Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibrera "memory heatsink" . Går det, i så fall hur?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-17 18:16

Hej,

Köpte en beg G5:A 2,5 dual sen 2004, tillverkad 2004-11-05./ modell M9457LL/A

Ett problem jag hittat är att temperaturen från givaren för minnena är för hög "Memory Heatsink", den pendlar mellan 72-81° och vid 79 grader ökar fläkten, med oljud som följd. Fläktarna snurrar ca 2500 varv, ibland mer, innan den går ner i vilosnurr 720 varv....

Desvärre finns inga "originalskivor" med, och jag har inte lyckat köra "hardware-test" från min köpskiva med Tiger.

Jag har kört RP-rst. (3ggr)

Jag har läst att det finns "kalibreringsprogram" hos auktoriserade mac-meckar, som kan ordna problemet. Givaren visar ca 20 grader för hög temp, så jag behöver bara sänka den 10 grader.

Är det någon som kan hjälpa mig?
Går det t ex att lösa via terminal (kan inte tillräckligt för att försöka). -> se även nedan - id beteckning från sensorn.

Eller är det möjligtvis så att Serviceprogrammet som de "auktoriserade" har går att hitta???

ÄR det någon som vet var på kortet som "memory heatsink"-givaren sitter?
r - kan inte hitta denna på kortet ( letat optiskt). Det kan ju även tänkas att den sitter via en sladd och har åkt in under varmare delar i så fall...

Tacksam för god hjälp /2Lazy

PS - här kommer fakta
Temperature Sensors

1) Processor Card A Ambient (‚ÑÉ)
2) CPU A Die Temperature (‚ÑÉ)
3) Processor Card B Ambient (‚ÑÉ)
4) CPU B Die Temperature (‚ÑÉ)
5) Drive Bay (‚ÑÉ)
6) Main Logic Board Backside (‚ÑÉ)
7) MinnesTemp (‚ÑÉ)
8) SMART Disk WDC WD2500JS-41MVB1 (WD-WMANY1078520) (‚ÑÉ)

1 2 3 4 5 6 7 8
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2010-04-17 18:10:37 +0200 48.75 52.98 44.25 50.32 26.50 45.50 73.50 *********

SAMT-------------------->

Sensor ID Report

Created 2010-04-16 for computer GAG5.

hwsensor.AppleAD741x.10: Processor Card A Ambient (local computer)
hwsensor.AppleAD741x.11: CPU A Die Temperature (local computer)
hwsensor.AppleAD741x.15: Processor Card B Ambient (local computer)
hwsensor.AppleAD741x.16: CPU B Die Temperature (local computer)
hwsensor.AppleLM7x.4: Drive Bay (local computer)
hwsensor.AppleMaxim6690.6: Main Logic Board Backside (local computer)
hwsensor.AppleMaxim6690.7: Memory Controller Heatsink (local computer)
smart.HDS725050KLA360.KRVN67ZAJ3DKGF: SMART Disk HDS725050KLA360 (KRVN67ZAJ3DKGF) (local computer)
smart.WDC WD2500JS-41MVB1.WD-WMANY1078520: SMART Disk WDC WD2500JS-41MVB1 (WD-WMANY1078520) (local computer)

Ursprungligen av 2Lazy:

Eller är det möjligtvis så att Serviceprogrammet som de "auktoriserade" har går att hitta???

Kan inte svara på om det går att lösa via terminalen eller så, men att "hitta" programmet någonstans är lika med piratkopiering och det diskuterar vi inte här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 23:22
Ursprungligen av Capeman:

att "hitta" programmet någonstans är lika med piratkopiering och det diskuterar vi inte här.

Märkligt påstående om betydelsen av hitta, tycker jag.

Jag trodde hitta betydde något annat, fast nu vet jag att det inte gör det här, för dig.

Men det kanske går att hitta en väg att komma över programmet legalt?

Men först måste man väl veta om programmet kan lösa problemet.

Och är det inte just lösningar vi diskuterar här?

En annan sak, jag hittade systemskivorna till en av mina senare G5-or, som det visade sig gick att använda.
AHT-programmet hittar inget fel på hårdvaran i datorn.

Behovet är att kunna kalibrera om värmegivaren som visar fel, eller om möjligt flytta eller byta ut den. Men nu vågar jag väl inte säga att jag har inte "hittat" var den sitter...

