Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra DSLR-workflow?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under sommaren kommer vi att få väldigt stora mängder material (100timmar+) skickat till oss, filmat med Canon 7D och allt skall redigeras i FCP.
Vi har själva en 7D och vet att workflow är lite krångligt och kan ta lite tid. Sättet vi löst redigeringen på är genom att recompressa alla filer. Detta är väldigt tidskrävande i FCP och många har sagt att man bör använda MPEG streamclip, men jag tycker mig se en kvalitétsförsämring där.

Producenten som skickar oss 7D-materialet kommer att göra det genom att lägga upp videofilerna på en server, eftersom han bor väldigt långt bort. Då vi inte har tillgång till själva korten verkar inte den nya Canon-pluggen EOS MOVIE plugin E1 fungera.

Hur löser man då detta smidigast? Jag vet inte hur händig vår producent är, men skulle det fungera att på något sätt spara varje kort som en diskimage som vi sedan kan transcodea med E1-pluggen?
Hur skulle ni göra?

Tacksam för svar!
Anton

Ursprungligen av antonsilver:

Jag vet inte hur händig vår producent är, men skulle det fungera att på något sätt spara varje kort som en diskimage som vi sedan kan transcodea med E1-pluggen?

Detta rekommenderas ju av Canon, så det borde funka fint. Tanken är att man direkt gör en .dmg av minneskortet, så frigör man sitt fysiska kort för att använda det direkt igen.

Sen blir ju inte prestandan sämre heller...

Sen när man är klar kan man ju bara lägga över sin dmg på nån backup-hårddisk. Nice.

Tack för svar!
Grymt. Skall kolla med honom om det funkar med honom att göra så. Jag antar även att man i så fall bibehåller timeofday-meta data också, så att man lättare kan dänga in den externa ljudupptagningen med va?

Om nu .dmg inte är möjligt, vad finns det för alternativ då?

Hur gör man smidigast en .dmg av CF-kortet? Han sitter på en windowsbruk...

Gissar: Kanske att han kan göra en iso-avbild? Eller en sån där bin/cue-avbild om han har Nero? Allt sådant bör monteras antingen direkt av OSX eller med hjälp av Toast. Och därefter sparas om som en .dmg eller importeras/konverteras direkt.

Värt att prova iaf.

Jag har ingen koll på hur saker fungerar i en windows miljö, men borde inte deamon tools kunna skapa en disk image av kortet?
Det finns ingen väg att skapa en .dmg från canon mjukvaran som kommer med?

1
Bevaka tråden