Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Import av 640 x 480

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har filmat en del med min iPhone och vill nu redigera alla dessa kortfilmer till en enda lång film i Final Cut (HD 4.5).
Men när jag importerar filmerna hamnar de ju i en sekvens som har 720 x 576 i bredd.
Hittar ingenstans där man kan ändra så att sekvensen blir 640 x 480. Jag vill ju inte ha en svart ram runt hela filmen efter att ha redigerat den.

Hur gör man?

Blir det en svart ram då? Skulle annars tänka mig att de blir _uppskalade_ till 720x576 (PAL). Om så icke är fallet kan du ju exportera till en sådan DV-ström med hjälp av Quicktime och sedan dra in i FCP. Eller varför inte göra enklare redigering direkt i QT? Bara att dra och släppa klippen, trimma etc efter behov...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-17 21:15

Notera att det här fungerar med Final Cut Pro 6, vet inte om det går i 4.5...

När du öppnar ett nytt projekt så väljer du bara att ha en sekvens som är på 640*480. Har du en sekvens i ditt projekt så är det alltså bara att högerklicka på sekvensen -> Settings -> byta till custom 640*480, square pixels, och välj animation som sequence kodec. Programmet uppfattar den som ntsc i 4:3 sen är det bara för dig att välja fps.

Släng in alla dina klipp efter varandra och rendera. Inte nödvändigt men smidigare om du vill kolla allt i realtid.

1
Bevaka tråden