Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudnivån sänks av oförklarliga skäl

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-16 01:25

Hej 99:are!

Jag har nyss stött på ett problem som är ytterst konstigt. Jag sitter med en två år gammal MacBook som under denna tid har ramlat i golvet vid två tillfällen — båda gångerna har resulterat i att datorn klarat sig, men att hårddisken slutat fungera. Senaste gången var för två månader sedan. Vi lyckades rädda all nödvändig data och jag har nu börjat backa upp allt med en extern hårddisk. Dock har ett problem nyligen uppstått som säkert kan vara en följd av dessa skador.

Jag upplevde problemet för första gången för ungefär en vecka sedan. Jag tittade på film i VLC och plötsligt hörde jag ett klick/blipp från de inbyggda högtalarna och ljudet dog. Några sekunder senare kom det tillbaka men på en märkbart lägre nivå. Först trodde jag att volymen bara hade sänkts, men det visade sig att den var maxad, som tidigare. När jag slog på musik på Spotify märktes det att kvaliteten hade gått ned och det var som att det var lite sprak i musiken. Svagt, men helt klart märkbart. Jag trodde att ljudkortet hade fått fnatt, men en omstart löste problemet.

För några minuter sedan uppstod samma problem. Jag har alltså maxad volym, men det är ungefär 75 % av den ordinarie kapaciteten, kanske mindre. Jag har ingen mjukvara som boostar volymen på något sätt.

Jag kör Snow Leopard och garantin har gått ut (kör inte med AppleCare).

Känns problemet igen? Är det något jag kan göra själv, eller är det värt ett besök på MacForum? Kan egentligen inte vara utan den just nu, då det är den enda datorn jag har och jag jobbar deltid som frilansande webbutvecklare.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-17 20:57

Vad händer om du kopplar in yttre högtalare eller ett par hörlurar?

1
Bevaka tråden