Senast redigerat 2010-04-18 23:40
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-18 23:47

Tror inte du kan hitta dette program legalt på nåt sätt och vis.
Programmet är enbart till för Apples service verkstäder.
Vill du kalibrera datorn, så måste du ta den till en serviceverkstad, som lätt fixar detta åt dig.

Ursprungligen av smurf:

...
Vill du kalibrera datorn, så måste du ta den till en serviceverkstad, som lätt fixar detta åt dig.

Om du har tur går det lätt. Se även denna kommentar på Macintouch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 18:50

Nu vet jag mera - för dem som ta del av svaren

Hallå igen, och tack för all hjälp...

Skam den som ger sig.
Efter oändligt letande på nätet, läsande om allt vad som har med power MAC att göra, flera olika frågor på chattar, så har det klarnat.

Memory Heat Sink sitter på ett eget litet kort, fäst på undersidan av moderkortet.

Vill passa på att nämna att många tycks ha haft liknande problem, framförallt i USA.
Från och med version 2.5.8 av ASD - kan man Kalibrera Tempgivarna i en G5 t o m "early 2005" , enligt litteraturen på nätet.

Min dator har nu körts med ASD - 2 .5 .8 / kalibrering av givarna, / och det gjorde viss skillnad. (5 grader lägre temp visas nu, i snitt, från givaren "Memory Heat Sink"
Fortfarande har jag fläktljud emellanåt, men då stannar/vänder fläktarna på 1250 - 2000 varv ned till tomgång 315 rpm och det är minst 1000-1500 varv lägre i topparna mot tidigare och ger mycket mindre oljud. CPU A/B skiljer sig mycket mindre efter kalibreringen, också. Dålig nogrannhet/accurancy tidigare, alltså.

OM NÅGON VET OM MAN KAN ÖKA TOMGÅNGSVARVET PÅ FLÄKTARNA LITE - SÅ "SPEAK UP"...? Intressanta filer hittas i System/bibliotek/extensions/AppleFan.kext + visa paketets innehåll.... sen /contents/info.plist - eller /MacOS/Applefan.

Orsaken av lite hög temp kan vara,
- att gammalt damm sitter under kortet så att ventilationshastigheten på luften dämpas.
- En annan möjlig orsak är att själva temp-givaren visar fel - som i så fall måste bytas.
- En tredje orsak kan vara ett minnena går för varmt... Varför i så fall kan jag inte gissa eller förstå? Eftersom jag provat minnena (+ alla varianter) i en annan G5:a, utan att få hög temp.

Tyvärr vägrar Apple att sälja reservdelar, om man inte samtidigt lämnar in den för ditsättning
- Det är ju lite skruttigt samt konkerrensbegränsande, tycker jag.

Så jag lär få leva med fläkt- oljudet som nu är mycket lägre, eftersom det kostar mer att byta givare än vad hela datorn har i värde... Tur att det inte är samma regler för termostaten i en bil.... Som förmodligen bara skulle kosta en femtedel att byta....

Alternativet är att springa på en riktigt trasig G5 som man kan få tok-billigt, och sen byta givare och hoppas på att den är bättre...

TIPS!
Vill man avläsa sina tempar i en mac kan man ladda ner "Temperature Sensor" /http://www.bresink.com/osx/TemperatureMonitor.html - verkar funka på både Intel/Power.

Ursprungligen av 2Lazy:

Tyvärr vägrar Apple att sälja reservdelar, om man inte samtidigt lämnar in den för ditsättning
- Det är ju lite skruttigt samt konkerrensbegränsande, tycker jag.

Så där är det med nästan alla datortillverkare... På vilket sätt är det "konkurrensbegränsande"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 01:25
Ursprungligen av Capeman:

Så där är det med nästan alla datortillverkare... På vilket sätt är det "konkurrensbegränsande"?

Jo, genom att bara låta auktoriserade sälja reservdelar genom "ditsättning" hos dem, så omöjliggör man konkurrens, dvs konkurrens inom dataservice...

Ursprungligen av 2Lazy:

Jo, genom att bara låta auktoriserade sälja reservdelar genom "ditsättning" hos dem, så omöjliggör man konkurrens, dvs konkurrens inom dataservice...

Ja men så är det ju med andra datortillverkare också. Kan inte se hur Apple skulle vara annorlunda här? Oftast krävs det enauktorisation för att få serva ett visst märke. HP låter t ex inte vem som helst sälja deras delar/skruva i maskinerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 15:47

Om en eller flera gör "fel" - blir det "rätt" då?

