Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mobil - vilken synkar bäst?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-04-14 16:49

Hej! Skulle gärna ta emot tips på vilken mobil jag bör välja.
Vill gärna ha en som är lätt att skriva på, antingen stora knappar eller bra och enkel pekskärm.
Vill maila lätt men det kan vara genom surf om det är lätt och tydligt att surfa.
Vidare vore det kul med en bättre kamera än 3.2 som jag har nu och som inte är till någon nytta alls..
Priset svider för mycket om det överstiger ca 4000 kr.
Några tips...?

Jo, bra sync med mac förstås...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 17:27

iPhone?

iPhone?

  • Medlem
  • 2010-04-14 17:35

glömde att säga att jag har tele2 - vilket är något jag kommer fortsätta ha (och ej köpa av de där som säljer företagsabbonemang)

dessutom kostar väl iphone mer ä 4000.. den går inte heller att köpa utan abb..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 17:37

iPhone kan köpas utan abb. men går då på runt om 7000 för den mindre modellen.

Köper man från telia (som inte är ett alt för dig) så går den loss på 150 SEK förhöjd i 24 mån, = 3600 + 695 i butik för den lilla alltså totalt + 4295 och 1695 i handen för den stora, då totalt 5295 SEK

Det går väl fortfarande att köpa iPhone med kontantkort hos 3 och låsa upp den? Fast det blir nog dyrare än 4000,- ja.

Roliga sammanträffanden är kul att diskutera, men flytta helst över dem till Loungen eller PM, så trådskaparen förhoppningsvis får hjälp med sin fråga.

Vänligen

// Richard, i egenskap av moderator

Jag vill nog slå ett slag för iPhobe och säger att den är värd ett lite högre pris.

Den fullständiga integrationen med macen, adressbok etc. Synca genom att bara sätta den i hållaren.
Kartfunktion, Webläsare som går att använda, underbar skärm.
tusentals med appar och tillbehör.

Kan ju säga att efter jag köpte min första iPhone känner man bara - jaha, va gött, allt funkar, inga problem och "jakten på den perfekta mobilen" känns löjlig - jag har ju en bra lur.
man slutar läsa på "mobils" hemsida.
Man surfar på sin lur, facebbokar, twittrar om man gillar det, kolla upp 1000 saker varje dag..

Allt är som det skall vara, det funkar, gör sitt jobb.

kameran är bättre än sitt rykte och tro mig när jag säger att INGEN mobil tar bilder som duger ngt till i betydelsen "foto", däremot kan man ta gött om bilder som man emailar, MMS:ar, bloggar, facebookar etc på ett par sekunder.

Se till att skaffa ett avtal bara där du inte betalar per MB när du surfar - för du surfar MYCKET på en iPhone.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-14 22:35

Jag kan bara hålla med Goflorp till fullo här. Efter att jag köpte iPhone känns det som att sökandet efter den perfekta mobilen är över för mig.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-04-14 23:13
Ursprungligen av joakimo:

Efter att jag köpte iPhone känns det som att sökandet efter den perfekta mobilen är över för mig.

Tills nästa iPhone kommer..

  • Medlem
  • 2010-04-15 02:11

Jag ger upp, helt omöjligt att få något annat svar än iPhone här. Jag skulle gärna ha en men i detta fall är det komplett omöjligt. Det beror inte på priset. Det bara är så. Jag måste välja något annat så om ingen har några tips så spara gärna tiden och skriv om iphone någon annanstans.. jag vet redan att den är bra.

Ursprungligen av aniah:

Jag ger upp, helt omöjligt att få något annat svar än iPhone här. Jag skulle gärna ha en men i detta fall är det komplett omöjligt. Det beror inte på priset. Det bara är så. Jag måste välja något annat så om ingen har några tips så spara gärna tiden och skriv om iphone någon annanstans.. jag vet redan att den är bra.

Du ber oss om råd och i princip en sammstämmig gäng folk säger att iPhone är bäst.
Jag KAN inte ge sig ngt annat råd.
Du får la läsa tester på nätet då eller ngt sånt.
Lycka till.

