Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med e-legitimation

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-04 23:24

Jag har via SEB´s internetbank försökt skaffa mig en e-legitimation för att kunna deklararera. Via mycket omstänliga inloggningsprocedurer slussas man över till Telia. Där får jag reda på att deras certifikat inte fungerar med Firefox 3 utan bara med 2. OK, installerar Firefox 2, via SEB's inloggningar till Telia. Installerar certifikatet. När jag skall gå in på telias testsida för certifikatet kraschar Firefox. Samma sak på skatteverkets sida. Har gjort om hela processen och Firefox kraschar fortfarande. H...te. Någon som har en lösning före 24.00??
/slugg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-04 23:32

MacOS 10.5.6, MacBook 2.2 intel /s

MacOS 10.5.6, MacBook 2.2 intel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-04 23:44

Hmm.. jag har aldrig lyckats skapa e-leg på min MBP, jag har alltid behövt IE+Win för att ladda ner filen (irriterande!)
Men har du provat att slänga plist-filen till Firefox (eller vad som helst som skulle kunna förstöra, kolla ~/Library/ och liknande platser) ifall något lagt sig där som förstör? Du verkar inte ha tillgång till en annan dator heller..

1. Pröva att få anstånd 0771-567 567

2. lämna in ofullständig deklaration. Du får alltid uppdatera den.

3. du kan inte sms:a? Antar att du har K4 o K10?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-04 23:56

Tack. Jag lämnade in pappersvarianten fast på helt fel stads skatteverk. Ville fylla i dubbellt boende och av någon anledning går det bara att fylla i "resor till arbetet" när man använder koden som följer med deklarationen. Jag vet inte om man får lägga till avdrag om man godkänt deklarationen per sms. /Slugg

Godkännande per sms borde likställas med underskrift tycker jag. En vanlig underskiven kan man helt byta ut och inte bara komplettera och det är ok

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-05-05 08:03

Hur som helst är det fanimej skamligt att det fortfarande 2009 inte fungerar på annat än Windows och IE. Underkänt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 09:21

Jag försökte själv fixa till ett BankID igår och råkade ut för något liknande. Jag har Swedbank och surfade som vanligt in dit via Safari. När jag blev uppmanad att ladda ner ett säkerhetsprogram gjorde jag detta varpå Safari lägger av, jag försökte igen men med samma resultat. Det hela slutade med att jag cyklade ner och lämnade in en papperskopia.

Det är väl skatteverkets sätt att djävlas med dem som lämnar in i sista minuten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-05 09:28
Ursprungligen av ylipaa:

Jag försökte själv fixa till ett BankID igår och råkade ut för något liknande. Jag har Swedbank och surfade som vanligt in dit via Safari. När jag blev uppmanad att ladda ner ett säkerhetsprogram gjorde jag detta varpå Safari lägger av, jag försökte igen men med samma resultat. Det hela slutade med att jag cyklade ner och lämnade in en papperskopia.

Det är väl skatteverkets sätt att djävlas med dem som lämnar in i sista minuten.

Det tycker jag låter skumt. Jag har kört bankid från swedbank i flera år på mac. Och inte heller med deras nya lösning med säkerhetsprogrammet har strulat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 10:40
Ursprungligen av Kasaen:

Det tycker jag låter skumt. Jag har kört bankid från swedbank i flera år på mac. Och inte heller med deras nya lösning med säkerhetsprogrammet har strulat.

Håller med om att det låter skumt, jag har inte heller upplevt några som helst problem. Kör Safari 4 Beta nu och har Swedbanks BankID..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-05 12:11

Jag vet inte själv vad som hände. Det verkar som om jag på något vis fått en gammal version av säkerhetsprogrammet (hur det gått till vete fåglarna). När jag försökt ladda ner en nyare version har Safari kraschat på vägen. Jag kanske skulle prova ladda ner programmet via Firefox. Nåväl, nu har jag ju deklarerat så det är ingen brådska längre.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-05 12:56

Skapade bank-id på swedbank med 10.5.6 + Firefox 3. Inga problem att ladda ned och istallera säkerhetsprogram och bank-id. Välj inte ladda ned fil utanöppna fil för att installera säkerhetsprogrammet.

Senast redigerat 2009-05-05 17:12

Brorsan ringde mej timmarna innan deadline då hans MacBook med Firefox gav Java problem, så jag föreslog att han skulle prova med Safari och då fungerade det direkt...

Jag kör via min Fusion-installation av Windows XP (hua!). Därifrån kör jag BankID eftersom jag upplevde det som krångligt att få till för Safari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 17:26

Jag hade också en grym framförhållning igår och satt således klockan 23 och försökte få någon ordning på det hela. Då jag var tvungen att fylla i en K4 så kunde jag inte SMS-deklarare och var således tvungen att skaffa elektronisk legitimation.

Jag kör Firefox 3 och fick reda på att java inte stöddes för detta och att jag således inte skulle kunna köra BankID. "Bullshit" tänkte jag och klickade mig förbi varenda felmeddelande som försökte stoppa mig. Och mycket riktigt. Det fungerade i slutändan alldeles utmärkt.

Grejen är att pluginen som Telia använder är gjorde för PPC om du använder Firefox 3 gär den i Intel-läge.
Gör så här:
Markera Firefox och "visa info" på den. Markera att den skall köras via "Rosetta". Då körs den emulerat i PPC-läge och fungerar tillsammans med PPC-pluginnen.

