager hänger sig.

2. Den är otrolig trög. Och ev. hänger sig.
Har ett Aperture bibliotek på strax över 100 GB som har gått bara 60 GB på en hel natt. Då jag under flera minuter på morgonen inte kunde se att mer data fördes över så stoppade jag processen. Är det normalt att det skall gå så trögt? Har direktkopplat NASen till datorn via en CAT 5e kabel. I så fall är det otänkbart att spara vaults och Time Machine backup där då själv små ändringar skulle "boka" upp datorn flera timmar.

Har sökt på nätet kring denna disken nu, och ser på div engelska webplatser att man just klagar på problem med att ta bort shares. Någon här inne som det krånglar för eller som får disken att fungera? Jag har senaste mjukvaran till disken.