Om vi drar en parallell till annan bransch - t ex bilbranschen. Skulle du som bilägare
acceptera att t ex Volvo inte säljer bromsar eller termostat till din bil, med mindre än att du lämnar in hela bilen, till några få "märkesverkstäder", de avtalat om?

Eller att du inte kan handla en ny cykelkjedja till din cykel - utan måste lämna in cykeln hos få "utvalda" reparatörer.

I båda fallen - även efter det att garantin slutat gälla.

Knappats troligt att det kan bli så , eller hur!

- Nu är det ett faktum i databranschen, kanske dax med en granskning av konkurrensverket? Jag har läst många "licensvillkor" som skulle falla som en "fura" vid process, jmf 36§ AVL.
Så branschen har inte alltid täckning och framförallt inte Apple.

Ett annat exempel på lag-nonchalans som Apple gör - är brott mot prisinformations Lag.
Apple - har sida upp och sida ner, utan att ange priser, vilket inte är korrekt. Det är bara som Grossit, om man riskerar att styra prissättningen, som undantag för pristvången medges. Det kan man ju knappas hävda när man säljer varan själv...

Det är samma regler som gäller för en hemsida på internet, som gäller för en butiks skyltfönster.

Som utbildad ARU inom reklam - oroas jag av utvecklingen, jag tycker Apple passerar gränsen - lite väl mycket eller ofta, när det gäller vissa lagar.

De har lärt sig ODG, och det pågår/uppstår tvister mor Apple i olika frågor där de bara "kört på" i kraft av sin storhet, t ex Nokia/Iphone-målet, där jag med viss inside info, sätter på att Nokia tar hem spelet.

Senast redigerat 2010-04-29 18:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 18:57
Ursprungligen av 2Lazy:

Ett annat exempel på lag-nonchalans som Apple gör - är brott mot prisinformations Lag.
Apple - har sida upp och sida ner, utan att ange priser, vilket inte är korrekt. Det är bara som Grossit, om man riskerar att styra prissättningen, som undantag för pristvången medges. Det kan man ju knappas hävda när man säljer varan själv...

Det är samma regler som gäller för en hemsida på internet, som gäller för en butiks skyltfönster.

Jag tycker du i stort har en poäng men jag förstår inte dina invändningar mot Apples prisinformation. Jag tycker att de har den informationen på snart sagt alla relevanta sidor. Måste enligt lag en prislapp vara synlig så snart en produkt syns på bild?

Välkommen till Apple Store - Apple Store (Sverige)
Apple - MacBook Pro - Den nya MacBook Pro-familjen är här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 23:29
Ursprungligen av sodemus:

Jag tycker du i stort har en poäng men jag förstår inte dina invändningar mot Apples prisinformation. Jag tycker att de har den informationen på snart sagt alla relevanta sidor. Måste enligt lag en prislapp vara synlig så snart en produkt syns på bild?

Välkommen till Apple Store - Apple Store (Sverige)
Apple - MacBook Pro - Den nya MacBook Pro-familjen är här.

JA - man är skyldig uppge pris för en vara - OAVSETT VAR DEN SALUFÖRS - här följer utdrag av lagen.

SFS nr: 2004:347

3 § Lagen gäller för sådana näringsidkare som i sin
yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller produkter till
konsumenter.

6 § Prisinformation skall lämnas när en näringsidkare
marknadsför bestämda produkter.

7 § Prisinformation för varor skall lämnas genom uppgift om
varans pris och jämförpris.

Sen har jag en bok med rättsfall också, men jag tror det här räcker....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 23:34

GLÖMDE en sak,

Det är väldigt vanligt med internetannonser utan pris. Samtidigt är alltid den som ansvarar för Internetsidan = ansvarig utgivare.

Det är ansvariga utgivaren skyldighet att se till att alla annonser följer lagen, och om så inte är fallet, den som är ansvarig.

Tänkte det kunde vara bra att tänka på, eftersom det finns massor med annonser - även här - som saknar pris.....

Precis som smurf säger. Mjukvaran finns bara tillgänglig för service providers, inget "märkligt" med det.

Lite skillnad på att köpa ett par bromsklossar och köpa en lös motor i delar, som man skall byta hemma i köket och fortfarande ha garanti kvar efter ungefär.