Sorry att jag är en dag sent ute...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-05-06 20:16

BankID fungerar utmärkt för mig på min MBP. Varje gång jag försöker använda det i Firefox kraschar det dock webbläsaren direkt. I safari fungerar allting korrekt. Dock var installationen inte helt smärtfri: det kom upp en ruta där man skulle slå in en PIN-kod. Vilken denna kod var eller var för stod det ingenstans, det visade sig att denna kod var mitt önskade lösenord. Detta kom jag på efter att ha provat mig fram.

Skandiabanken användes.

Fick nån krasch på vägen men sen funkade det fint att deklarera med Intel Mac här.
SEB med E-leg från Telia och Firefox 2.

Deklarera på Mac?

Sitter här och försöker komma åt min deklaration men förgäves. Först fungerar det inte på Safari. Provar sen Firefox där det går att installera Bank-ID. Jag väljer kod och så där. Sen när jag går in på Skatteverkets hemsida får jag bara upp en ruta att jag inte installerat någon Bank-ID.

Den efterfrågade sidan får inte visas (Error 403)

Det kan bero på att du inte har någon e-legitimation installerad. Testa att starta om datorn och försök sedan logga in på nytt. Om problemet kvarstår efter omstart så bör du kontakta den bank som utfärdat din e-legitimation.

SEB - Bank-ID via Telia.
Mac OS 10.6.2 och Firefox 3.6.

Någon som vet vad problemet kan vara?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-23 09:34

Efter att du installerade NetID-programmet, loggade du in på SEB igen och valde att du ville installera E-leg? Man behöver göra det två gånger, först för att komma till Telia och ladda ner NetID (om man inte har gjort det innan), sedan när NetID är installerad, för att få ner själva nyckeln.

Det löste sig. Tydligen ska man installera programmet i Firefox också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-23 11:19
Ursprungligen av korthoga:

Det löste sig. Tydligen ska man installera programmet i Firefox också.

Ja, det står tom i Installationsanvisningen :-.)
Gött att det funkar, idag är väl första dagen som man kan deklarera elektroniskt för i år...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 20:50
Ursprungligen av kenjon:

Efter att du installerade NetID-programmet, loggade du in på SEB igen och valde att du ville installera E-leg? Man behöver göra det två gånger, först för att komma till Telia och ladda ner NetID (om man inte har gjort det innan), sedan när NetID är installerad, för att få ner själva nyckeln.

Man måste inte gå omvägen via banken för att ladda ner Net ID, den finns på Telias web för eleg. Länken är: https://cve.trust.telia.com/TeliaElegNG/NetId/Install

Mitt tips är att ni först installerar Net ID från vår site (glöm inte att installera pkcs11-modulen) så ni ser att allt ser korrekt ut, sen går ni till banken och laddar ner e-legitimationen.

Ursprungligen av ni_hao:

Man måste inte gå omvägen via banken för att ladda ner Net ID, den finns på Telias web för eleg. Länken är: https://cve.trust.telia.com/TeliaElegNG/NetId/Install

Mitt tips är att ni först installerar Net ID från vår site (glöm inte att installera pkcs11-modulen) så ni ser att allt ser korrekt ut, sen går ni till banken och laddar ner e-legitimationen.

Jag har testat ovanstående 5 ggr.. Firefox 3.6.3 kraschar varje gång man försöker slutföra/ladda ner e-leg från telia. Samtliga maskiner kör OS X 10.6.3 och senaste versionen av Firefox.

När jag gjort exakt samma procedur på 2 andra OS X maskiner så har jag bara lyckats får det att fungera på en burk.

Vidare fungerar inte avinstallationen av NetID alls.

Lösningen har varit att installera NetID på en VMware image med XP vilket är mycket trist att behöva göra bara för att kunna deklarera. Jag tycker inte lösningen verkar helt stabilt på OS X.

Tacksam för ytterligare tips!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 23:31
Ursprungligen av screwpull:

Jag har testat ovanstående 5 ggr.. Firefox 3.6.3 kraschar varje gång man försöker slutföra/ladda ner e-leg från telia. Samtliga maskiner kör OS X 10.6.3 och senaste versionen av Firefox.

När jag gjort exakt samma procedur på 2 andra OS X maskiner så har jag bara lyckats får det att fungera på en burk.

Vidare fungerar inte avinstallationen av NetID alls.

Lösningen har varit att installera NetID på en VMware image med XP vilket är mycket trist att behöva göra bara för att kunna deklarera. Jag tycker inte lösningen verkar helt stabilt på OS X.

Tacksam för ytterligare tips!

Kan du kolla så att katalogen .iid (i din hemkatalog) inte ägs av Spotlight? Ta bort den och försök ladda ner igen om så är fallet. Annars hade jag testat med en sprillans ny Firefox-profilkatalog. Bara att döpa om den gamla och prova. Får du samma fel ändå?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-14 16:24

Om du lämnat in pappersvarianten till Skatteverket i tid spelar det ingen roll i vilken stad. Det är samma skatteverk i hela landet. Det är ingen som sitter uppe kl. 00.01 och prickar av.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-14 16:25

Bank ID från Handelsbanken fungerar i alla fall med Firefox 3. Du måste förstås ladda ner programmet Personal också. Har du inget konto hos SHB?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-14 18:25

Laddade just ner NetID från Telia. I instruktionerna står att man ska öppna NetID och installera Firefox. När jag öppnar NetID är dock det hända som händer att Firefox startas och bifogad sida visas. Eftersom att det inte går att "installera" Firefox i NetID känner inte Telia igen att det är nedladdat och säger därför att jag måste installera NetID på nytt, fast det redan är installerat.

Någon som varit med om liknande / har någon idé om vad som strular?

Edit: Hittade lösningen här: http://www.99.se/1878865-post7.html Versionen av FF måste vara 3.5.x, inte 3.6.x

Senast redigerat 2010-04-14 19:06
1
Bevaka tråden