Ursprungligen av aniah:

Några tips...?

Begagnad iPhone 3G kanske.

Den allmänna uppfattningen verkar vara att de inte kostar så mycket i andra hand.
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/276811-aer-3g-vaerd-pa-andrahandsmarknaden.html

När det gäller synkningsfrågan så är det faktiskt så att praktiskt taget alla större modeller från de större tillverkarna fungerar, antingen "out of the box" eller med ett litet tillägg från t.ex. Feisar.

Själv har jag en gammal Sony-Ericsson w610 som klarade av att synka allt långt innan iPhone hade samma möjligheter.

Däremot ska man såklart verifiera att det går innan man slår till, vilket är en baggis med Googles hjälp.

Jag hade en Nokia 5500 Sport som jag synkade med datorn med hjälp av en iSync-plugin från Nova Media. Det fungerade faktiskt riktigt, riktigt bra! Kunde tom synka trådlöst med bluetooth. Kan man göra det med iPhone? NEJ!

nova media | Internet Connection Manager for Mac OS X, Ubuntu Linux | 3G modems and add ons | Synchronize contacts and calendars with Mac OS X

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-15 08:14
Ursprungligen av iTiger:

Kunde tom synka trådlöst med bluetooth. Kan man göra det med iPhone? NEJ!

Min iPhone synkar trådlöst, kalender och kontaktuppgifter, över Wifi eller telefonnätet. Jag behöver inte ens vara inom tio meter från datorn.

Stort bråte (filme/musik) går via USB. Jag är glad att iPhone inte kan synka över flera Gigabyte filmer med Bluetooth, då hade vi istället för höra hur långsam och dålig den är.

Om jag måste rekommendera något annat än iPhone så är det en Nokia i E-serien.

Ursprungligen av Mija:

Min iPhone synkar trådlöst, kalender och kontaktuppgifter, över Wifi eller telefonnätet. Jag behöver inte ens vara inom tio meter från datorn.

Stort bråte (filme/musik) går via USB. Jag är glad att iPhone inte kan synka över flera Gigabyte filmer med Bluetooth, då hade vi istället för höra hur långsam och dålig den är.

Om jag måste rekommendera något annat än iPhone så är det en Nokia i E-serien.

Men visst hade det varit trevligt om vi hade fått välja själva när/var/hur vi ska synka våra iPhones?

Tyngre saker kan man ju synka via kabel och sedan lättare (vardaglig) synkronisering via BT. Musik och film fyller man ju inte på så ofta, eller?

Som det är nu är vi fast i Steve Jobs stasi-land. He's way or the highway... Jag längtar till han kliver av rodret så Apple blir lite mer normala.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-04-16 09:59
Ursprungligen av iTiger:

Men visst hade det varit trevligt om vi hade fått välja själva när/var/hur vi ska synka våra iPhones?

Tyngre saker kan man ju synka via kabel och sedan lättare (vardaglig) synkronisering via BT. Musik och film fyller man ju inte på så ofta, eller?

Som det är nu är vi fast i Steve Jobs stasi-land. He's way or the highway... Jag längtar till han kliver av rodret så Apple blir lite mer normala.

Synka lättare saker via bluetooth? Låter ju helt idiotiskt. iPhone är ju alltid uppkopplad, varför blanda in bluetooth då? Super-krångligt ju!

iPhone synkar redan idag allt utom media 100% trådlöst via mobile me eller googles tjänster. Så du är inte alls låst till något som Steve Jobs beslutat om.

Dock vore det kanon att kunna synka media via wifi, gärna kompletterat med whispersync via 3G. Håller tummarna att detta kommer i iTunes 10.

Ursprungligen av iTiger:

Men visst hade det varit trevligt om vi hade fått välja själva när/var/hur vi ska synka våra iPhones?

Tyngre saker kan man ju synka via kabel och sedan lättare (vardaglig) synkronisering via BT. Musik och film fyller man ju inte på så ofta, eller?

Som det är nu är vi fast i Steve Jobs stasi-land. He's way or the highway... Jag längtar till han kliver av rodret så Apple blir lite mer normala.

