Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetsgivarens programvara för privat verksamhet?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man skriver en bok på fritiden och skriver den med MS Word som man har tillgång till genom sitt arbete är detta tillåtet? Skrivandet sker på fritiden och är en helt privat verksamhet.

Installerar du Word på din egna dator eller skriver du på jobbdatorn?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-16 14:51

Det finns väl en policy från företaget?

Ursprungligen av goranlin:

...MS Word som man har tillgång till genom sitt arbete är detta tillåtet?...

1. Det beror på vad du menar med "tillåtet".

- Menar du licensmässigt, dvs om det bryter mot licensavtalet som arbetsgivaren har med Microsoft?

- Eller menar du policymässigt, dvs vad arbetsgivaren tillåter?

2. Och sedan beror det också på var programvaran är installerad.

- Är det en Word-licens som du tänkte ta hem från jobbet och installera på din privata dator?

- Eller handlar det om att du använder en licens som redan är installerad på en dator som arbetsgivaren tillhandahåller?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Det beror på vad du menar med "tillåtet".

- Menar du licensmässigt, dvs om det bryter mot licensavtalet som arbetsgivaren har med Microsoft?

- Eller menar du policymässigt, dvs vad arbetsgivaren tillåter?

2. Och sedan beror det också på var programvaran är installerad.

- Är det en Word-licens som du tänkte ta hem från jobbet och installera på din privata dator?

- Eller handlar det om att du använder en licens som redan är installerad på en dator som arbetsgivaren tillhandahåller?

Jag undrar över alla de varianter du nämner. Frågan gäller inte mig personligen eftersom jag skriver böcker på min privat inköpta dator med privat inköpta program.

Däremot argumenterar jag för att läromedelsförfattare bör använda OpenOffice eftersom det inte är lämpligt och kanske även otillåtet att använda av arbetsgivaren tillhandahållen programvara för privat, eventuellt kommersiell, verksamhet. På sin egen privata eller av arbetsgivaren tillhandahållna dator.

De flesta läromedelsförfattare är anställda av skolor och högskolor och det finns inte alltid någon tydlig policy från arbetsgivaren. För att undvika dispyter föreslår jag därför att man använder OpenOffice för att skriva läroboksmanus. Är detta ett bra råd?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-16 17:02

Jag har varit anställd många år vid universitet och för mig låter det rätt absurt att någon skulle bry sig. Hade jag tagit upp det med min chef hade han bara tittat på mig med stort frågetecken i ansiktet.

Den princip som fanns var att man inte skulle installera program jobbdatorn (av säkerhets och licensskäl), men att man kunde installera universitetets program på egen dator så man kunde jobba hemma vid behov.

Det som däremot kan påverka är vilken licens arbetsgivaren har köpt. Det finns utbildningslicenser som utesluter kommersiellt arbete, och det finns site-licenser som utesluter installation på datorer utanför byggnaden/företagets ägo. Förutom massor med andra mer eller mindre konstiga varianter.

Den enklaste varianten är, som du säger, att köra OpenOffice. Då slipper man bry sig öht.

Oavsett vilket så är det en bra idé att fråga sin arbetsgivare. Det kan finnas företagspolicys som säger emot både ditten och datten.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-16 19:26
Ursprungligen av irrelogical:

Den enklaste varianten är, som du säger, att köra OpenOffice. Då slipper man bry sig öht.

Men det är inte säkert att det är tillåtet att installera andra programvaror än de som bestämts, oavsett om de är gratis/opensource.

* Arbetsgivaren bestämmer hur arbetstagaren får förfara med företagets utrustning.
* Upphovsmannen äger upphovsrätten till allt h*n producerat under sin fritid, oavsett på vilken utrustning det skett.

Däremot skulle man eventuellt kunna säga att arbetstagaren nyttjar en förmån, som då eventuellt kan vara skattepliktig, men det gäller i så fall även hårdvaran, så problemet försvinner inte av att man använder OpenOffice.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2010-04-16 23:21

Sedan är det ytterligare en femma att det normalt krävs arbetsgivarens tillstånd att syssla med stadigvarande biverksamhet vid sidan om jobbet, om man har en heltidsanställning, eftersom arbetsgivare då anses förfoga över den tillgängliga arbetstiden.

Ursprungligen av pekka:

Sedan är det ytterligare en femma att det normalt krävs arbetsgivarens tillstånd att syssla med stadigvarande biverksamhet vid sidan om jobbet, om man har en heltidsanställning, eftersom arbetsgivare då anses förfoga över den tillgängliga arbetstiden.

Man ska inte fråga om allting. Ibland är det bättre att köra på utan att fråga...

1
Bevaka tråden