Det var fasen vad du går på. Det är väl inget konstigt med att Apple (och alla andra firmor) vill ha att göra med auktoriserade verkstäder; de vill ha en stabil affärsverksamhet att deala med, de utbildar folk, de har system och regler etc för hur det skall fungera, inga oppfinnarjocke i källare.

Det du vill hålla på med är ju miltals utanför bromsklossar om vi säger så.
Lämna in grunket, få det reparerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 23:20
Ursprungligen av Goflorp:

Lite skillnad på att köpa ett par bromsklossar och köpa en lös motor i delar, som man skall byta hemma i köket och fortfarande ha garanti kvar efter ungefär.
.

Det här skulle nog reta ca 10 000 bilverkstäder - som inte har full auktorisation....

Tur att det finns alternativ, tycker jag

Ursprungligen av 2Lazy:

Det här skulle nog reta ca 10 000 bilverkstäder - som inte har full auktorisation....

Tur att det finns alternativ, tycker jag

Det retar konstant en massa bilverkstäder som inte har full auktorisation.
Synd för dem.

Jag tycker de flesta bolag gör helt rätt när de vill att man lämnar in sin trasiga mickapär till service istället för att folk som (oftast) inte kan skall "reparera" hemma i köket.

Men du verkar ju veta vad du talar om åtminstone.

Synd bara att så få företag sätter ribban efter det utan snarare efter en verklighet där de skulle få ta hand om skrapet efteråt med alla folk som fixat sina datorer så att de aldrig går mer och hotar med aftonbladet och Sverker om de inte får en ny.

HP/Dell och tusan vet vad säljer väl bara sina reservdelar via sina auktoriserade verkstäder. Jag tycker det tyder på förnuft och att de faktiskt eftersträvar att deras grejer servas av folk som har utbildning på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-29 00:00
Ursprungligen av Goflorp:

Det retar konstant en massa bilverkstäder som inte har full auktorisation.
Synd för dem.

Jag tycker de flesta bolag gör helt rätt när de vill att man lämnar in sin trasiga mickapär till service istället för att folk som (oftast) inte kan skall "reparera" hemma i köket.

Men du verkar ju veta vad du talar om åtminstone.

Synd bara att så få företag sätter ribban efter det utan snarare efter en verklighet där de skulle få ta hand om skrapet efteråt med alla folk som fixat sina datorer så att de aldrig går mer och hotar med aftonbladet och Sverker om de inte får en ny.

HP/Dell och tusan vet vad säljer väl bara sina reservdelar via sina auktoriserade verkstäder. Jag tycker det tyder på förnuft och att de faktiskt eftersträvar att deras grejer servas av folk som har utbildning på det.

Jag anser att man borde se skillnad i vad en garranti omfattar i frågan. När den gått ut kommer ju resonemanget i en annan dager.

Själv är jag utbildad inom elektronik, har haft licenser för att löda till flyget/försvaret osv. Med den bakgrunden, och kunskap om Cmos-teknik, ser jag inte några själ till varför jag inte skulle FÅ försöka laga själv - om jag vill.

Misslyckas jag, så måste det väl betyda att det blir synd om mig, med inte för den som säljer nytt eller tar betalt för att reparera mina misstag.

Håller fullständig med om jornalist-faktorn, som sällan ger sakfrågan full rättvisa, men anser inte att det ingår i motivbilden till en "nykläckt" sedvänja gällande HUR man får köpa reservdelar....

Jag tror inte att G5:ans fläktar låter sig styras via mjukvara på samma sätt som Intel-Macarnas. Jag vet inte varför, men det kanske har att göra med skillnader mellan Open Firmware (PPC) och EFI (Intel).

Jag vill minnas att folk bytte till tystare men minst lika effektiva fläktar. Det finns t.o.m. de som installerade en extra fläkt vilket borde ge samma totaleffekt som att öka tomgången på existerande fläktar.

Annars är det självklart viktigt att få bort allvarligare dammbeläggningar. Det kan göra stor skillnad, även om det är ett tråkigt arbete.

Tips: man kan lära sig många kylningsknep på overclock.net även om det sällan handlar om macar.
OT-tips: undvik att kritisera Apple här om du bara är ute efter att få snabb hjälp, eftersom riddarna av Cupertinos ofelbart rycker ut för att försvara företagets heder = tröttsam tråd = förre orkar hjälpa till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 23:17
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tror inte att G5:ans fläktar låter sig styras via mjukvara på samma sätt som Intel-Macarnas. Jag vet inte varför, men det kanske har att göra med skillnader mellan Open Firmware (PPC) och EFI (Intel).