Varför BT? Wifi är ju snabbare

Ursprungligen av iTiger:

Som det är nu är vi fast i Steve Jobs stasi-land. He's way or the highway... Jag längtar till han kliver av rodret så Apple blir lite mer normala.

Verkligen inte... Utan hans återkomst hade Apple knappast funnits kvar idag - uppenbarligen gör han ju något rätt, som konsumenterna på det stora hela taget gillar.

Se upp för Samsung bara - ett antal av deras lurar går inte ens att få upp på skrivbordet, än mindre synka. En del skall nog fungera mha diverse tredjepartsprogram. Se till att googla ordentligt före köp.

Nåja, nog kan det finnas skäl att synka via BT, t.ex. om man sitter på företagsnät där nya klienter inte släpps på, men för de allra flesta fall så är ju synkning via WiFi att föredra, pga. av att det är snabbare.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-04-16 12:30
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nåja, nog kan det finnas skäl att synka via BT, t.ex. om man sitter på företagsnät där nya klienter inte släpps på, men för de allra flesta fall så är ju synkning via WiFi att föredra, pga. av att det är snabbare.

Då har man ju turbo-3G, dvs ingen wifi behövs. BT är finfint för trådlösa hörlurar och liknande. För synkning är 3G/WiFi den rätta metoden. Dessutom är man ju då "always online" och behöver ingen krånglig parkoppling och sånt meck.

Apple borde tillåta: media-synk via lokalt wifi, all annan synk inklusive whispersync och fullintegrerad dropbox-funktionalitet via 3G/WiFi.

Men för att besvara trådskaparen: Köp en begagnad iPhone 3Gs

Ursprungligen av akesson:

Då har man ju turbo-3G, dvs ingen wifi behövs. BT är finfint för trådlösa hörlurar och liknande. För synkning är 3G/WiFi den rätta metoden. Dessutom är man ju då "always online" och behöver ingen krånglig parkoppling och sånt meck.

Apple borde tillåta: media-synk via lokalt wifi, all annan synk inklusive whispersync och fullintegrerad dropbox-funktionalitet via 3G/WiFi.

Men för att besvara trådskaparen: Köp en begagnad iPhone 3Gs

Utan att säga emot dig i själva huvudtesen så vill jag ändå hävda att BT inte är krångligt. De flesta BT-tillbehör kräver att man skriver in EN kod EN gång, och sen är det klart, det är ju inte svårare än synkning via WiFi

Nokia har ju numera ett ganska OK stöd för mac, med mediasync kan du välja fotoalbum i iphoto och spellistor i Itunes för att synca. Kontakter antar jag att du kan ta via iSync.

Nokia Europe - Nokia Multimedia Transfer for Mac

Även Sony-Eriksson har stöd för synkning av iTunes, via USB och programemt Media Sync

Många fina argument och jag håller med er alla...

Men ändå... det suger att man inte kan synka över BT. För personer som inte vill betala hutlösa 700 kr/år för MobileMe (som för övrigt är en högst medioker tjänst). Jag ser inte vad problemet är. Varför inte kunna synka över BT också? Varför antingen eller?

Och Steve Jobs är absolut ingen förutsättning för bra Apple-prylar... snarare tvärtom. Har aldrig fattat Apples tvångsmässiga behov av att alltid, utan undantag, låsa in användaren. Till exempel: varför får vi inte ändra teman i telefonen? Teman skulle kunna säljas via iTunes. Men går det? Nej. Bara om du kör jailbrake. Helt värdelöst!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-04-17 07:36
Ursprungligen av iTiger:

Många fina argument och jag håller med er alla...

Men ändå... det suger att man inte kan synka över BT. För personer som inte vill betala hutlösa 700 kr/år för MobileMe (som för övrigt är en högst medioker tjänst). Jag ser inte vad problemet är. Varför inte kunna synka över BT också? Varför antingen eller?

