Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivbränningen misslyckades.....

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-16 01:23

"Skivbränningen misslyckades eftersom enheten inte kunde kalibrera styrkenivån på lasern för det här mediet." Vad betyder detta? är det så att Apple har dåliga brännare i sina burkar, eller är det så att DVD R kvalitén är kass? Är inne på min tredje MBP och såg även detta fel på mina tidigare burkar,, och idag vägrade den att bränna, slängde 4 DVD i korgen av tre olika format. Är det skit i brännaren vad fan kan det vara?

Det finns massor av trådar kring det här problemet på andra webbforum, och några förslag till lösningar, dock inget som verkar funka för alla.

Skit i brännaren är en teori, och somliga har fått det att funka utan. Många användare har fått det att funka genom att ändra, till synes helt orelaterade, inställningar för t.ex. språk etc.

Själv gav jag upp, eftersom jag använder brännaren så sällan, så då kopierar jag över det jag ska bränna till en PowerBook jag har, där det funkar som det ska.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-16 08:59

Har du även provat att sätta en hastighet för bränningen, och inte valt att brännaren skall försöka lista ut högsta möjliga hastighet?
Jag har för mig att jag gått liknande meddelande när skivan vart lite dålig kvalité och den har försökt att "gissa" vilken högsta hastighet den skall bränna i genom att läsa av skivan.
Hade även strul med att en brännare hade svårt att just kalibrera sig, det löste jag genom att köpa en linsrengörare som putsade rent linsen (skall vara en med mjuk borst).
Annars är det som Richard nämner många olika saker och svar med resultat kan variera.
Kanske orelaterat, men kan vara värt att återställa PRAM och se vad som händer.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-16 09:25

Har problem med att bränna DVDs på min Macbook också. Ibland hjälper det att blåsa rent dvd spelaren med tryckluft på burk.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-17 14:07

Tack för alla svar!
Ang linsrengörare,, är det en sådan DVD/CD med små borstar på? Funkar det i en slot-in spelare? Sjukt tröttsamt att Apple inte fixat detta,, som sagt så verkar typ alla ha dessa problem,, eller är det DVD skivorna som fått sämre kvalité? Ska prova sänka hastigheten till det lägsta, och se vad som händer...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-17 14:29
Ursprungligen av Fredric:

Tack för alla svar!
Ang linsrengörare,, är det en sådan DVD/CD med små borstar på? Funkar det i en slot-in spelare? Sjukt tröttsamt att Apple inte fixat detta,, som sagt så verkar typ alla ha dessa problem,, eller är det DVD skivorna som fått sämre kvalité? Ska prova sänka hastigheten till det lägsta, och se vad som händer...

Japp, använd en sådan med små borstar, inte de som har som en liten (hård) kudde så att säga. Den kan slå i linsen istället för att borsta av den.
Jag har råkat ut för skivor där den inte ville bränna för att den inte kunde bestämma med vilken maxhastighet den kunde bränna (pga kalibreringen falerade), men jag har för mig att efter att ha borstat av linsen så fungerade det bra.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-07-22 08:52

Hade samma problem.
Har en MacBook Pro, blåste me tryckluft in i CD springan, hålet, prylen.
Nu funkar de perfa! Värt att testa iaf.

Tryckluft finns typ överallt ^^, annars kan man köpa de på WEBHALLEN.com - AM Tryckluft på burk (400ml)

Jag kom fram till att de enda skivorna som var värda att bränna med var de vita som man kan sätta in i skrivaren, men de vägrade min gamla mbp skriva på av "kalibrerings"-skälet. Fortfarande putt på det.

Jag fick min gamla mbp-brännare utbytt på grund av det där problemet. Två gånger. Lång historia...

Min DVD-R vägrade brännas på de högre hastigheterna och svarade med samma felmeddelande som ovan. Fick använda x2 för att det skulle fungera.

1
Bevaka tråden