Jag vill minnas att folk bytte till tystare men minst lika effektiva fläktar. Det finns t.o.m. de som installerade en extra fläkt vilket borde ge samma totaleffekt som att öka tomgången på existerande fläktar.

Annars är det självklart viktigt att få bort allvarligare dammbeläggningar. Det kan göra stor skillnad, även om det är ett tråkigt arbete.

Tips: man kan lära sig många kylningsknep på overclock.net även om det sällan handlar om macar.
OT-tips: undvik att kritisera Apple här om du bara är ute efter att få snabb hjälp, eftersom riddarna av Cupertinos ofelbart rycker ut för att försvara företagets heder = tröttsam tråd = förre orkar hjälpa till.

Tack för det, nu ligger tråden i rätt riktning igen, ska kolla dina tips!

När det gäller damm, blåser jag ren alla datorer (utom min mac Book Pro) 2 ggr om året, framförallt PC-burken vi dras med i hushållet.

I övrigt så går fläktsnurren upp - vid grafiska ansträngningar i datorn.
Bläddrar jag i Dock-popupen, ökar fläktarna medans den är uppe - tills jag stannar musen.
Det går inte längre att härleda fläktuppgången till någon ökad temp. Högsta CPU temp är 58° C (50°=normal), men högsta MEMORY temp är 80 ° C (72° = normal), och då borde väl man bränna sig när man känner med handen, har också en tempgivare med hög nogrannhet i mitt universialinstrument, och det indikerar betydligt lägre temp. Det kan ju vara så att "Memory Heat Sink" givaren sitter lite felmonterar undertill på kortet.

Har fått en PDF med fullständig instruktion (Apple org tror jag) via en vänlig själ på Ifixit.com. De säljer för övrigt reservdelar, Apple till trots.

Nu vet jag var sladden från MHS kommer upp, så jag kommer mäta motståndet vid i tempgivaren med avstängd dator och lossad kontakt.

Just nu försöker jag hitta info om själva givaren, när jag vet vilket motståndsområde den verkar inom ska jag mäta om det är givarens temp som kan vara fel. Elfa har liknande ( eller bättre) givare, som inte kostar mer än ca 50 + moms.

Funderar på att sätta i ett annat grafikkort, för att se om det relaterar till att grafikkortet orsakar fläktrusningen.

PS. ditt andra råd om kritik - är också vettigt.

Ska ta det till mig, men jag har lite svårt för att ersätta "consumer interest" med "fanatism", även om jag, med stor respekt, vet att just Apple har ett av världens högsta "love facts" i sitt varumärke.
Men de bör väl, som alla andra, spela efter uppsatta regler.
Och jag håller med om att det finns fler och värre exempel i branschen också - så det är INTE riktat mot Apple - utan mot en krypande affärsetik med risk för sedvänja. Storskalighetsfaktorer - betjänar vinst, inte konsumentintresse. Råkade bara ta Apple som exempel - eftersom det låg närmast....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-05 19:19

[quote="M. Sundbom;1891576"]Jag tror inte att G5:ans fläktar låter sig styras via mjukvara på samma sätt som Intel-Macarnas. Jag vet inte varför, men det kanske har att göra med skillnader mellan Open Firmware (PPC) och EFI (Intel).
/QUOTE]

Jo de styr av mjukvaran. Här följer mina åtgärder i 2 olika .kext - där jag ändrat i tabellerna efter mycket läsande på nätet.

NU får ni gärna rätta mig om jag har fel!

Kom fram till att det bara verkar vara CPU-tempen som påverkar fläktarna, enligt massor av läsande på nätet...?

Jag har ändrat i
System/bibliotek/extension/AppleBlower.kext -> Contents/info.plist
System/bibliotek/extension/AppleFan.kext -> Contents/info.plist

Så här kom jag fram till mina åtgärder.

PS - för att ändra måste man sätta behörighet - kör sen diskkontroll och reparera behörigheterna innan omstart - så blir allt rätt.

AppleBlower.kext ->info.plist innehåller variabler för vid vilken deltatemperatur under en bestämd tid som den ska reagera på samt hur många steg i "fan-speed-table" som den ska "hoppa" vid aktivering.