Och Steve Jobs är absolut ingen förutsättning för bra Apple-prylar... snarare tvärtom. Har aldrig fattat Apples tvångsmässiga behov av att alltid, utan undantag, låsa in användaren. Till exempel: varför får vi inte ändra teman i telefonen? Teman skulle kunna säljas via iTunes. Men går det? Nej. Bara om du kör jailbrake. Helt värdelöst!

1. Nu missade du en liten detalj. Du behöver inte Mobile Me. Du kan synkronisera mha googles tjänster, kostnad: 0 kr/år

2. Apple arbetar med att bygga upp och underhålla en konsekvent användarupplevelse. Detta är ett av skälen till det är ett rent nöje att använda iPhone och rena tortyren att använda andra mobiler (android, symbian, windows mobile mm).

Det finns massvis av saker i iPhoneOS apple kan lägga tid på att förbättra. Att använda den tiden till att fragmentera användarupplevelsen med teman, som adderar absolut ingen funktionalitet alls, är det sista jag hoppas Apple gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-18 15:13
Ursprungligen av iTiger:

Och Steve Jobs är absolut ingen förutsättning för bra Apple-prylar... snarare tvärtom. Har aldrig fattat Apples tvångsmässiga behov av att alltid, utan undantag, låsa in användaren. Till exempel: varför får vi inte ändra teman i telefonen? Teman skulle kunna säljas via iTunes. Men går det? Nej. Bara om du kör jailbrake. Helt värdelöst!

Ursprungligen av iTiger:

Det är dåligt och värdelöst att användaren inte har större valmöjligheter än vad som erbjuds. Jag vill ha BT synkronisering! Då och då vill jag byta till ett lite personligare tema. Varför kan inte Uberstürmfürher Jobs låta mig göra min kära iPhone lite mer personlig? Jag fattar det inte...

En anledning är The Paradox of Choice. Kort sagt, ju fler alternativ du har att välja mellan desto mindre nöjda är dina kunder och desto mer måste de tänka på hur de använder dina produkter. Detta trots att vi VILL ha val i livet, vi hatar att bli inlåsta, precis som du säger.

Det går till och med så långt att folk medvetet undviker produkter och företag med för mycket inställningar och val (det är tex därför mina föräldrar inte använder linux eller köper datorer från Dell). Av de jag har råkat konvertera till Apple så har alla fastnat för just det att man inte behöver bry sig om hur prylen fungerar. Man behöver inte ändra något eller ställa in något. Man behöver inte bläddra i någon manual för att hitta det man är ute efter. Sätt igång mobilen eller datorn så är du redo att göra vad du nu skulle göra.

Skulle nog säga att "set it and forget it" mentaliteten är en av huvudanledningarna till Apple's framgång.

Senast redigerat 2010-04-18 15:26
Ursprungligen av shandar:

En anledning är The Paradox of Choice. Kort sagt, ju fler alternativ du har att välja mellan desto mindre nöjda är dina kunder och desto mer måste de tänka på hur de använder dina produkter. Detta trots att vi VILL ha val i livet, vi hatar att bli inlåsta, precis som du säger.

Det går till och med så långt att folk medvetet undviker produkter och företag med för mycket inställningar och val (det är tex därför mina föräldrar inte använder linux eller köper datorer från Dell). Av de jag har råkat konvertera till Apple så har alla fastnat för just det att man inte behöver bry sig om hur prylen fungerar. Man behöver inte ändra något eller ställa in något. Man behöver inte bläddra i någon manual för att hitta det man är ute efter. Sätt igång mobilen eller datorn så är du redo att göra vad du nu skulle göra.

Skulle nog säga att "set it and forget it" mentaliteten är en av huvudanledningarna till Apple's framgång.

Trevligt inlägg. Tack Shandar!

Du har nog en viktig poäng där. Jag förstår och håller med. Men jag skulle ändå tro att Apple skulle få fler nöjda kunder med åtminstone några fler inställningsmöjligheter.

Lite OT:
En sak som jag upptäckt är riktigt kasst är att man inte kan ställa in profiler på iPhone. Typ profil "hemma" med WLAN på och 3G av. Och sedan profil "borta" med WLAN av och 3G på.

Bevaka tråden