Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felaktig virusvarning i Macworld.se

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-04-16 11:48

Macworld varnar för en handfull virus till Mac OS X. En varning som inte kan backas upp med fakta och redovisning av dessa virus. Varför gör en stor tidning som MW så här? Är dom köpta av antivirusföretagen, vill dom tjäna pengar på skandalrubriker eller vad?

Själv anser jag att det är fullständigt vansinnigt att gå ut med dessa varningar i tid och otid. Skapar bara en massa problem då man måste förklara detta för de som faktiskt tror på vad MW skriver.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-16 12:17

Har du en länk till aktuell artikel eller är det bara i den trycka tidningen?

Ursprungligen av kainen:

Har du en länk till aktuell artikel eller är det bara i den trycka tidningen?

Virusattack - MacWorld

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför gör en stor tidning som MW så här? Är dom köpta av antivirusföretagen, vill dom tjäna pengar på skandalrubriker eller vad?

Macworld tillhör ju IDG. Clownblaska med andra ord.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Macworld tillhör ju IDG. Clownblaska med andra ord.

Det gör ju amerikanska Macworld också, men de är ändå läsvärda till skillnad från sin svenska motsvarighet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-16 23:48
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Macworld tillhör ju IDG. Clownblaska med andra ord.

Ja dessvärre har jag fått samma uppfattning av IDG-tidningar, det känns väldigt mycket kvällspressen/tabloid över dem, allt för en rubrik som lockar läsare och sedan en artikel som har lika mycket substans som ett svart hål.

Jag har ännu inte glömt när de gick ut och "varnade" för APple File Sharing protocol.

Oooooh! Din dator syns på det stora internet! Operatörerna blev t o m rädda, det ringde ju folk och klagade och ville att de skulle "ta sitt ansvar".
Så många leverantörer spärrade port 548 i ren dumpanik.

Så, sådana här artiklar leder ju ingenstans. "virusattack" står det med feta bokstäver när man går in på artikeln. Vad är det för huvudlöst snack? Det enda de vill är ju att skapa ngn slags panik.

Varför inte döpa artikeln till "lite sansat tänk kring säkerhet" och sedan komma med tipsen om det ena med det tredje och nämn "Skaffa AntiVirusprogram" i förbigående.

Marcus; "Clownblaska" är förolämpande mot de som jobbar hårt som Clowner.

Ursprungligen av Goflorp:

Marcus; "Clownblaska" är förolämpande mot de som jobbar hårt som Clowner.


Ha.

Jisses. Har dom sjunkit så djupt? En amatörjournalist skriver om sådant han inte förstår och intervjuar särintressen i sakfrågan - män som får ihop till villaamorteringen om dom ljuger så att folk köper virusskydd som inte behövs. Jag trodde detta endast hörde hemma i tabloiderna som kör grejen var tredje månad. Herregud...vad hände med MW? Måste blaskan bli korkad bara för att det nuförtiden köps Macar (och Ipods, Ipads, Iphones) även av korkade människor? Varför kan dom nte istället ta upp nya patrasket till högre nivå istället för att dra ner allt till deras nivå? Shit! Nå - jag varken köper blaskan längre...och när jag nu tänker efter så surfar jag aldrig til deras sajt heller.

Jag tror början på kollapsen var när dom skrev om AFP-porten och Comhem. En fullständigt korkad artikel som totalt förvirrade bort alla inblandade och tabloiderna hakade på...och fick Comhem att stänga porten. Där någonstans pajade blaskan ihop till en sophög.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-04-16 15:10

Jag brukar gå in och läsa MW på nätet. Men nu får det vara slut. Detta var nog något av det sämsta jag läst.

Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av Hellqvist på Symantec.

Annars blir jag trött på metaforiken - vadå vaccin?
Bli smittad lite lagom och få motståndskraft?

(PS Drakfot - Har inte svarta hål väldigt mycket substans?)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-17 00:26
Ursprungligen av macwitty:

(PS Drakfot - Har inte svarta hål väldigt mycket substans?)

Nja, jag tänkte lite mer på följande:

Ursprungligen av Wikipedia:

"According to the general theory of relativity, a black hole is a region of space from which nothing, including light, can escape. It is the result of the deformation of spacetime caused by a very compact mass. Around a black hole there is an undetectable surface which marks the point of no return, called an event horizon. It is called "black" because it absorbs all the light that hits it, reflecting nothing, just like a perfect black body in thermodynamics"

från Black hole - Wikipedia, the free encyclopedia

Dvs "inget vettigt kan komma från det där"

1
Bevaka tråden