Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Revolutionerande form på nya Sydsvenskan.se

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-04-14 22:20

Nåja, kanske inte i internets historia, men i alla fall om vi jämför med svenska nyhetssiter. Kom gärna in och kolla vad våra fina gals and pals har sysslat med den senaste tiden.
Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
Så funkar det:
http://www.sydsvenskan.se/webbtv/article663664/Sa-funkar-nya-Sydsvenskanse.html

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-04-14 22:51

Fan vad snyggt. Gött jobb!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-15 03:04

Gillar det! Kul med lite nytänkande bland tidningarna. Det gör definitivt sydsvenskan.se lite intressantare så jag kommer nog tillbaka lite oftare!

Fantastiskt snyggt!

Jag kan ärligt säga att jag tycker det är den absolut snyggaste nyhetssiten i Sverige –.klar, överskådlig, fräsch, "lätt" och seriös på samma gång.

Påminner lite om Newsmill, men helt överlägsen.

Framför mina gratulationer till lämpliga personer

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-15 12:53

Jag framför en avvikande åsikt. Det är faktiskt lite fult, för mycket stort svart mörkt. Dessutom saknar jag väderinformationen från Sydsvenskans tak.

  • Medlem
  • 2010-04-15 15:17
Ursprungligen av Mija:

Jag framför en avvikande åsikt. Det är faktiskt lite fult, för mycket stort svart mörkt. Dessutom saknar jag väderinformationen från Sydsvenskans tak.

Är det webbkameran du menar?
Webbkameror - Kamera - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-15 15:33
Ursprungligen av Baron:

Nej aktuell väderinformation från Sydsvenskans tak. Temperatur, luftfuktighet etc. Det fanns tidigare lite till höger om kartbilden på vädersidan.

Den försvann även förra gången hemsidan byggdes om och kom tillbaka efter att folk klagade. http://blogg.sydsvenskan.se/ping/2009/10/20/vader-fran-sydsvenskans-tak-tillbaka/

Jag både bor och jobbar i närheten så det är ju bra sätt att kolla vädret på innan man stiger upp på morgonen

Det var riktigt snyggt måste jag säga. Modernt utseende utan att bli överdrivet och det är ganska lätt att hitta. Kan inte säga om det är en stor förbättring eller inte då jag inte sett den gamla designen, tyvärr. Ser ut som en nyhetssida helt enkelt, en av de bättre jag sett från Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-15 16:22

Som frekvent besökare så får jag nog återkomma med min åsikt när jag vant mig ordentligt. Just nu känns det som att det är mycket text utan några begränsningar, jag hade gärna haft linjer runt "lådorna". Annars ser designen bra ut!

Jag irriterar mig lite på att menyn inte alls är lika snappy och lätt som den gamla var—den som kommer upp när man håller över t.ex. Malmö eller Lund—och kommentarsfältet längst ner är bara i vägen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-15 17:16

Menyn högst upp har - precis som svd.se - för många pixlar på höjden. När man trycker mellanslag för att rulla ner en sida måste man backa upp igen för att menyn skymmer 2-3 rader text. Menyhöjden på 99.se är perfekt och gör att man inte missar något.

  • Medlem
  • 2010-04-15 20:04
Ursprungligen av Jånte:

Menyn högst upp har - precis som svd.se - för många pixlar på höjden. När man trycker mellanslag för att rulla ner en sida måste man backa upp igen för att menyn skymmer 2-3 rader text. Menyhöjden på 99.se är perfekt och gör att man inte missar något.

Skarp iakttagelse. Den skickar jag vidare.

Snyggt.

jag tycker jag känner igen det som er medarbetare visar på "flanellografen" från ngn liknande sak som några studenter presenterade... det var väldigt bra gjort och jag tycker jag känner igen mkt från deras preentation.
Jäkla kul att ngn tar till sig nya saker och vågar...

  • Medlem
  • 2010-04-15 23:04

Jo, det är lite för lite flanellografpresentation nu för tiden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-15 23:37

rocky-stripparna längst ner på sidan är lite för små, det vore kanon med en zoom-funktion som de har på
Rocky - På stan-bloggen

Annars en mycket trevlig uppdatering av sidan!

En bit ner på sidan saknas lite grejer...

Ursprungligen av Goflorp:

En bit ner på sidan saknas lite grejer...

Nja, antingen så var det något tillfälligt fel hos Sydsvenskan, eller så ligger felet i din webbläsare. För de där bilderna som du saknar syns iallafall här hos mig (Firefox, Windows Vista)

Provar ladda om och nu syns "emolänken" - gött.

Måste säga att den här omgörningen känns bättre än den GP gjort.
Där är det svårt hitta vissa avdelningar etc..

Här är det mkt överskådligt.

Jag gillar verkligen "tänket" och mödan bakom renoveringen. Det märks att man ansträngt sig och man har även visat viss mod att ta ett så pass relativt stort kliv bort från traditionell layout.

Med det sagt, kan jag inte riktigt hålla med alla kommentarer om hur toppen och snyggt det är.

Det ser bitvis bra ut, men mitt bestående intryck är att det är för mycket text mot en formlös/strukturlös vit bakgrund.

Mitt öga leds inte, utan jag måste hela tiden målinriktat fokusera på rader med text som jag först när jag börjat läsa får ett hum om vad de går ut på. Jag upplever det ansträngande att gå in på sidan.

Jag läser i princip inte dagstidningarna i Sverige, men Sydsvenskan hade jag bokmärkt (baserat på den gamla layouten) bara för att jag tyckte den var snygg och gjorde sig bra som digital utgåva.

Den nya versionen är ett fall åt sidan för mig.

Känns uppfräschat och modernt, grattis.

Önskemål:
Nästan alla artiklar jag läser på webben, oavsett varifrån de kommer, läser jag efter att ha rensat dem med en Readability-bookmarklet.

Om ni erbjöd er egen motsvarighet, dvs på varje artikelsida hade en knapp som gömde undan alla kommentarer, topplistor, navigeringsmenyer, facebook-, twitter- och bloggknappar, taggmoln, emoröstning, etc, och bara visade artikel och bilder med en valbar textstorlek, givetvis med annonser kvar i en kolumn på sidan, så skulle jag gladeligen använda den istället.

Senast redigerat 2010-04-16 21:01

Bra tips, Hagelin! Alla tiders.

Hagelin, veckans bästa! tackar!

  • Medlem
  • 2010-04-16 23:22

Hagelin: tumme upp!

Tack Hagelin! Strålande tjänst.

1
Bevaka tråden