Tidigare värde för "MaxTempDeltaBeforeIncrease" var 20 vilket betyder 2° C, den ändrade jag till 40=4°C.

AppleFan.kext -> Contents/info.plist ändrade jag sen fyra värden. Kanske ska nämna att man ska dela Array-värdet med 256 så får man exakt temp i ° C
De värden jag ändrade var
"fan-hysteresis-temp" - sänktes 2 grader - denna temp anser jag vara den som sätter på "tomgångsvarvtalet"

steg 1,2 i tabellen sänktes 2 grader. - Så att fläktarna startar uppgången vid en tidigare temperatur men då med en långsammare acceleration, eftersom tempen aldrig hinner överstiga steg 3.

Resultat -
Tidigare rusade fläktarna snabbt upp 3-4000 rpm för att sen gå ner till tomgång 300rpm - hela tiden fram och tillbaka.

Nu stegrar fläktarna med långsammare acceleration upp till 1200-2000 rpm, där de väger jämt eller långsamt vänder nedåt igen men då går de nästan aldrig ner på tomgång. CPU-temperaturen ligger i snitt 2 grader högre -men med en betydligt mindre fluktration och mindre delta-temp mellan HI/LOW.

Ska lete vidare och se om jag hittar några andra filer som kan påverka varvtalet - men nu beter sig datorn mer normalt

Bra gjort och tack för att du delar med dig av dina kunskaper. Hade aldrig orkat gräva så djupt själv. Mitt påstående grundade jag på att det bara verkade finnas fläktstyrningsprogram för intelmacar och drog slutsatsen att det kanske helt enkelt inte låter sig göras på ett enkelt sätt på en G5 pga att det är "hårdvarukodat" i firmware.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-12 23:54

Sanningen kom fram till slut

Ursprungligen av 2Lazy:

Hej,

Köpte en beg G5:A 2,5 dual sen 2004, tillverkad 2004-11-05./ modell M9457LL/A

(local computer)

Så fick jag till slut tag i den externa expertisen - mr Temperature Monitor himselves.

HÄR ÄR SANNINGEN:
Han berättade att fr o m os x 10.4.4 uppstod/kom en bug som får fläkthastigheten att hoppa upp och ner. Detta rapporterades till Apple oktober 2006!!!!!!!!!!!!!!!!!

Apple har inte ordnat buggen ännu! - Märkligt eller....

......Min teori är att vätskesystemet saknar tillräckligt med luft, och att Apple därför "tjyvkör" fläktarna med flit, för at hålla ner värmen=trycket i systemet, så att det inte expanderar och spränger plasten i vattenpumpen - där de "kända" läckagen uppstår..

Den andra möjligheten är ännu värre = Apple skiter i sina gamla kunder.

Buggen finns - fläktarna går upp och ner - men INGET sägs om detta på Apple sidor - ganska uppenbart alltså.

Varsågoda att dra era egna slutsatser, men jag kan efter allt jobb, letande, fixande och skrivande - säga att jag blir ganska förbannad när dold sanning ljusnar....

grymt

Grymt! min PM G5 dual 2.5 GHz gör precis likadant, har satt den på reduced speed nu för att hålla nere fläktarna men vill ju såklart få ut mer av datorn än att strypa hastigheten. Får testa dina metoder och se om det hjälper mig, min memory controller ligger på uppåt 100 grader Celsius och processorerna kan komma upp i 80+ vilket jusåklart är lite för mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-25 09:51
Ursprungligen av Delphie:

Grymt! min PM G5 dual 2.5 GHz gör precis likadant, har satt den på reduced speed nu för att hålla nere fläktarna men vill ju såklart få ut mer av datorn än att strypa hastigheten. Får testa dina metoder och se om det hjälper mig, min memory controller ligger på uppåt 100 grader Celsius och processorerna kan komma upp i 80+ vilket jusåklart är lite för mycket.

Det låter som om du skulle tjäna på att kalibrera dina värmesensorer, vilket är fullt möjligt med rätt programvara.
Tyvärr släpper inte apple på sina serviceprogram, så de är bara möjliga att skaffa illegalt, eller som alternativ lämna in datorn hos en ASP.

Om vätskesystemet är intakt, så bör du inte kunna överstiga 65 grader på processorerna. Högre temp känns "overkliga".

1
Bevaka tråden